Hej!
Jag har pratat med Raka Rör direkt tidigare. Då jag vill ha ett "original-likt" system anser de sig inte kunna hjälpa till. Det stora problemet är den dämpare på mitten som har ingång i sidan och utgång mitt på.
De hänvisade mig till en av sina samarbetspartners som när jag var där sa att de "nog kunde få till något med en rak dämpare". Det tyckte jag inte lät bra nog
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Lite uppdatering här också då:
Föll till slut till föga och köpte ett Walker-system. Hade ett Bosal på gång först, men när de skulle beställa hem det så hade mittendämparen utgått.
Köpte en burk CRC Alu Hi-Temp och la ett par lager extra färg på utsatta delar på systemet. Passade sedan perfekt, överallt, förutom värmeskölden till mittendämparen som inte passade alls längre. Skiter i den, lär nog gå bra utan.
Fick tag på nya original bromsok från frankrike för 800:-/st. Monterat dessa och handbromsen känns bättre. Vi får se vad besiktningen säger senare i höst.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Jaha, då har Bilprovningen sagt sitt: Underkänd på handbromsen igen.
Sitter alltså helt nya Renault (Brembo) originalok och skivor/klotsar som är ca. 1,5 år gamla, körda kanske 2000mil.
Det enda som inte är bytt är vajrarna. Kan de vara boven?! Bromsvärdena bak blev 1,4/1,3, så det är ju inget principiellt fel på bromsarna direkt..
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Då var detta problem äntligen löst också, och efter att dum-bytt allt annat så var det bara en sak kvar: Handbromsvajrarna. Köpte dessa 2 från England på Ebay för 300:-/st ink frakt. Märke Qinton Hazell. Monterade i GDS-hall (behövde inte ens plocka av hjulen för att komma åt.
När ena änden av wiren var borta rann det vatten ur den.. kan förklara varför handbromsen ibland frös fast..
Ombesiktade med blankt papper. Dåliga CO2500 fick lösa sig med halv tank E85 denna gång.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm