Borttappad nyckel!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lis77
Posts: 10
Joined: 18 Oct 2012, 12:53
Location: Lund

Borttappad nyckel!!

Post by lis77 »

Hej!

Jag har en Renault Laguna -99 som jag har blivit av med nyckeln till :( Ny nyckel är beställd på bilia men efter att jag var där idag för att hämta den sa de ett nytt pris mot vad jag fått innan jag beställde nyckeln. Till detta kommer ev. bärgning så min fråga är om någon vet och kan hjälpa mig med någon i Lundaområdet som är billigare eller har alternativ?? kanske t o m så bra att jag slipper bärgning (vem vet, har jag tur så ligger nyckeln i bilen)! Tacksam för svar snarast från någon som har något tips alt. någon som vill köpa bilen och ta över proceduren!!!!??? Med csn och ensamstående så går det här inte riktigt ihop...visst får skylla mig själv som blir av med nyckeln men kan hända den bäste..väl :? Bilen har nu stått ett tag och är rädd att någon sabbar den där den står! /Elisabeth
Elisabeth Svensson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Borttappad nyckel!!

Post by Joakim16v »

Du ska ju självklart få nyckeln till det pris som de sa när du beställde den.
För att få bilen till verkstad (tror jag) kan du ta dig in i bilen med den nya nyckeln och starta med hjälp av en kod som verkstaden ska kunna ge dig för att temporärt inaktivera startspärren. Koden behövs varje gång bilen ska startas fram till nyckeln är inprogrammerad.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
lis77
Posts: 10
Joined: 18 Oct 2012, 12:53
Location: Lund

Re: Borttappad nyckel!!

Post by lis77 »

Ja det var vad jag försökte säga med, men de menade på att de uppgifterna stämde inte..hmm! men men får ta kontakt med personen jag gjorde beställningen av när han är tillbaka imorgon! Besviken och kände mig dum där istället för (som det borde var) tvärtom! dessutom har bilnyckeln legat där ett bra tag och ingen kontaktat mig! Vet och har nerskrivet alla uppgifter jag fick om vad priset för nyckel och jobb skulle bli!

Iallafall va bra, tack!! ska höra det med dom fast jag egentligen inte vill gå dit igen men måste ju :( Hade ju varit bra för då kan jag köra dit den och om inte så är jag glad om jag får nyckeln att öppna bilen med och vrida ratten så att den går att bogsera istället för bärgning! :)
Elisabeth Svensson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Borttappad nyckel!!

Post by Joakim16v »

Enligt vanlig konsumenträtt gäller det priset du har fått vid beställning oavsett om de har kollat fel eller vad de nu vill skylla på. Har en av deras medarbetare gjort fel så ska de stå för misstaget, det ska inte du behöva lida för.

Det är bara att stå på sig! Vill personen du pratar med inte gå med på det ska du be att få prata med platschef eller motsvarande.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Borttappad nyckel!!

Post by Lalo59 »

lis77 wrote:Hej!

Jag har en Renault Laguna -99 som jag har blivit av med nyckeln till :( Ny nyckel är beställd på bilia men efter att jag var där idag för att hämta den sa de ett nytt pris mot vad jag fått innan jag beställde nyckeln. Till detta kommer ev. bärgning så min fråga är om någon vet och kan hjälpa mig med någon i Lundaområdet som är billigare eller har alternativ?? kanske t o m så bra att jag slipper bärgning (vem vet, har jag tur så ligger nyckeln i bilen)! Tacksam för svar snarast från någon som har något tips alt. någon som vill köpa bilen och ta över proceduren!!!!??? Med csn och ensamstående så går det här inte riktigt ihop...visst får skylla mig själv som blir av med nyckeln men kan hända den bäste..väl :? Bilen har nu stått ett tag och är rädd att någon sabbar den där den står! /Elisabeth
Hejsan.

Enligt den juridiska delen så får inte det fasta eller sagda priset överskrida 10 % av det som sas muntligt eller skrevs skriftligt.

Allt annat som anges eller blir galet har man rätt att koppla in t.o.m jurister om det skulle behövas.

Men som sagt då ska man tusan vara riktigt sur och butter.

På nätet så finns det en mängd länkar och bra och mindre bra rekomendationer på bilverkstäder som man kan vända sig till.

Självklart ju lägre andel missnöjda bilkunder dess då bättre har personalen vid bilverkstaden skött sig på ett väldigt positivt sätt gentemot kunden som begärt uppdraget.

Förlåt mig men det kan inte bli klarare eller enklare än så :o :o :o

Lycka till.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
lis77
Posts: 10
Joined: 18 Oct 2012, 12:53
Location: Lund

Re: Borttappad nyckel!!

Post by lis77 »

Hejsan!

Jo..kanske inte sur och butter men jag gav mig inte..hörde nog en lätt suck när killen på verkstan fick gå en vända till för att kolla med en annan.. kan väl bara gissa vad han tänkte :D
Men de höll fast vid att det skulle kosta mig mer än vad jag fått för pris från början! Dagen efter va killen tillbaka som jag kommit överens med och tror han gjorde att de faktiskt behållt en kund (om det skulle behövas) Han visste inte vad de dillade om, vi hade en överenskommelse och fått ett pris och det var det som gällde :D Så jag fick nyckeln och det bästa av allt var att när jag kom till bilen med den gick låset upp OCH bilen startade!! :)

Men tack!! Kan va bra att veta till en annan gång med något annat kanske för nyckeln har jag stenkoll på!

Mvh Elisabeth
Elisabeth Svensson
lis77
Posts: 10
Joined: 18 Oct 2012, 12:53
Location: Lund

Re: Borttappad nyckel!!

Post by lis77 »

kan faktiskt fortfarande inte fatta att bilen stått där så länge och startar utan programmering men sen är jag ju ingen bilexpert men envis så nu är det bara bromsskivorna som måste bytas, vilket jag inte ska ge mig på & tror inte de på Bilia får heller :)
Elisabeth Svensson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Borttappad nyckel!!

Post by Joakim16v »

Vad skönt att det löste sig och trevligt att du berättade för oss hur det gick!

Hoppas du hittar en bättre verkstad för bromsfixandet.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
lis77
Posts: 10
Joined: 18 Oct 2012, 12:53
Location: Lund

Re: Borttappad nyckel!!

Post by lis77 »

ja tack ska nog lösa sig :)
Elisabeth Svensson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Borttappad nyckel!!

Post by figgesoft »

tips:
verkstaden nere på nova brukar ge bra priser. :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
lis77
Posts: 10
Joined: 18 Oct 2012, 12:53
Location: Lund

Re: Borttappad nyckel!!

Post by lis77 »

Ok...va bra, tack!! för jag har precis varit på besiktning med den, ´har lite att åtgärda och ombesiktning :(
Elisabeth Svensson
Post Reply