C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by mange »

Alpine Linus wrote:
mange wrote:Slidspjäll är ju coolt :D kan du bygga ett åt mig med :lol: :)
Hehe visst är de! hehe då får du lyfta i A5 motorn i Doffen? ;) kanske ska höra sig om i världen om det finns intresse så kan man köra en begränsad serie? ;)
Ingen som råkar ha en bild på det gamla "renault sport" märket?

Någon som råkar ha koll på om det är samma växellåda i dessa 3 bilar?:
Renault 5 Turbo 1/2
Renault 30 v6
Renault Espace v6 -92 års modell
Ja i doffen eller i en R8G eller en CV alternativ finns :D

Har haft en bild på det gamla märket men vet inte vad den är just nu en skickar om jag hittar


Vxllåda har jag dålig koll på har inte micklat med dessa själv men enligt hörsägen så har även jag hört att det är på det sättet som tony säger,,, men det man har pratat om är att 30 lådan och turbolådan är samma
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

skulle vilja veta om man kan vinna något på att trixa fast en espace v6 växellåda på Alpine 5an eftersom vi tidigare har kommit fram till att den växellådan borde inte klara av mkt mer än vad den redan handskas med? några funderingar?

Mvh Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Dennis »

Alpine Linus wrote:skulle vilja veta om man kan vinna något på att trixa fast en espace v6 växellåda på Alpine 5an eftersom vi tidigare har kommit fram till att den växellådan borde inte klara av mkt mer än vad den redan handskas med? några funderingar?

Mvh Linus
Du vinner ju att den håller!! Det är bara att skaffa en kopplingskåpa till en "HELT VANLIG" mittmotor turbo5'a så är det bara att slöjda i hop drivaxlarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

Länge vilad tråd medans funderingarna om bygget går parallellt med allt annat som händer i livet, satt och funderade lite på dethär med R30 växellåda, har fått tag på en RIKTIGT billigt i frankrike men sedan ska den ju hem med (FÖRSLAG PÅ FRAKT?!)

Men nu när jag funderade på det så kom jag att tänka på att om jag sätter en r30 växellåda i min Alpine 5a så kommer ju hela växellådan att snurra åt "fel håll"? det känns inte som det är en bra lösning? vad kommer hända? går det att lösa så den snurrar "rätt"?

Bifogar bild på info ifrån mitt knepiga tänkande:
Image
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:Länge vilad tråd medans funderingarna om bygget går parallellt med allt annat som händer i livet, satt och funderade lite på dethär med R30 växellåda, har fått tag på en RIKTIGT billigt i frankrike men sedan ska den ju hem med (FÖRSLAG PÅ FRAKT?!)

Men nu när jag funderade på det så kom jag att tänka på att om jag sätter en r30 växellåda i min Alpine 5a så kommer ju hela växellådan att snurra åt "fel håll"? det känns inte som det är en bra lösning? vad kommer hända? går det att lösa så den snurrar "rätt"?

Bifogar bild på info ifrån mitt knepiga tänkande:
Image
Man vänder på kronhjulet så blir det rätt. men det du visat är ju samma bild fast vänd om,dvs bägge bilarna har vxl bakom motorn, vänd på pilarna :) förstår vad du menar iaf, så det är inget problem alls, sprängkåpan till en mittmotor 5a är nog svårare, finns det inga lådor i sverige dom borde vara billiga här åxå..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Dennis »

Det var ytterst få R30 som såldes i Sverige (färre än 10) med manuell låsa och de var bara 4växlade. De 5xl har kommit hit på annat sätt, så de som har sådana håller i dem. Alternativet är ju vxl från Espace V6 eller 25 V6 då får man ju en lite säkrare backspärr på köpet :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

@ Tony, jo jag vet att det är "fel" med pilarna... jag visade i vilken riktning växellådan "borde" vilja ta bilen ;P angående sprängkåpa tänkte jag klyva en sprängkåpa ifrån en A5 och en ifrån en R30/R25/Espace V6... lådan som låg på blocket sisst här i sverige kostade 3500kr, mer än det dubbla emot vad jag sätt en i frankrike för. :/

@Dennis, du har ingen liggandes ;)?! xD


Edit: Och kronhjulet går att vända utan problem? :/
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

Har nu fått allt klart för mig och Lådan jag hitta utomlands för 230 euro med frakt är femväxlad med möjlighet att shifta kronhjulet men den är styva 10 cm längre än orginalväxellådan i Alpine 5 Turbon (NG5?)
så det blir nog inget av detta tyvärr, får köra med orginal låda och hoppas att det håller! Får bli 50/50 diff i den förmodligen!

