Tempgivaren på kylaren, vid nedre slangen har ju två stift. Och jag har två kablar som ska på dessa. Ena går från fläkten och andra från växlelådan (jord?) tror jag (minns inte just nu) Spelar det ngn roll till vilket stift på tempgivaren dessa två går??
det ska kvitta vilket stift som används.
Men mät för säkerhetsskull med multimeter mellan ett stift i taget o jord för att verifiera så inget redan är jordat
Ja, nu har jag gjort ett första startförsök i alla fall. Men det enda som händer är att det huffar och puffar ur förgasaren med lite ojämna intervaller. Det blir som en bensin-puff uppåt. (inte riktigt det enda, startmotorn drar runt å så, med det tänder ej)
Jag har två vaakumslangar som jag ev kan ha växlat plats på nederst på förgasaren. Får testa byta plats på dom. Vet dock inte om/hur deras fuktion påverkar start eller gång.
Jag var ute för exakt samma sak, i min iver och okunskap vände jag fördelardrevet ett halvvarv fel i förhållande till resten av motorn .
Det kan vara en sak väl värd att kolla, och tänk på att ettans cylinder är närmast vxllådan.
Tändkablarna hade jag märkt upp och de har ej lämnat fördelarlocket så de är jag rätt säker på är rätt.
Sen var jag väldigt noggrann avseende fördelardrevet. Följde de tydliga anvisningarna i Haynes, där halvan med "större" del (spåret i drevet är ju ngt förskjutet åt ett håll) skulle vändas mot växxellådan, dvs spåret i drevet vinkelrät ut från motorn. Detta samtidigt som ettans cylinder skulle stå i ÖD på kompression. Detta verifierades genom att se att ventil 4:a skulle vara "lös" och så var fallet.
Självfallet kan jag dock gjort ngt misstag ändå. Ska hem efter helgen och kolla igenom allt igen.
Sen står framhjulen tydligt "toe out" nu.... ??? Har ju bara haft lös allt och sen satt ihop allt igen, inte justerat ngt vad jag vet. Ska rulla bilen fram å tillbaks i garaget och se om det är ngt som sätter sig då. Låter otroligt men... Klart fundersam.
Ja, samma symptom som tidigare. Nu har jag dessutom tagit loss tändkablarna, och satt dit dom efter hur rotorn snurrar (moturs), 1, 3, 4 och 2. Samt försökt få den att peka på ettan vid ÖD på ettans cylle (komp, kollat med finger i tändstifthålet, finns bättre knep??).
Låter det som jag misslyckats med fördelardrevet ändå...
Ar-five wrote:Ja, samma symptom som tidigare. Nu har jag dessutom tagit loss tändkablarna, och satt dit dom efter hur rotorn snurrar (moturs), 1, 3, 4 och 2. Samt försökt få den att peka på ettan vid ÖD på ettans cylle (komp, kollat med finger i tändstifthålet, finns bättre knep??).
Låter det som jag misslyckats med fördelardrevet ändå...
Du måste också kolla hur nockarna på kamaxeln står när du har kolven i övre dödläget på ettans cylinder, bägge ventilerna på ettans cylinder ska vara stängda, alltså nockarna ska peka snett uppåt som ett i V ungefär. Står inte kamaxeln i det läget när kolven är i ÖD så måste du vrida runt motorn ett varv till för att komma till tändläget på ettans cylinder.
Precis som örjan säger, kolven går ju upp en gång utan att tända så problemet är antagligen att den inte tänder vid tändläget. (har själv haft det här problemet på en 4 cv tog en stund innan jag kom på vad som var fel )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Ar-five wrote:Ja, samma symptom som tidigare. Nu har jag dessutom tagit loss tändkablarna, och satt dit dom efter hur rotorn snurrar (moturs), 1, 3, 4 och 2. Samt försökt få den att peka på ettan vid ÖD på ettans cylle (komp, kollat med finger i tändstifthålet, finns bättre knep??).
Låter det som jag misslyckats med fördelardrevet ändå...
Du måste också kolla hur nockarna på kamaxeln står när du har kolven i övre dödläget på ettans cylinder, bägge ventilerna på ettans cylinder ska vara stängda, alltså nockarna ska peka snett uppåt som ett i V ungefär. Står inte kamaxeln i det läget när kolven är i ÖD så måste du vrida runt motorn ett varv till för att komma till tändläget på ettans cylinder.
Örjan.
Ok, hoppas det finns ett sätt att kolla detta utan större ingrepp. Blev just liite orolig
Ar-five wrote:Ja, samma symptom som tidigare. Nu har jag dessutom tagit loss tändkablarna, och satt dit dom efter hur rotorn snurrar (moturs), 1, 3, 4 och 2. Samt försökt få den att peka på ettan vid ÖD på ettans cylle (komp, kollat med finger i tändstifthålet, finns bättre knep??).
Låter det som jag misslyckats med fördelardrevet ändå...
Du måste också kolla hur nockarna på kamaxeln står när du har kolven i övre dödläget på ettans cylinder, bägge ventilerna på ettans cylinder ska vara stängda, alltså nockarna ska peka snett uppåt som ett i V ungefär. Står inte kamaxeln i det läget när kolven är i ÖD så måste du vrida runt motorn ett varv till för att komma till tändläget på ettans cylinder.
Örjan.
Ok, hoppas det finns ett sätt att kolla detta utan större ingrepp. Blev just liite orolig
Ber om ursäkt, min beskrivning hur du ställer motorn i rätt läge gäller en motor med överliggande kamaxel där du ser nockarnas läge på kamaxeln när ventilkåpan är borttagen.
Du har ju en stötstångsmotor och enklast är då att vrida runt motorn så att du får kolven i ÖD på cylinder 1, du ska då ha helt stängda ventiler på cylinder 1, vipporna ska glappa lite grann, samtidigt så ska vipporna på cylinder 4 stå och väga, det vill säga att en vippa är på väg att stänga ventilen och den andra är på väg att öppna ventilen.
Om det är tvärt om, det vill säga att ventilerna står och väger på cylinder 1 och är helt stängda på cylinder 4 så måste du vrida runt motorn ett helt varv för att få den i rätt läge.
Nuså kanske det närmar sig. Nu vill den tända lite i alla fall, men dör nästan direkt.
Jag hade missat på fördelardrevet ändå... Tog och öppnade och ställde motorn efter din beskrivning med bägge ventilerna på ettan stängda när cyl 1 var i ÖD. Fick justera fördelardevet någon kugg.
Monterade fördelaren och sedan tändkablarna i 1, 3, 4, 2 ordning. Kollade även ventilspel.
Den startade fast med sjukligt låg och ojämn tomgång och dog nästan direkt. Dog även direkt vid gas. Sen blev det lite knallande och en eldpuff ur förgasaren, men den vill inte gå mer än ngn sekund.
Kan man inte se på markeringen på skivan mot markeringen på "sprängkåpan" så man har 1:an exakt i ÖD. Tycker det är svårt att veta annars. Och hur exakt måste det vara? Har fått låna en strobo-lampa men motorn bör ju gå innan den är till ngn hjälp...