Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Moderator: Forumpolisen
Re: Clio Sport mk2 ph1 2001
Clio Sport 2.0 16v engine high noise Power steeri…: http://youtu.be/aYMM28Be9NM
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Clio Sport mk2 ph1 2001
Och där la torkarna fram av.
Vad jag kan läsa så verkar det vara lite dåligt med jord till dessa så jag får testa att jorda dem rejält på lunchen.
Vad jag kan läsa så verkar det vara lite dåligt med jord till dessa så jag får testa att jorda dem rejält på lunchen.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Clio Sport mk2 ph1 2001
Som inte helt oväntat så var det jordfel i motorn, dock hade jag ingen avdragare så det var ett helvete att få loss kontakten så jag kunde komma åt och mäta på den för att se vad felet var.
Fick loss den ena torkaren men den andra satt där den satt. Vilket resulterade i att jag fick plocka bort hela motorn, vrida och fixa så kontakten lossade. Den har de ju satt på baksidan och neråt så att knö in armen där och försöka få loss den var kört, där har man ju dåligt med kraft.
Det intressanta här var ju även att reläet inte drog som det skulle. Det så att säga klickade bara någon enstaka gång. Det är det reläet längst in i hörnet iaf, om någon undrar.
Så hur som helst så fick jag ordning på det efter en massa tid och svordomar, hade tagit 10minuter om man hade fått loss allt så man hade kommit åt...
Testade att dutta med jorden från batteriet på motorn och då gick den, så men kunde konstatera att det var det som var problemet.
När man mätte så såg man att det var 12v mellan minus på batteri till lila men inte mellan svart och lila på kontakten...
En utmärkt jordpunkt precis bredvid torkarmotorn.
Kontakten. Den svarta är jord så självklart, Lila och Vit är vad jag förstår hög/låg hastighet. Dvs 12v på en av dessa vid drift.
Bild på lösningen. . . så enkelt.
Sladd på plats!
"Elschema"
Fick loss den ena torkaren men den andra satt där den satt. Vilket resulterade i att jag fick plocka bort hela motorn, vrida och fixa så kontakten lossade. Den har de ju satt på baksidan och neråt så att knö in armen där och försöka få loss den var kört, där har man ju dåligt med kraft.
Det intressanta här var ju även att reläet inte drog som det skulle. Det så att säga klickade bara någon enstaka gång. Det är det reläet längst in i hörnet iaf, om någon undrar.
Så hur som helst så fick jag ordning på det efter en massa tid och svordomar, hade tagit 10minuter om man hade fått loss allt så man hade kommit åt...
Testade att dutta med jorden från batteriet på motorn och då gick den, så men kunde konstatera att det var det som var problemet.
När man mätte så såg man att det var 12v mellan minus på batteri till lila men inte mellan svart och lila på kontakten...
En utmärkt jordpunkt precis bredvid torkarmotorn.
Kontakten. Den svarta är jord så självklart, Lila och Vit är vad jag förstår hög/låg hastighet. Dvs 12v på en av dessa vid drift.
Bild på lösningen. . . så enkelt.
Sladd på plats!
"Elschema"
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
- Stymie
- Posts: 3597
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Clio Sport mk2 ph1 2001
Bra jobbat! De flesta hade nog svurit högt och klagat vitt och brett. Du gav dig direkt på problemet och dokumenterade dessutom
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Clio Sport mk2 ph1 2001
Stymie wrote:Bra jobbat! De flesta hade nog svurit högt och klagat vitt och brett. Du gav dig direkt på problemet och dokumenterade dessutom
Jag hittade en gammal tråd här om att det kunde vara dålig jord så jag hade det i huvudet men under tiden som jag gav upp upprepade gånger på grund av att jag inte kom till så felsökte jag lite andra saker med.
Avdragare är nu på min inköpslista, så jävla trångt och plasten trycker ner armen mot plåten och skaver/klämmer på armarna. Jävla sk*t är vad det är.
Brukar dokumentera, det är ofta man ser samma fråga om och om igen och kan man då hänvisa till ett inlägg som mitt ovan brukar det inte bli fler frågor sen.
Kul att du uppskattade det!
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Clio Sport mk2 ph1 2001
Måste erkänna att jag är kass på att dokumentera. Bättring behövs! Foton är extra bra men man är ju så skitig när man håller på så borde han en särskild "skitig-kamera" till sånt!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Clio Sport mk2 ph1 2001
Baggis wrote:Måste erkänna att jag är kass på att dokumentera. Bättring behövs! Foton är extra bra men man är ju så skitig när man håller på så borde han en särskild "skitig-kamera" till sånt!
Själv använder jag telefonen till allt sånt. Vilket visserligen påverkar vad man dokumenterar, tex rengörning/återfettning av drivknut är ju inget man tar bilder på...
