Står det inte beskrivet i Haynes hur man felsöker tändspolarna? Hade samma lösning på min Scenic (K7M-motorn) med två tändspolar ovanpå ventilkåpan och dessa gick att mäta med en ohm-mätare för att kontrollera.
Kan det vara samma spolar så kan jag ta reda på vilka värden det skall vara.
Laguna-taskig gång
Moderator: Forumpolisen
Tändspolarna är enkla att felsöka.... Gjordes t.ex. i gårdagens Bosse Bildoktorn.
Hur som helst så var det tändspolen som var trasig på min bil...
Enklast att felsöka om man inte har instrument är helt enkelt att man upprepade (så det inte är en tillfällighet att just den cylindern gick dåligt precis då) gånger tar reda på vilken eller vilka cylindrar som inte går.
Hur som helst så var det tändspolen som var trasig på min bil...
Enklast att felsöka om man inte har instrument är helt enkelt att man upprepade (så det inte är en tillfällighet att just den cylindern gick dåligt precis då) gånger tar reda på vilken eller vilka cylindrar som inte går.
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Tändspolen kostade 1180 spänn hos bilia om jag inte missminner mig...
Var väldigt observant bara så ni får rätt. På någon av F3R-motorerna så är höger och vänster spole olika. Bilia hade dåliga möjligheter att kolla det så det bästa sättet är att kolla artikelnumret på spolen, som f.ö. är löjligt lätt att få loss...
Var väldigt observant bara så ni får rätt. På någon av F3R-motorerna så är höger och vänster spole olika. Bilia hade dåliga möjligheter att kolla det så det bästa sättet är att kolla artikelnumret på spolen, som f.ö. är löjligt lätt att få loss...