Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

Tog till torsdag, de hade glömt att slänga på vinterhjulen... Så långt verkar det vara en cool kärra! :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by figgesoft »

Hur går det med den franska atombomben ? ;-)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

figgesoft wrote:Hur går det med den franska atombomben ? ;-)
Tack bara bra faktiskt!

Kärran känns faktiskt helt ok och intrycket har blivit bättre efterhand egentligen. Den har en cool design, den är rymlig för sin storlek, extrautrustningen vi tog känns helrätt, både roliga och nyttiga finesser. (Vi tog xenon-lampor - som lyser väldigt bra, gps, den dyrare stereon och nyckelfritt system. Även farthållare är fint då vi inte hade det tidigare.)

Renault är ju numera så generösa att de bjuder på full tank(haha!) och då hade bilhandlaren fyllt på med bensin. Det gjorde inte nått även om jag är "alkoholfanatiker" för det är ju dyrare att fylla tanken med bensin, hehe. Förbrukning har på de körda 40 milen varit rätt låg enligt färddatorn, hoppas det även gäller när den får smaka sprit :wink: Det känns dock som om den är klart snålare än CMax:en som vi hade innan. Återstår dock att se vad det landar på när den har körts en del.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

Fortsatt gott intryck av "fransmannen"! Varit på första lite längre resan förra helgen, 2x40 mil. Trivdes bakom ratten totalt sett. Dock faktiskt lite hårda säten, vilket jag annars föredrar, men har ju en äldre Renault också med klart mjukare säten så kanske har vant om mig lite. Blev dock bättre ju längre färden gick.

Noterade också att den är på nått sätt så "direktstyrd" att det lätt blir vingligt då man rör ratten med för stora rörelser. Inte så att väghållningen är dåligt, långt ifrån, men med en känslighet/direkthet runt mittläget att det verkar kräva en del tillvänjning.

Som den E85-vän jag är så var det med stor behållning jag blev varse att en nyöppnad mack några km från där jag vistades, i Jakobstad/Finland, säljer E85! Så det blev såklart att tanka det, även om det bara var 23% billigare än bensin och tyvärr därmed inte även ekonomiskt fördelaktigt. Förbrukningen blev bra prick 0,9L/mil på E85(eller E75 som det är på vintern). Det var mindre än förra bilen, en C-MAX, som nästan alltid ville ha minst en liter/mil.

En annan grej som jag märkte var att jag inte hittade nått sätt att bara ha på GPS:en utan stereo. De är ju sammanbyggda så det har gemensam av/på-knapp och om då det finns ljudkällor i av alla sorter(radio,cd,aux/usb) så slås stereon på oavsett man vill det eller inte. Känns som nått jag har missat, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Stymie »

Angående radion; det är väl bara att pausa eller dra ned volymen? Gör väl inget om radioenheten lyser (ljuset regleras väl med dimmern)?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

Stymie wrote:Angående radion; det är väl bara att pausa eller dra ned volymen? Gör väl inget om radioenheten lyser (ljuset regleras väl med dimmern)?
Volymen kan man dra ned ja, fast det verkar lite udda om det är så det är tänkt. Att pausa är isf ett bättre alternativ, fast inte är det 100 det heller :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Stymie »

På min Laguna kan man stänga av radion på men ändå följa GPSn :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

Stymie wrote:På min Laguna kan man stänga av radion på men ändå följa GPSn :-)
Hur gör du det då?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Stymie »

Då trycker man på den runda knappen (I) på radion :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

Stymie wrote:Då trycker man på den runda knappen (I) på radion :-)
Alltså inte volymratten? Antar att stereon ser annorlunda ut på din ;-)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Stymie »

Korrekt. Så här ser den ut i min:
Image
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by oakhammer »

Har kört dryga 600mil med min Megane nu och kan bara förstärka dina intryck.

Jämfört med min Megane II så är den här trevligare. Särskilt värmen kommer fortare än den äldre.

Min snitt förbrukning ligger på 1,2 nu på vintern med etanol och än så startar den som den ska.

Det där med radio/GPS är sant och jag löser det genom att trycka på "mute".

Är mycket nöjd, något som dock slagit mig är att bakluckan knappt orkar upp. Verkar som att gaslyftarna är rätt dåliga. Fortsätter det så får jag åka in och byta dom.
Pär Ekhamre
mibben
Posts: 13
Joined: 09 Jun 2011, 22:58
Location: Solna

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by mibben »

Intressant om allt ni skriver, där jag själv varit lite sugen på en ny Megané Sport Tourer, då jag idag har en 06:a Megané II Sport Tourer.

Vad jag har hört, men kanske inte upplevt under de korta provkörningarna med den nya - är att den nya är mer bullrig vid motorvägskörning än den äldre.
Tycker att min 06:a går riktigt tyst i 110-120 km/h, medans den nya låter mer från däcken.

Även omstoppningen i dörrarna är tunnare än den Phas II karossen.

Idagarna passerade min Megané exakt 10 000 mil, och jag köpte den i somras (2011) och kan bara säga att jag är mycket nöjd med den och därav har tittat mer på Renault överhuvudtaget.

Kommer behålla denna i ca 2 år till och därefter bestämma mig för om det blir en helt ny Renault, eller om det blir dagens (2012 års version av Megané Sport Tourer) vilket då är intressant att följa alla forumstrådar kring den.

Enda jag känner att skulle kunna få mig att avstå, är att elektroniken inte riktigt följer med - där en del saker i min bil sagt upp sig: Airbag lampan lyser, farthållaren/fartbegränsaren fungerar ej = fel på kontaktstycket (kostar 2000:- och 1000:- att byta). Det tycker jag är en klar kvalitetsmiss, att en bil som är under 6 år gammal och gått mindre än 10 000 mil borde det fungera - i en annan aspekt, välskött bil.

Så om två år när jag planerar att byta bil, då 2014 - ser jag fram emot att höra om era bilar. Visst, då är fortfarande garantin kvar, och Renaults bra försäkring som täcker en hel del.

Så skriv allt om era nya fransoser :)
Mikael B
liljeblad
Posts: 30
Joined: 02 Nov 2011, 22:26
Location: Gislaved

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by liljeblad »

Jag går också just nu i köp tankar på en ny megane sports tourer. Men jag är sugen på diesel då jag kör ganska mycket och tycker om dieselmotorer. Är det någon som har erfarenhet av 1.5dci motorn?
Christoffer Liljeblad
Clio Sport 172
liljeblad
Posts: 30
Joined: 02 Nov 2011, 22:26
Location: Gislaved

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by liljeblad »

Då har man vart och provkört en 2011 1.5dci. Fastnade direkt. Säljaren sa att den senaste modellen med lite facelift kommer i april så det blir nog att beställa en sådan :lol:
Inte svårt att motivera köpet, bra pris, 5 års nybilsgaranti, 5 års fri skatt, 3 års vagnskadegaranti. Billigt att äga jämfört med att köpa en begagnad bil :)
Christoffer Liljeblad
Clio Sport 172
Post Reply