Kan bara använda högerhanden ändå, så vänstran är ju nästan alltid ren och därför den jag tar bilder med.
Ingen sjukdom eller handikapp, bara väldigt dålig motorik och styrka i den
Xenonkonverterade halvljuset för att testa hur de lamporna jag har hanterar det. Vilket de gör bra, ljusbilden är precis som den ska och allt fungerar fint.
Hade sakerna hemma så jag tänkte det var lika bra att göra det.
Tog dock inga bilder då det ändå bara är plug and play.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Status diskanter till bilen.
Diskanter på gång från två olika håll.
Adaptrar fixade från gamla Renault-hgt.
Delar för ett passivt HP-filter på gång.
Har monterat en diskant från en gammal Skoda som gjorde fin skillnad.
Diskanter på gång från två olika håll.
Adaptrar fixade från gamla Renault-hgt.
Delar för ett passivt HP-filter på gång.
Har monterat en diskant från en gammal Skoda som gjorde fin skillnad.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Är inte "häcken" baktill?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Baggis wrote:Är inte "häcken" baktill?
Haha, jo så sett. Men här kallar vi skrotbilar för häckar med.
Tex, pilsnerhäck
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
En intressant sak som händer på morgonen när man kör:
Går tillväga enligt följande:
* Startar bilen
* backar ca 10m
* Lägger i ettan och kör framåt 5-10m
* Kopplar och ska lägga i tvåan. I detta skede så varvar motorn av sigsjälvt och lägger tid lite hackande upp mot 3000varv. Lägger man i tvåan utan att gasa så känner man att den fortfarande självvarvar.
Detta händer på morgonen när jag ska köra och bilen stått stilla över natten.
Lite läskigt första gången men nu är man ju beredd.
Var precis i kontakt med Renault och vår närmaste verkstad. Den ordinarie var inte där nu men jag ska köra inom i nästa vecka och prata med honom. '
Någon som hört talas om något liknande?
Går tillväga enligt följande:
* Startar bilen
* backar ca 10m
* Lägger i ettan och kör framåt 5-10m
* Kopplar och ska lägga i tvåan. I detta skede så varvar motorn av sigsjälvt och lägger tid lite hackande upp mot 3000varv. Lägger man i tvåan utan att gasa så känner man att den fortfarande självvarvar.
Detta händer på morgonen när jag ska köra och bilen stått stilla över natten.
Lite läskigt första gången men nu är man ju beredd.
Var precis i kontakt med Renault och vår närmaste verkstad. Den ordinarie var inte där nu men jag ska köra inom i nästa vecka och prata med honom. '
Någon som hört talas om något liknande?
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Jodå, min/vår Megane med 1.6 Fleximotorn gör nått liknande ibland. Jag har fått den uppfattningen att det händer en liten stund efter start då den ibland nästan dör. Den reagerar då på det med att "gasa till", vilket oftast förhindrar att den stannar, men med "rusningseffekten" som du beskriver. Det är dock rätt länge sen det har inträffat nu, kan bero på att vi alltid använder motorvärmare på vintern och/eller att motorprogramvaran blev uppgraderad för en tid sedan. Du kan ju be dem kolla om du har senaste versionen i din.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Baggis wrote:Jodå, min/vår Megane med 1.6 Fleximotorn gör nått liknande ibland. Jag har fått den uppfattningen att det händer en liten stund efter start då den ibland nästan dör. Den reagerar då på det med att "gasa till", vilket oftast förhindrar att den stannar, men med "rusningseffekten" som du beskriver. Det är dock rätt länge sen det har inträffat nu, kan bero på att vi alltid använder motorvärmare på vintern och/eller att motorprogramvaran blev uppgraderad för en tid sedan. Du kan ju be dem kolla om du har senaste versionen i din.
OK, skönt att höra att jag inte är ensam om det.
Det är ju samma motor med då så det är säkert något sånt, fransoserna är kanske lite sega på gasen(som en annan på morgonen) så de har lagt till det för att slippa motorstopp.
Ska ta det med dem i nästa vecka. De får ju ta in den på garantirep och uppdatera den
Löser sig nog, är ju inte hela världen heller.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Livet med slitvargarna Scénic 2013 + Clio Sport 2001
Motorväg
Landsväg
Samhälle
Släp
Dubbdäck
Det blir på en tank 0.79L/Mil.
Specat 0,72L/Mil
Enligt färddator 0.84L/Mil
Helt ok!
Visst, inte toklite men ungefär vad jag räknat med att det skulle landa på.
Landsväg
Samhälle
Släp
Dubbdäck
Det blir på en tank 0.79L/Mil.
Specat 0,72L/Mil
Enligt färddator 0.84L/Mil
Helt ok!
Visst, inte toklite men ungefär vad jag räknat med att det skulle landa på.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson