Att tänka på vid Laguna-köp?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Att tänka på vid Laguna-köp?

Post by Joakim16v »

Hej.

En kompis till mig är på väg och köpa bil och funderade över den här:
http://www.blocket.se/stockholm/Renault ... w=3&last=1

Eftersom jag är Renault-"experten" i bekantskapskretsen frågar han självklart mig om för och nackdelar samt svaga och starka punkter på bilen trots att jag aldrig ägt något nyare än årsmodell -93.

Jag tycker den ser hyffsat välvårdad ut och den har ju inte gått våldsamt långt. Medelutrustad, ingen snik men inte all utrustning heller. (Kanske den saknar det som strular mest?) Den verkar ligga mitt emellan kamremsbyte för tillfället.
Vad säger ni som har ägt modellen och vet lite mer?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Att tänka på vid Laguna-köp?

Post by Stymie »

Highlightar det i beskrivninvgen av bilen som jag vet kan strula i denna årsmodell.

ACC/Klimatanläggning med dubbla Zoner, CD-stereo, Larm, Xenonstrålkastare, Skinnklädsel, Motorvärmare EL, ABS bromsar, Airbag förare, Airbag passagerare med nyckelavstängning, Antisladdsystem, Antispinn, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Multifunktionsratt, Insynsskydd bagagerum, Rails, Servostyrning, Sidoairbag, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare, Sommardäck på Lm-fälgar, Vinterdäck friktion på plåt fälgar.

Lite förtydliganden:
  • * Klimatanläggning - bakgrundsbelysning samt ibland styrspjäll. Bör testköras i alla lägen.
  • * Bakvagnsbussningar
  • * Framvagnsdelar, framförallt spindelleder, styrleder och krängningshämmarstag. Dessa delar är billiga både här och på ebay...
  • * Elhissar fram ska inte gnissla! I så fall måste mekanismen bytas (ibland går det att smörja).
  • * Startkort och kortläsare.
I övrigt en bra bil!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Att tänka på vid Laguna-köp?

Post by Tony »

alla slitagedelar är billiga som fan, benny såklart men även ebay tex elhissar går att laga för runt 200kr med nya delar om inte motor är trasig vilket den inte brukar vara, kort går att köpa nya höljen om man behöver sprätta upp det man har, om man behöver löda dit en knapp, som åxå går att köpa om dom är dåliga,man kan även byta ut ic kretsen så man kan programmera om ett gammalt kort.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply