Detta är första gången jag skriver här och hoppas verkligen få hjälp med mitt huvudvärk till Renault Megane 05 moterkod K4M-760.
Sedan förra året kämpar jag för att förstå koden och fixa bort den, utan framgång.
Hela texten avläst med appen Torque i min samsung galaxy 3 och med ELM323 säger så här "P0340 Powertrain camshaft position sensor "A" circuit (bank 1 or single sensor).
Jag förstår att det är en krets, flera variabler som kan strula och generera denna kod.
I början när kamaxelgivaren funkade dålig ville bilen inte alls gå korrekt, det gigk att starta men dog på en gång, så för att hålla den igång var jag tvungen att gasa på ordentligt, mer en 2000 varv vid stop ljus annars dogmotor. Den gick också dålig, ryckig. Då läste jag koden och byte kamaxelgivaren köpt hos mekonomen http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 00a46643sv
Den blev bra i typ sex månader då jag åter igen fick problem med samma kod och liknande beteende, fast denna gång ville bilen inte starta alls, starmotor gick runt men inget hände. En ung lärare i fordonsmekanik sade till mig att vevavelläges givare brukade strula. Köpte en på skrot och hade också köpt en ny kamaxel givare
och monterade båda två. Funkade ett tag, veckor eller månader till koden kom igen. Någon sa att givarna var känsliga för värmen som följer med billig motor olja (TYP biltemas). Jag flashade motorn och byte till castrol 5w-30. För nyfikinhets skull byte tillbacka till den första köpta sensor och koden försvan. provade den andra köpta sensor och koden kom fram. tyckte de var fel på den sensor, byte tillbaka till första sensor och reklamerade den andra. De funkade i några veckor till

NEJ!!!! sama kod, ingen förändring. Provade att byta veaxelläges givaren med en fungerande från en renault clio som har samma givaren och neppp, sama kod.
Så min fråga snälla ny, någon, (hhhahaha desperat) Vad i helsike kan vara? är den någon som har haft liknande problem? Bilia säger att felsökningen kan kosta från 2000 och upåpåt då det kan lika gärna vara VVT hjulet eller en tand i kamremen som hoppade av sin plats.
Jag fråhar för att jag vill gärna inte lämna den på bilia och för att jag är nyfiken och vill lära mig.
Snälla ni, någon idé?
Med vänliga hälsningar José Varas.
AH! Bilen funkar bra, dåck med lite mindre kraft ibland. Är det risk att jag pajar något on jag inte fixar koden?
Hej!