21 Turbo Quadra -91

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

För några år sedan (efter jag hade varit på Gotland Ring) så gick topplockspackningen på min svarta R21 Turbo Quadra. Efter ett försök att byta packningen och den fortfarande gick för varmt så tröttnade jag, dessutom var karossen rätt dålig på den. Så den ställdes undan och kommer troligast få agera donator.
Denna tråden handlar således inte om den bilen. Något år tidigare hade jag fått reda på att det fanns en annan 21 Turbo Quadra i landet, en blå och till salu dessutom. Egentligen så var det enda problemet att ägaren hade påbörjat en motorrenovering. Jag hade vid det tillfället hört av mig till ägaren för att eventuellt plocka den portade toppen till min svarta men vi kunde inte komma överens om priset, så det lades på is.
Efter haveriet på den svarta så bestämde jag mig för att kontakta ägaren till den blå bilen igen, denna gången med inställningen att det kanske var den blå bilen som skulle ut i trafik igen. Det visade sig att han höll på att förbereda en flytt så denna gång lyckades vi enas.
Transportbil bokades och jag åkte upp för att slå till. Robin hade redan vid första tillfället varit förbi och kikat på bilen åt mig då den av en händelse fanns på samma ö strax utanför Sundsvall.
Image
Bilen inspekterad, handlingar skrivna och bilen lastad.

Image
Image

Image
21or har väl inte svansmotor? Nej, här är nog lite jobb som krävs!

Image
Bilen hemma i alla fall!

Sen hände det ingenting på väldigt länge. Jag lyckades hitta många ursäkter för att inte göra något men i grunden var det lust och energi som saknades.
Nu har dock en del lust kommit tillbaka. Jag är sugen att åka med klubben till Gotland igen och jag saknar att köra "riktig" turbobil.

Fortsättning följer...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Alpine Linus »

Härligt Jocke! Skall bli skoj att följa med här :) hoppas kämparglöden håller i sig :)

Detta är väll Claese's gamla va? Har på något sätt gemensamma bekanta med honom. Spännande va världen är liten :)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by mange »

Bra att du kommit igång! och kul med en tråd. Blir den klar till Gotland eller måste vi på något sätt finta Maria och åka med GT´n istället :)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Bra jocke , med rätt inställning så hinner du ! kämpa på .
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Kul! Här saknas inte heller intresse att få igång 21T'n igen. Men en styrbox och lite tid saknas. Men det är ju bara en prioriteringsfråga!
Blir det 2 Quadra och 1 fwd nästa Gotland månne? Skulle vara kul och se vilken som är snabbast :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Min :racesmile:

Väntar också på styrbox som aldrig verkar dyka upp :(

Får se om det blir 21:an eller Clion som åker ner. Men ner ska jag nog.

Kul att du drar igång den. Lycka till ! :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Fast du har inte glömt att det var du som skulle sambeställa min box?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Nej, självklart Dennis !

Jag måste få han att testa klart boxen på en Quadra också.

Om du inte vill vänta så kan du köpa den till din på www.fenixecu.com :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Kan inte förstå riktigt varför motorstyrdonet skulle påverkas av 4 hjulsdriften? Det är ju ingen modern historia där motorstyrningen snackar med abs och esp samt antispinn! Motorstyret är ju just bara motorstyrdon.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Jo precis, min tanke är dock att det har med tändningen att göra. Fanns ju två st olika tändsystem på dom har jag för mig. PH3 hade väl modernare tändsystem än tex 88an ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Både du och jag har väl gamla tändningen med fördelare och bara en tändspole? Har ju inget med 4 resp. 2hjulsdrift att göra.
Med eller utan Lambdastyrning däremot vore väl mer motiverat att fråga om!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Jo det förstår ju jag också. men jag vet inte om han syftade på att quadra har den nyare tändningen medans 2wd endast har den äldre.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

En annan sak det är ju en megasquirt II som går programmera, och det går ju beställa i cat och icke
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Den går ju tom modifiera
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Robin ni kan väl jämföra om det är någon skillnad fysiskt?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply