C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

Hejsan!

Jag tänkte se om någon har någon koll på vad det finns för brister i Alpine 5 Turbo motorn när det kommer till trimning. Kommer som sagt att bli en turbo applikation och förgasare kommer att skippas, har redan byggt megasquirt box.

Frågan är nu då om ni vet några brister på motorn?
Saker som jag själv tänkt och funderat på att göra något åt:

* Större kyl
* Intercooler
* Byta turbo
* Bygga insprut
* Bygga Grenrör
* Tändning tillsammans med Megasquirt(?)
* Porta topp
* Vikta/balansera; Kolvar, stakar, vev, svänghjul, vippor, lyftare, stötstänger.
* Byta kamaxel
* Torrsump

Glidspjäll till insprutet är under konstruktion. Snarlikt sånt som satt på bland annat Alpine A110 i rallysammanhang. Bifogar en bild på förebilden längre ner.

Kom gärna med egna tankar och reflektioner om vad som är bra och mindre bra att göra med motorn. Någon som vet hur länge växellådan vill vara med? vad kan man isf göra åt den?

Mvh Linus

PS.
Image
Last edited by Alpine Linus on 02 Oct 2010, 16:31, edited 1 time in total.
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by mange »

Vad jag förstår är alpinemotorn en bra och tålig motor... att bara bygga om till sprut och ha en bättre turbo och grenrör gör nog väldigt mycket ( då har man ju liknadne spec som på Turbo2 bilarna:)
Så om du gör alla dessa förändringar och inget tok ladd så får du nog en riktigt rolig motor:)

Har själv en såndär motor som jag funderar på att sätta in i något roligt men vi får väl se:)

Tändningsbiten borde ju gå att lösa... de nyare femmorna har ju triggergivare så ett sådant svänhjul kanske fungerar (hmmm någonstans i bakhuvet finns det något som säger mig att jag hört att det var svårt att få en normal signal från ett sådant svänhjul och externt sprut... tror det var Mats N med den silvriga GTT som sa det) men annars så får du väl göra en egen skiva vid remskivan (tror det var så Mats N gjorde på sin GTT och det fungerar ju kanon :D )

Hursom finns det ju en hel bunt med GTT som åker med sprut i UK så lösningar färdig lösningar finns :D

Lycka till :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by Tony »

får sätta triggerkrans på en remskiva du måste ju ha det för sprutet, då får du ju tändningen på köpet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by Alpine Linus »

Jo Jag tycker den känns väldigt stabil men känns som oljepump borde bytas.... samt även kolvar och stakar i samband med en uppcheckning av hur bra veven ser ut. Tändningen tillsammans med megasquirtet får väll bli ett senare steg... har ett stålhjul som skall sitta på veven för att megasquirtet skall hålla koll på varvtalet:
Image
(En bild säger mer än tusen ord)

Behövs det ytterliggare en för tändningen eller kan man få den att fatta när på motorcykeln som den skall ge tändpuls till respektive cylinder (alt. cylinderpar)

får som sagt titta på tändningen när det börjar närma sig. Vill bara ha en överblick över vad folk tror behöver göras med hela drivpaketet för att inte krossa block å växellådor på löpande band.
Dem växellådorna som sitter i orginal är det värsta som man kan få plats med gissar jag? för växellådan slutar ca 2-3 cm bakom främre kofångaren.
Annars är det väll R30 växellåda som gäller? (eller vilken är det som sitter i Turbo2?)

Till dig där Magnus så är det väll även Trigger på A5orna (visste inte om du menade Super5or när du säger "Nyare femmorna" men det är ju en spårning på svänghjulet på min och en liten givare som är ansluten till tändboxen/tändkasseten).

Tack för visat intresse //Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by Tony »

toppen samma trigger till tändning och sprut,vilket ms har du.. har för mig att man kunde driva en tändspole direkt med mitt ms.. skaffa en ford spole och kasta fördelaren
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:toppen samma trigger till tändning och sprut,vilket ms har du.. har för mig att man kunde driva en tändspole direkt med mitt ms.. skaffa en ford spole och kasta fördelaren
har det "värsta" som går att bygga själv... med 4 bars map-sensor.
Det är väll version3 va? eller är det 3.5? 3.57 är väll den som bara säljs färdigmonterad? blandar ihop alla olika versioner :S :roll:

Kör du med Fordspolar? har du något serienummer att dela med dig av, är ganska ny till MS cirkusen men ska väll hoppas att man har lärt sig tillräckligt om 2-3 år när bilen + motorn tros vara klar, är som sagt studerande (utan extrajobb) så har ingen vidare lön att tala om.