Någon som har några tankar i ifall man kör kuggrens vid gaspådrag på en orginallåda om man dubblar effekten i motorn? :twisted: :roll:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:Har nu fått allt klart för mig och Lådan jag hitta utomlands för 230 euro med frakt är femväxlad med möjlighet att shifta kronhjulet men den är styva 10 cm längre än orginalväxellådan i Alpine 5 Turbon (NG5?)
så det blir nog inget av detta tyvärr, får köra med orginal låda och hoppas att det håller! Får bli 50/50 diff i den förmodligen!

Någon som har några tankar i ifall man kör kuggrens vid gaspådrag på en orginallåda om man dubblar effekten i motorn? :twisted: :roll:
Är det 5e drevet som bygger 10cm framåt i ditt fall??
på dom nyare 5orna säger engelsmännen att man antingen rensar kuggarna lr så spränger man lådhuset. och det är vridet som rensar och inte effekten..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:
Alpine Linus wrote:Har nu fått allt klart för mig och Lådan jag hitta utomlands för 230 euro med frakt är femväxlad med möjlighet att shifta kronhjulet men den är styva 10 cm längre än orginalväxellådan i Alpine 5 Turbon (NG5?)
så det blir nog inget av detta tyvärr, får köra med orginal låda och hoppas att det håller! Får bli 50/50 diff i den förmodligen!

Någon som har några tankar i ifall man kör kuggrens vid gaspådrag på en orginallåda om man dubblar effekten i motorn? :twisted: :roll:
Är det 5e drevet som bygger 10cm framåt i ditt fall??
på dom nyare 5orna säger engelsmännen att man antingen rensar kuggarna lr så spränger man lådhuset. och det är vridet som rensar och inte effekten..
Så du menar att en fyrväxlad UN1 är 10 cm kortare? (un1 är lådan som sitter i bla Turbo1/2, renault 30, espace)

Orginallådan till Alpine turbon är NG5 om jag fattat de rätt =)

vet också att det är vridet som rensar men även det lär väll minst fördubblas vid tänkta trimningen för min del, pallar din orginallåda för all din kräm du ska ha ut? Eller har du gjort något? Clio lådorna håller bättre?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Dennis »

Vänta jag ska mäta de olika alternativen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Joakim16v »

UN1 ska vara riktigt populär bland kit car och hemmabyggare just för att den klarar mycket effekt och vrid. Svagaste länken ska dessutom vara ingående axeln. Finns mer info här: http://hollowayperformance.com/

Edit: hittade även det här med mycket trevligt för UN-lådor.. http://www.gtoracing.co.uk
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:
Så du menar att en fyrväxlad UN1 är 10 cm kortare? (un1 är lådan som sitter i bla Turbo1/2, renault 30, espace)

Orginallådan till Alpine turbon är NG5 om jag fattat de rätt =)

vet också att det är vridet som rensar men även det lär väll minst fördubblas vid tänkta trimningen för min del, pallar din orginallåda för all din kräm du ska ha ut? Eller har du gjort något? Clio lådorna håller bättre?[/quote]
orginal har en clio kanske runt 200Nm, min trimmare har tagit ut 321Hk och runt 600Nm vid 1,1bar med den turbon jag skall ha i en saab på E85. nu kommer jag inte försöka få närheten av det, jag kommer nog nöja mig med max 350Nm, orginal har GTE 140Nm och håller det för 350Nm får man vara glad, finns lite förstärkningstrix men då måste jag riva lådan, och jag vet inte om jag vill köpa en diff och stoppa i en lådan som kan explodera när som..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:orginal har en clio kanske runt 200Nm, min trimmare har tagit ut 321Hk och runt 600Nm vid 1,1bar med den turbon jag skall ha i en saab på E85. nu kommer jag inte försöka få närheten av det, jag kommer nog nöja mig med max 350Nm, orginal har GTE 140Nm och håller det för 350Nm får man vara glad, finns lite förstärkningstrix men då måste jag riva lådan, och jag vet inte om jag vill köpa en diff och stoppa i en lådan som kan explodera när som..
Så du kör tills det exploderar och byter låda sedan?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Vänta jag ska mäta de olika alternativen.
vet att NG5an som sitter orginal i min alpine 5 turbo är ungefär 64cm med kopplingskåpan och en UN1 5 växlad är ca 74cm med kopplingskåpa (iaf espace)

kommer förmodligen bli så att jag gör som tony å kör tills det exploderar.
Kommer ju ändå köra motorn hyffsat snällt i början medans jag bygger den andra motorn. Kanske har jag blivit så rik när motor nummer 2 är klar så jag kan köpa en Turbo 2a istället å sätta allt i :twisted:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Post Reply