21 Turbo Quadra -91

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Jaa, men kombinerat med en 3-4 puckars lamell så kommer man endera tjuvstanna eller hoppa fram genom stan.

Kör du standard koppling så går det nog bra, men ska man upp över 250 kusar så behövs redigare pryttlar..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Blir svårt att hamna under 300hk med min kam!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

:racesmile:
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Hittade på leboncoin en 2skivig koppling till den motorn!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Robin »

Hilfe :shock:

Fullgas starter då :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Jag passade, men det var lockande bara för att!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Ni har ju tur som inte åker dubbelmassa original, mitt jäkla bojsänke väger 12,85 kg original, kan bara komma ner till 6,7 kg på lättaste
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Hur går det? Litet då och då så är det snart klart
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Tony wrote:Hur går det? Litet då och då så är det snart klart
Behöver fylla på verktygslådan lite, ska till biltema i veckan är det tänkt..

Har funderat lite däremot. Jag har för mig att ph3 (den svarta) har 60-2-delning för vevaxelgivaren, samt fördelarlös tändning. Frågan är om det är vits att köra på det istället för ph2 grejerna från den blå? Den blå kom ju med omslipad kam, men okänd spec. Även portad topp men den kommer jag ju använda oavsett kam..

Dennis, kan du plocka ihop din lättade 21-motor så du kan berätta hur den uppför sig på vanlig väg? :roll: :lol:

Jag är lite orolig för att lätta för mycket så den blir svårkörd på landsväg/motorväg, samtidigt vill man ju ha en pigg, rapp motor så det blir roligt de gånger man åker bana..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

All död vikt är till ondo när det gäller acc / decelleration. Lättning av roterande massa är alltid att föredra.

Man jagar ju tex vikt på fälgar och däck så det ska bli så lite tröghetsmoment i varvtalsförändringen.
Motorns effekt och vrid vill man ju att det ska hitta ut till hjulen och utföra ett arbete så fort som möjlig utan att först sätta fart på död massa!

Så Lätta på bara [smilie=001_005.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Dennis wrote:All död vikt är till ondo när det gäller acc / decelleration. Lättning av roterande massa är alltid att föredra.

Man jagar ju tex vikt på fälgar och däck så det ska bli så lite tröghetsmoment i varvtalsförändringen.
Motorns effekt och vrid vill man ju att det ska hitta ut till hjulen och utföra ett arbete så fort som möjlig utan att först sätta fart på död massa!

Så Lätta på bara [smilie=001_005.gif]
Jag är helt med på resonemanget om det hade gällt en renodlad banbil men jag bygger ju en snabb glassätarbil 8)
Eller menar du att motorn har så stort tröghetsmoment ändå att det inte kommer påverka körbarheten på motorväg?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Dennis »

Den motorn är ett bojsänke tillräckligt till Gotlandsfärjan original!
Körbarheten "livligheten" kommer bara öka.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Om du hade valt ett 2 kilos svänghjul med dubbelskivig ofjädrad sinterlamell, så hade det varit jobbigt, men så långt skall du väl inte gå?
Som Dennis säger en balansering och ett lite lättare svänghjul med uppgraderad original koppling, gör bara bilen roligare
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Tony »

Själv skall jag bara byta från 12,85 kg svänghjul till ett runt 7 kg och 5 pucks fjädrad sinterlamell
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 21 Turbo Quadra -91

Post by Joakim16v »

Dennis wrote:Den motorn är ett bojsänke tillräckligt till Gotlandsfärjan original!
Körbarheten "livligheten" kommer bara öka.
Ok, då kör vi på det.. "ska bara" plocka ur allt ur blocket då..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply