Renaults nya motorer - hur är de?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Renaults nya motorer - hur är de?

Post by Thomas_AA »

Undrar om det är någon som provat Renaults nya motorer i Megane, ffa nya 1.5 dCI S&S?

På pappret drar de väldigt snålt (3,2 liter/100 km landsväg), vilket måste vara rekordartat lite för en sådan typ av bil. Min bensinare drar 5,7-6,5 motorvägsfart beroende på årstid. Nya dieseln är nästan en halvering av detta!

Har som sagt kört 37000 mil på min Renault Megane och har så smått börjat se mig om efter en ny. Inte säkert att det blir Renault men eftersom jag kör mycket är de nya 2012 modellerna med de snåla motorerna högintressanta.

Hur är Renault modell 2012 i övrigt när det gäller kvalitet?

Thomas
Thomas Åkerlund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renaults nya motorer - hur är de?

Post by Tony »

Thomas_AA wrote:Undrar om det är någon som provat Renaults nya motorer i Megane, ffa nya 1.5 dCI S&S?

På pappret drar de väldigt snålt (3,2 liter/100 km landsväg), vilket måste vara rekordartat lite för en sådan typ av bil. Min bensinare drar 5,7-6,5 motorvägsfart beroende på årstid. Nya dieseln är nästan en halvering av detta!

Har som sagt kört 37000 mil på min Renault Megane och har så smått börjat se mig om efter en ny. Inte säkert att det blir Renault men eftersom jag kör mycket är de nya 2012 modellerna med de snåla motorerna högintressanta.

Hur är Renault modell 2012 i övrigt när det gäller kvalitet?

Thomas
det är väl 1,6dci som du menar??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Renaults nya motorer - hur är de?

Post by Thomas_AA »

Nja, den finns också på 130 hk, men jag menar 110 hk motorn som blivit både snålare och har högre vridmoment. Enligt texten på Renaults hemsida:
Med den sjätte generationen 1.5 dCi 110 hk har Renault skapat segmentets effektivaste dieselmotor. Med en förbrukning på 0,35 l/mil och koldioxidutsläpp på 90 g/km är motorn världsledande. Motorn har samtidigt fått ett högre vridmoment; från 240 Nm till 260 Nm, detta för att öka körglädjen ytterligare. Renault har även utvecklat en större motor som har 20 hästkrafter mer än den mindre 1.5 dCi. Cylindervolymen är på 1.6 liter och motorn har en effekt på 130 hk och ett vridmoment på 320 Nm. Motorn drar 0,4 l/mil och släpper ut 104 g/km koldioxid.
Thomas Åkerlund
kls
Posts: 1
Joined: 15 Aug 2012, 14:11
Location: Kristianstad

Re: Renaults nya motorer - hur är de?

Post by kls »

Hej alla, är alldeles nybliven Renault-ägare, jag hämtade ut min nya Megane 1,5 dci SS för knappt två veckor sedan. Har bara hunnit köra ca 250 mil ännu men hittills är jag mycket nöjd.

Att nå förbrukningssiffrorna som Renault anger tror jag kommer att bli svårt, samma sak gäller ju andra tillverkare också, men det borde inte vara omöjligt att komma ner mot 0,40 lit/mil. Jag har så här långt en förbrukningssiffra på 0,46 med kanske hälften av milen gjorda på 100 eller 110 vägar, vilket jag tycker är klart godkänt för en helt ny bil, de brukar ju lossna efter kanske uppåt tusen mil så vi får väl se om förbrukningen sjunker något längre fram.

Vad det gäller motorn så upplever jag den som klart piggare och med bättre respons än den gamla motorn, det var faktiskt det som gjorde att jag överhuvudtaget valde en Megane. Det låter som det är en liten skillnad mellan den nya och gamla 1,5:an men jag tycker att skillnaden var riktigt stor.
Jag tycker att den faceliftade modellen känns lite bättre ihopskuvad, har kanske lite tightare växellåda. Bilen är tystare än t.ex. nya Kia Ceed och VW Golf som bägge har mer däcksljud.
Magnus Lundqvist
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Renaults nya motorer - hur är de?

Post by Thomas_AA »

Tack för recensionen. Det kan nog luta åt en ny Megane S&S så småningom.
Thomas Åkerlund
Post Reply