Kamremshaveri med toppsallad

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Kamremshaveri med toppsallad

Post by matjo690 »

Har kompletterat upp vagnsparken med en lite utböling, en 406 16 v bensin med kamremmen av för 2000 riksdaler. Rivit toppen nu och ser 12 krökta ventiler. Hur vanligt är det att styrningarna skadas tro? Har inte rätta verktyget för att demontera ventilerna och titta på eländet än. Ny ventiler från England kosta 6 pund styck så det var ju inte värst... Vågar inte beställa nya ventiler än innan jag sett allt...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamremshaveri med toppsallad

Post by Dennis »

matjo690 wrote:Har kompletterat upp vagnsparken med en lite utböling, en 406 16 v bensin med kamremmen av för 2000 riksdaler. Rivit toppen nu och ser 12 krökta ventiler. Hur vanligt är det att styrningarna skadas tro? Har inte rätta verktyget för att demontera ventilerna och titta på eländet än. Ny ventiler från England kosta 6 pund styck så det var ju inte värst... Vågar inte beställa nya ventiler än innan jag sett allt...
Du vet väl att Autofrance även har pächå och citron delar!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Kamremshaveri med toppsallad

Post by matjo690 »

Dennis wrote:
matjo690 wrote:Har kompletterat upp vagnsparken med en lite utböling, en 406 16 v bensin med kamremmen av för 2000 riksdaler. Rivit toppen nu och ser 12 krökta ventiler. Hur vanligt är det att styrningarna skadas tro? Har inte rätta verktyget för att demontera ventilerna och titta på eländet än. Ny ventiler från England kosta 6 pund styck så det var ju inte värst... Vågar inte beställa nya ventiler än innan jag sett allt...
Du vet väl att Autofrance även har pächå och citron delar!
Har beställt en kamremssats och packningssats därifrån redan, men ventilerna var lite saftiga, 310 per st för avgasarna...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Kamremshaveri med toppsallad

Post by matjo690 »

PROBLEM!!
Nya ventiler från England i satta. Noteras väldigt olika komp på cylindrarna, 8,5, 9, 3, 7,5! Tar jag bort kamaxlarna (dvs släpper upp alla ventiler) har jag bra och jämt komp på alla!
Motorn går på tre cylindrar, men konstigt nog är det inte cylindern med 3 kilos komp som felar utan den med högst komp. Misstänker övrigt tändningsfel då den inte ens tänder när jag provar (även med en skvätt bensin manuellt nerslagen i den cylindern). Har dock gnista på alla tändstiften men ev lite svagare på just denna cylinder. Detta får dock bli prio 2 efter komp-problemet.
Trodde ett tag jag hade fått fel ventiler men enligt mätningarna jag gjorde initialt var de likadana som de gamla, har dock bara vanligt skjutmått, ej micrometer.
Det jag har gjort nu är att jag har tagit lös ventillyftarna igen. Dessa är ju alltså hydrauliska och skall som jag förstår det hela justera eventuellt ventilspel med oljetrycket. De känns dock väldigt stumma men om jag med en tving pressar dem samman så kommer de långsamt ihop mer och mer och de kommer ut olja ur inloppshålet eftersom jag skruvar ihop tvingen. Kan de ha kärvat så pass att ventilspelet har eliminerats och lämnat vissa ventiler aningen öppna? Skall ventillyftarna fjädra tillbaka av sig själv även utan oljetryck? Borde de inte ha tryckts samman när jag har startat motorn? Skall det vara mätbart spel på en motor med hydrauliska ventillyftare eller skall allt ligga tight redan utan oljetryck?
Nu ligger de i alla fall i Diesel under natten så får vi se om det blir något bättre komp om jag sätter ihop allt i morgon.

Ventillyftaren ser uppochnervänd ut ungefär så här:

http://www.reservdelar.nu/bildel/vevtap ... tare,19969

där tappen i mitten alltså ligger mot ventilen och är den tapp jag med en tving kan pressa in uppskattningsvis minst en milimeter med en tving, sen tar det tydligt stopp och det slutar komma olja ur hålet som också syns på bilden. Det verkar dock som att den fjädrar tillbaka en hel del när jag släpper tvingtrycket.


Detta håller på att driva mig till vansinne...

MVH Mattias
Last edited by matjo690 on 26 Oct 2012, 20:15, edited 1 time in total.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamremshaveri med toppsallad

Post by Dennis »

matjo690 wrote:PROBLEM!!
Tar jag bort kamaxlarna har jag bra och jämt komp på alla
:roll: :?: :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Kamremshaveri med toppsallad

Post by matjo690 »

Dennis wrote:
matjo690 wrote:PROBLEM!!
Tar jag bort kamaxlarna har jag bra och jämt komp på alla
:roll: :?: :?:
?? Tänker mig att det innebär att:
1. Ventilerna är för långa
2. Ventillyftarna har kärvat
3. Annat okänt problem med toppen ev orsakat av den totala salladen bland ventilerna med anledning av kamremsbrottet...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Kamremshaveri med toppsallad

Post by rewrew »

Det är inte så enkelt att kamremmen satt någon kugge fel, eller?
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Kamremshaveri med toppsallad

Post by matjo690 »

Lyftarna hade kärvat! Efter dieselbad och motionering med en tving är de alla fina och mjuka! Kom ut massa svart gojs, vikten av bra olja/oljebyten gör sig återigen påmind... Motorn går nu fint! De gamla ventilerna var nog lite ihopslagna och med de nya ventilerna blev det nollspel när lyftarna inte längre var hydrauliska utan stumma... Därav komplösheten!
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamremshaveri med toppsallad

Post by Dennis »

matjo690 wrote:Lyftarna hade kärvat! Efter dieselbad och motionering med en tving är de alla fina och mjuka! Kom ut massa svart gojs, vikten av bra olja/oljebyten gör sig återigen påmind... Motorn går nu fint!
[smilie=001_005.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply