Kamrem+vattenpump Laguna 03!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Kamrem+vattenpump Laguna 03!

Post by LOKE »

Har en fråga angående kamremen och vattenpumpen. Jag undrar om kamremen och vattenpumpen drivs av samma rem? Det är en Laguna Årsmod-03 Motor 2.0T

Sen vill jag passa på att tacka för svaren + alla inlägg om bakvagnsbussningarna. Nu är det som en ny bil igen efter bytet.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
batterix
Posts: 14
Joined: 03 Nov 2008, 21:43
Location: Söderköping

Post by batterix »

Vattenpumpen drivs av kamremen. Byt vattenpumpen samtidigt om du tänkt byte kamrem, dom brukar alltid vara liite läck på när det är dags för kamrems bytet.
Emil Andersson
Renault mekaniker
och
Försäljning av xenon & LED belysning, www.rylles.se
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Post by LOKE »

batterix wrote:Vattenpumpen drivs av kamremen. Byt vattenpumpen samtidigt om du tänkt byte kamrem, dom brukar alltid vara liite läck på när det är dags för kamrems bytet.
Tjena , tack för svaret. Men i instruktionsboken står det att kamremen ska byttas vid 12000mil eller 5år. Jag byta kamremen vid 5år och då hade bilen bara gått 6000mil. Då måste ju vatten pumpen " hålla " minst till 12000mil? Eller är jag ute och cyklar?
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Kamrem+vattenpump Laguna 03!

Post by figgesoft »

det är åldern som avgör, högre miltal gör bara att delarna åldras snabbare.

du bör inte chansa med att inte byta vattenpump, skulle den börja läcka och du blir tvungen att byta i efterhand så åker du på ny kamrem och eventuella spännrullar igen.

Risken för att det blir onödigt dyrt är ganska stor.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply