Renault Megane -05 motorbekymmer

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
johan84
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2012, 18:31
Location: Halmstad

Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by johan84 »

Hejsan.

Tjejen vart ute och körde med vår Megane och då började bilen gå "ryckigt" Hon vände om för att ta sig hem igen och då började motorlampan lysa. Vi bogserade hem bilen som nu står och väntar på reparation.
Bilen har vid runt 5-6 tillfällen vid start, startat och sedan till följd stannat på direkten. Nästa tryck på start/stop-knappen så startar den som den ska. Bilen har även gått lite "små ryckigt" vid kall motor.

Någon som känner igen problemet?

Tack på förhand. Mvh Johan

Edit: Ska tillägga det är 1.6 liters motorn
Johan Nolander
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by figgesoft »

låter som kass tändspole, läckande vacumslang, kass tändlägesgivare eller kass lambda. Är det E85 eller bensinmotor?

gått mer än 10000mil? Om inte, kolla om du har emissionsgaranti
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
johan84
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2012, 18:31
Location: Halmstad

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by johan84 »

figgesoft wrote:låter som kass tändspole, läckande vacumslang, kass tändlägesgivare eller kass lambda. Är det E85 eller bensinmotor?

gått mer än 10000mil? Om inte, kolla om du har emissionsgaranti

Bensin motor. För exakt ett år sedan rök kamremmen av på bilen. Bilen fick då en begagnad motor som bara rullat 2000mil. Bör inte tändspolen vara ett garanti ärende om det nu är den som strular isåfall? Har ej kollat kvitto ännu om det nämner hur länge garantin gäller. Tack för snabbt svar.

Johan
Johan Nolander
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by figgesoft »

har de bytt motorn så borde du få garanti efter motorbytet.


samtidigt kan man tänka att de kanske klämt kabelstammen någonstans så det är glappkontakt som orsakt felgången.

Du får spana vidare efter kvittot och handlingarna :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
johan84
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2012, 18:31
Location: Halmstad

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by johan84 »

Provkörde bilen i går kväll. Den rycker och har ingen ork. Motorlampan började lysa och service lampan. När jag stannade hemma på uppfarten märkte jag att bilen inte gick på alla cylindrar och att antispin lampan börjat lysa?? Skumt!

Vart ute och kikade lite på bilen i dag. När jag starta bilen gick den på alla cylindrar igen men den har ingen ork. Bara rycker sig fram. Lossade alla tändspolar och kontakter till dem och rengjorde med 5-56. Lossade även tändstiften för å se hur de såg ut. Satte tillbaka allt men ingen skildnad. Nu lyser även antispin lampan och displayen lyser "asr-disabled" En kompis har turligt nog ,fråga ej varför, 4 nya tändspolar liggandes i sitt garage som jag ska låna och prova om det blir bättre.

Wish me luck!
Johan Nolander
johan84
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2012, 18:31
Location: Halmstad

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by johan84 »

Problemet löst! Det var den tredje tändspolen från höger sett som var gången! Nu spinner bilen som en katt igen! :)

Tack friggesoft för hjälpen och att du tog dig tid att försöka reda ut mitt bekymmer :)

Mvh Johan
Johan Nolander
liljeblad
Posts: 30
Joined: 02 Nov 2011, 22:26
Location: Gislaved

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by liljeblad »

Låter som samma problem på min clio sport, börjar helt plötsligt rycka och tappa all ork sen vips så går den ok igen. Men om jag inte har fel så är det 1 tändspole till alla 4 stift på F4R motorn?
Christoffer Liljeblad
Clio Sport 172
johan84
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2012, 18:31
Location: Halmstad

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by johan84 »

Bilen gick felfritt utan bekymmer tills idag. Började rycka å jävlas. Förmodligen en av d andra tändspolarna som gått. Ska laga skiten å sälja den! Aldrig mer Franskt!!
Johan Nolander
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by Dennis »

johan84 wrote:Bilen gick felfritt utan bekymmer tills idag. Började rycka å jävlas. Förmodligen en av d andra tändspolarna som gått. Ska laga skiten å sälja den! Aldrig mer Franskt!!
Varför byter du inte tänspole sats när de börjar krabba??? de är ju lika gamla allihop!!
Kostar ca:2500:- hos Autofrance.
Gör man snik-reparationer får man räkna med problem.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Megane -05 motorbekymmer

Post by Dennis »

johan84 wrote: Förmodligen en av d andra tändspolarna som gått. Ska laga skiten å sälja den! Aldrig mer Franskt!!
Ska du hitta en bil där inte tändspolarna går sönder får du välja en diesel :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply