Antispinn fundering.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Tack för ett mycket bra svar. Jag håller med dig om det där att vid start så borde bromsarna slå till och spinn vid högre fart stryps motorn. Jag gjorde som Chh sa, la i ettan upp med kopplingen och bara spann. När det har spunnit en stund (Typ 1-3 sek) så bromsas något av hjulen. Men systemet kanske kan kalibreras, för det bromsar bara ett par gånger och efter alldeles för mycket spinn.
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Hej Igen.
Lyfter tråden igen. Vet någon av er om esp/asd kan kalibreras? Systemet på min bil verkar bara fungera när den själv vill (känns det som).
För ibland när jag åker i väg så funkar det normalt och ibland så händer inget :? .
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tomas N wrote:Hej Igen.
Lyfter tråden igen. Vet någon av er om esp/asd kan kalibreras? Systemet på min bil verkar bara fungera när den själv vill (känns det som).
För ibland när jag åker i väg så funkar det normalt och ibland så händer inget :? .
/Tomas N.
känns som ett mindre problem, jag kör 3500mil om året och jag klarar mig bra utan några funktioner alls
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Tony wrote: känns som ett mindre problem, jag kör 3500mil om året och jag klarar mig bra utan några funktioner alls
Lite kaxigt påstående... [smilie=smilewinkgrin.gif]

Jag har kört Laguna II 2.0T i mer än 11kmil och har heller aldrig "behövt" antisladd... MEN jag är väldigt glad att det finns där i bakgrunden och hela tiden övervakar färden.
Fick tvärnita en gång för en älg. Upptäckte då panikbromsassistansen... Känns som bromspedalen sugs fast mot golvet. Imponerande! Antispinnfunktionen är väldigt bekväm när man t ex skall göra en omkörning i lite moddigt väglag. Om det då börjar spinna så tappar du direkt all styrförmåga. Lutar vägen lite åt sidan så drar bilen det direkt mot geografin.

Om du kör 3500 mil om året så är det nog inte omöjligt att du kommer att överraskas av en potentiellt otäck situation där antisladden räddar dig, eller åtminstone lidrar skadorna. Du kanske träffar trädet med fronten istället för sidan på bilen.
Tänk att det är lite halt och du får panikväja för en bil eller älg eller nåt...
Eller att du fipplar med radion/telefonen/mackan/kaffekoppen/barnen och missar en stor vattenpöl och får världens vattenplaning som sätter sladd på bilen... Då är nog du också tacksam för antisladden...

En lite kul detalj är att antisladden kopplas ur så det går att göra en traditionell handbromsvändning. När man mitt uppe i sladden åter släpper på handbromsen går systemen på överlast, det smattrar och rycker i hela bilen! Funkar iaf för oss med årsmodell 02-05 som har en riktig krycka och ingen fjantig handbromsknapp [smilie=biggrin5.gif]
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

turbomart wrote:
Tony wrote: känns som ett mindre problem, jag kör 3500mil om året och jag klarar mig bra utan några funktioner alls
Lite kaxigt påstående... [smilie=smilewinkgrin.gif]

Jag har kört Laguna II 2.0T i mer än 11kmil och har heller aldrig "behövt" antisladd... MEN jag är väldigt glad att det finns där i bakgrunden och hela tiden övervakar färden.
Fick tvärnita en gång för en älg. Upptäckte då panikbromsassistansen... Känns som bromspedalen sugs fast mot golvet. Imponerande! Antispinnfunktionen är väldigt bekväm när man t ex skall göra en omkörning i lite moddigt väglag. Om det då börjar spinna så tappar du direkt all styrförmåga. Lutar vägen lite åt sidan så drar bilen det direkt mot geografin.

Om du kör 3500 mil om året så är det nog inte omöjligt att du kommer att överraskas av en potentiellt otäck situation där antisladden räddar dig, eller åtminstone lidrar skadorna. Du kanske träffar trädet med fronten istället för sidan på bilen.
Tänk att det är lite halt och du får panikväja för en bil eller älg eller nåt...
Eller att du fipplar med radion/telefonen/mackan/kaffekoppen/barnen och missar en stor vattenpöl och får världens vattenplaning som sätter sladd på bilen... Då är nog du också tacksam för antisladden...

En lite kul detalj är att antisladden kopplas ur så det går att göra en traditionell handbromsvändning. När man mitt uppe i sladden åter släpper på handbromsen går systemen på överlast, det smattrar och rycker i hela bilen! Funkar iaf för oss med årsmodell 02-05 som har en riktig krycka och ingen fjantig handbromsknapp [smilie=biggrin5.gif]
säger inte att jag är bäst på att köra bil, men milen ger en lite rutin.
jag gillar att köra fort på sommaren, och kör oftast om andra bilar, på vintern anpassar jag mej efter väglaget och blir oftare omkörd av bilar som kör vad det står på skylten ,för det sitter ju vinterdäck på bilen typ..
En framhjulsdriven bil är väldigt förlåtande tycker jag, gasar du så det spinner, händer det oftast inte mer än att det just spinner, (undantag finns som när jag hade väldigt dåliga sommardäck på vintern( ingen lag) i en uppförbacke med lutande vägbana,började bilen att kasa mot diket när FARTHÅLLAREN gasade, blev lite nervös då, den dagen tog 13mils resan över 3timmar rekordet 55min, lite bättre väglag då)
Det bästa med hjälpmedlen är att det hjälper till att kontrollera bilar som folk har dåligt koll på om man säger så.
hur många pumpbromsar med bilen med fina abs systemet, sett massor med folk..
hur många vet hur bilen beter sig vid en sladd, om dom tog körkort i en gammal 940 lr något sånt, och körde halkbana, nu kanske dom kör framhjulsdrivet, vad gör säkerligen 95% av alla som får sladd, (antagligen släpper gasen) vilket är helt förödande i en framhjulsdriven bil helt ok i en bakhjulsdriven bil..

Väldigt mycket OT kanske..

så tillbaka till frågan, koppla in den i clipen och kolla igen den..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Kan ju vara trevligt att funktionerna man har på bilen fungerar...man BEHØVER inte handsfree-lås, automatiskt avblændande backspegel, servo, ac och en hel del andra saker heller, men har man køpt en bil med vissa funktioner så vill man ju att de skall fungera som de ska...tycker jag i alla fall...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Tja.
Håller med om att har jag funktionen så ska den ta mej tusan funka. Ska till volvo och kolla växellådan, dom får kolla esp med clipen också.
Har för övrigt frontalkrockat med en mercedes i 90 knyck så panikbromsassistans och allt vad nu bilen har ska funka. Hade en volvo 245 vid krocken. :D
Mvh Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
Post Reply