Enda jag vill ha reda på innan jag bestämmer nivån på motorn är vad som kommer ge vika när man laddar 1.5-2bar och plockar ut dryga 200 okastrerade islandshingstar. känns som man skall titta över koppling också.... utöver det som är nämt i första posten... Maxi Turbon vet jag hade 2 lamellerskoppling :? :?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by mange »

Som du kanske redan vet så finns det en hel del prylar till dessa motorer på www.mecaparts.com

Där finns det även stöddigare kopplingar. Har ingen erfarenhet men tror att orginalet inte håller så länge med de där effektuttagen (iaf verkar det vara så på GTT så det stämmer nog även på denna)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by Tony »

sök lite på ford edis det är en spole med fyra utgångar, man tänder med wasted spark så en tändpuls ger gnista på 2 cylindrar.. är 3anslutningar 12v och gnista till 1-4 och 2-3 jordar gör man hela spolen..

kommer inte köra Ms i mitt nuvarande bygge men har ett MS 2 V3.0 liggande
kommer köra vems med orginal dubbelspole till megane 16v funkar på samma sätt..

4puckad sinter lammel håller hyffsat till gtt den värsta är den på min projekt sida 350hk vid 2,5bar ladd ur 1,4 stötstångsmotor... finns stålfoder för lite bättre hållbarhet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by Dennis »

Ifall man är mera frankofil och vill hålla den "ren" från tyska prylar så finns motsvarande spole på Citroen XM (4 cyl) eller Peu 605. Då slipper man att det står Ford på detaljen 8) Ford delar i en fransk bil :shock: Hua hemska tanke :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by mange »

Alpine Linus wrote: Till dig där Magnus så är det väll även Trigger på A5orna (visste inte om du menade Super5or när du säger "Nyare femmorna" men det är ju en spårning på svänghjulet på min och en liten givare som är ansluten till tändboxen/tändkasseten).

Tack för visat intresse //Linus
Menade Superfemmorna :D på dessa sitter triggern på svänghjulet.

Jasså är det triger på även på A5 motorena... Jag har inte sett det på mina motorer men jag har inte tittat så noga så det stämmer säkert :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by Alpine Linus »

mange wrote:
Alpine Linus wrote: Till dig där Magnus så är det väll även Trigger på A5orna (visste inte om du menade Super5or när du säger "Nyare femmorna" men det är ju en spårning på svänghjulet på min och en liten givare som är ansluten till tändboxen/tändkasseten).

Tack för visat intresse //Linus
Menade Superfemmorna :D på dessa sitter triggern på svänghjulet.

Jasså är det triger på även på A5 motorena... Jag har inte sett det på mina motorer men jag har inte tittat så noga så det stämmer säkert :D
vid närmre eftertänksamhet kan dendär grejen jag har på min kopplingskåpa ha något med förtändningen att göra? för den är väll inte konstant på dem elektroniska tändningarna? kan ju ta kort någon dag... har luftvärmepumpen installerad i garaget nu.... mums... varmt.... :lol:

Får se över detdär med spolarna. Tony eller Dennis kanske vet vart dem ligger i pris ungefär? ^^ eller kanske har ett produktions/seriemärke på någon som skulle passa bra =)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo)

Post by Alpine Linus »

Vad tycker vi om slidspjäll i en alpine 5a då?
Är det något att bygga vidare på?
Ska börja planera på en bra version av någon form utav länkage nu och fäste utav spjällägesgivare.



Image
Image
Image

Ge mig respons nu, finns det intresse?

Mvh Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by mange »

Slidspjäll är ju coolt :D kan du bygga ett åt mig med :lol: :)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Slidspjäll är ju coolt :D kan du bygga ett åt mig med :lol: :)
Hehe visst är de! hehe då får du lyfta i A5 motorn i Doffen? ;) kanske ska höra sig om i världen om det finns intresse så kan man köra en begränsad serie? ;)
Ingen som råkar ha en bild på det gamla "renault sport" märket?

Någon som råkar ha koll på om det är samma växellåda i dessa 3 bilar?:
Renault 5 Turbo 1/2
Renault 30 v6
Renault Espace v6 -92 års modell
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:
mange wrote:Slidspjäll är ju coolt :D kan du bygga ett åt mig med :lol: :)
Hehe visst är de! hehe då får du lyfta i A5 motorn i Doffen? ;) kanske ska höra sig om i världen om det finns intresse så kan man köra en begränsad serie? ;)
Ingen som råkar ha en bild på det gamla "renault sport" märket?

Någon som råkar ha koll på om det är samma växellåda i dessa 3 bilar?:
Renault 5 Turbo 1/2
Renault 30 v6
Renault Espace v6 -92 års modell
växelhuset är nog samma iaf, tror dock inte utväxlingen är samma..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply