Visslande ljud på 5:ans växel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Majzolla »

Har en Renault senic -02, 2,0. Har sista tiden hört ett 'visslande' ljud när jag lägger in 5an. Ljudet försvinner om jag släpper gasen eller om jag trycker ner kopplingen... Inga problem med dom andra växlarna. Körde upp till Göteborg förra veckan.. När jag körde förbi Varberg så hoppade 5ans växel ur.. Skrämde slaget på mig... Detta hände ytterligare 2 ggr... Inte så roligt när man ligger i 120 på motorvägen... Ville inte köra på fyran så jag provade med att växla upp igen.. Höll fingret på spaken hela vägen upp och den höll sig på femman hela tiden... Märkte inga tendenser till 'avhopp' under tiden när vi var i Götet.. MEN när jag sen skulle hem till skåne igen så vid Varberg hoppar 5an ur igen.... 3 ggr .. Höll handen hela vägen igen... Sen så när jag tog en tur med den i måndags så hörde jag att det lät när jag skulle ha i 5an... Vad kan det vara?? Nån har sagt uttrampningslagret... Medans andra sagt att det kan det inte vara eftersom den inte låter på alla växlar..... Nån som kan tipsa mig?????
Majzan
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Joakim16v »

Jag hade det problemet på en R19. Till slut så lossnade 5ans drev helt och växellådan låste sig när bilen stannade. Efter det gick det varken köra framåt eller bakåt.

Du kan lossa kåpan i änden av växellådan och kolla till det så att det sitter, förmodligen behöver du byta ut drevsatsen för 5e växeln.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Majzolla »

Har kontaktat Renault verkstaden.... Dom ska kika på vad som kan vara fel... Tydligen så sitter just 5an bak växel lådan så att dom behöver inte riva ner hela lådan.... Ska bli spännande å se vad som är fel... Ser bara kosingen flyga iväg....
Majzan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Tony »

Majzolla wrote:Har kontaktat Renault verkstaden.... Dom ska kika på vad som kan vara fel... Tydligen så sitter just 5an bak växel lådan så att dom behöver inte riva ner hela lådan.... Ska bli spännande å se vad som är fel... Ser bara kosingen flyga iväg....
ja det är 3st skruvar så kommer man åt 5ans drev, men om man inte lutar på bilen så rinner det ut olja.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
antez
Posts: 4
Joined: 14 Dec 2012, 19:26
Location: Kolmården

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by antez »

Är det här något man kan göra själv? Eller är det dyrt att lämna in den till verkstad?
var kan man köpa delen?

Bilen jag har är en Renault 19 -91
Andreas
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Tony »

antez wrote:Är det här något man kan göra själv? Eller är det dyrt att lämna in den till verkstad?
var kan man köpa delen?

Bilen jag har är en Renault 19 -91
vilken del?? har du tappat något ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
antez
Posts: 4
Joined: 14 Dec 2012, 19:26
Location: Kolmården

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by antez »

5:ans växel ibland..
Andreas
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Tony »

antez wrote:5:ans växel ibland..
så du måste köpa en ny då?? kolla om den du har sitter fast innan lådan går sönder helt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
antez
Posts: 4
Joined: 14 Dec 2012, 19:26
Location: Kolmården

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by antez »

Men kan jag reparera lådan som jag har? Eller är det en ny låda som gäller?
Andreas
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Tony »

antez wrote:Men kan jag reparera lådan som jag har? Eller är det en ny låda som gäller?
beror på om du kan dra fast 5 drevet eller om det har gått sönder något, lossa gaveln på lådan 3 skruv som sagt, och det rinner ut olja om du inte lutar på lådan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
antez
Posts: 4
Joined: 14 Dec 2012, 19:26
Location: Kolmården

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by antez »

Ok.. Ska man ta det bakifrån?
Andreas
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Tony »

antez wrote:Ok.. Ska man ta det bakifrån?
såvida att du inte vänt på drivlinan utan du fortfarande har tvärställd så föreslår jag att du gör det från sidan och då förlagsvis från den sidan där växellådan sitter, men med tanke på typen av frågor så föreslår jag att du lämnar bort jobbet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Visslande ljud på 5:ans växel

Post by Robin »

Kåpan på lådan kommer man väl lättast åt från vänster hjulhus om man tar bort hjulet.

Som Tony säger sitter kåpan med 3 bult och plockar du bort denna rinner oljan från lådan ur. Du måste då fylla på nytt när du är klar med hela proceduren.

Vet dock inte hur drevet sitter men antar att det är ganska lätt att se och lista ut när man väl har kåpan borta. Har du tur nu så kan du "rädda" den låda du har med endast inköp av ny växellådsolja. Har det gått för länge så finns det risk för lådbyte om fler delar har blivit sliten.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply