21Turbo -92 urspårad slit o släng. Dennis

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Ser den lika bra ut som på bild när man går närmare, eller är det en sån bil som man ska stå ca 5m ifrån?
den ser bra ut på nära håll om man inte kollar på vänster bakdörr
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:Ser den lika bra ut som på bild när man går närmare, eller är det en sån bil som man ska stå ca 5m ifrån?
5m är ett bra avstånd. Lacken är lite risig, lite sjunkrepor från tidigare om lack. Att vb dörr är rostig är för att den är ersatt med en eftermarknadsdörr och grundningsarbetet inte är lika bra som originalet. Troligen lackades hela bilen om då dörren byttes. Iövrigt är bilen istort sätt rostfri. det är bara lite jäsning på dubbelplåtarna över driväaxlarna på undersidan av rambalkarna, inget som som gör något de närmsta 5 åren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Nu väntar man bara på att snön ska försvinna och det ska bli lite temperatur i asfalten och man får slita upp dessa innan de torkar upp :racesmile:
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Nu har jag hört ryktas om att det blir repris på den supertrevliga Gotlandsträffen som Peter Bergkvist fixade förra året med bla. körning på "ringen". Känns ju liksom lite lockande att ta detta vapen då :racesmile: :mrgreen: Datumet är Kristiflygarhelgen 15 maj.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Nu är det mesta lagat. Kärvande kylfläktar har orsakat varmgång och kortis i kablage och smälta kopplingstycken.
Man har en dubbeltermostat och en snillrik inkoppling så att när första termosvitchen 95grader sluter så är fläktmotorerna seriekopplade och får då 6v samt går på lågvarv. sedan när 105graderssvichen sluter så parallellar man inkopplingen och fläktarna får 12v och varvtalet blir max.
Nu ska jag lägga in en tidkrets så att de startar några minuter när man stänger av. Då får man två bra funktioner, efterkylning och ventilation samt att fläktmotorlagerna motioneras så man slipper att de kärvar fast.

Byte av fläktmotorer, beg hyfsade hittades på reservdels TXI 21'n
Image
Image

Bränt kopplingstycke
Image

Lite seriösare klippochklistra rep.
Image
Image

Som nytt :)
Image

Härvan mellan fläktarna hade smält ihop så där fick skarvas i lite kabel. TACK för krympslang och krympslang med lödförband då blir det fina och bra reparationer.
Fasinerande att man inte lagat tagit bort den hopbrända kabelhärvan utan bara på med extra kraftigare matning och knapp inne i bilen :shock: :roll:
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Nu har man inte gjort så mycket mera än att kört den varje dag för att se att det är en bil att lita på och nöta till bromskivorna. Och i morgon lördag bär det av ner till isen i Korpemåla där vi har båten på sommarn. Motorbana är plogad och vuxenlek kommer ske :mrgreen:
Bilder på det kommer nog imorr'n kväll :P

En bruksbil behöver en speldosa så de sista arbeterna var att sätta in en original Safrane stereo dubbeldinformat. Lite schemaläsning behövdes för att få rätt funktion på reostaten för belysningen och funktionerna i infodisplay/klocka
Image
Image
Image
Image

Krympslang med intergrerad lödhylsa det är grejjer det.
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Joakim16v »

Tjusigt! Två frågor:
Var får man tag på så fina hylsor?
Hur fick du bort luckan, eller var den borta från början?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:Tjusigt! Två frågor:
Var får man tag på så fina hylsor?
Hur fick du bort luckan, eller var den borta från början?
-Wurt
- Man tar bort lagringarna till luckan, går in under instrumentbrädan. Jag kommer använda luckan som täcklock sedan för displayen, skruvad i ramen.
Om du har tänkt att få tillbaka luckan sedan så är det några fjädrar för att hålla luckan öppen som man säkert får stora problem med.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Blev tyvärr inget fotat igår :| Körde väl ca.10 varv sedan tappade jag plötsligt drivningen :o Kändes som en yttre drivknut som släppt i kulorna men vraför skulle den givit upp, inga tidigare oljud och inga visiter i några vallar så den hade ingen anledning att tjura :roll: Men efter en snabb inspektion ute på isen så var det ett faktum att vänster yttre drivknut "slirade", hade bara glidit ur splinsen men den ville inte låta sig monteras på isen. Än en gång fick Tony rycka ut till undsättning :D Hans verkstad ligger bara några 100tal meter bort. Skamset lämnade vi isen med trynrep efter Tonys Laguna.
Tur det är en vanlig bil och ingen konstig Volvo740 för då hade jag ju inte haft en enda mutter som passade :lol: Visste att jag hade 2st extra drivaxlar hemma men varför hade den befintliga glidit isär??? Kan bara komma på att den någon tidigare gång varit isär för damaskbyte och då har nog inte verkstaden knackat in knuten tillräckligt så låsringen gick i lås. Har bankat i hop skiten nu så får vi se om det kommer några isbilder i kväll i stället.
Image
Image
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Några utlovade isbilder :racesmile: Nu skötte sig bilen utmärkt hela dagen och gjorde inte skäl för sin bokstavskombination på regskylten RBK, Renault Bara Krånglar, nu var det -Racing Bara Kul :wink:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Mysigt med lite grillning på mittplats av den 2km långa banan. Därifrån såg man alla kurvor. Det blåa ni ser i bakgrunden är Öland med Kalmarsund hitom, det är viken i Korpemåla, Pataholms segelklubbs hamn vi är och leker vid.
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by fuzzion »

f*n va skoj att köra på isen! [smilie=eclipsee_steering.gif]
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Baggis »

Ja, kul att ni "där nere" också får lite riktigt vinter ibland :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
sylvain_swe
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2010, 14:28
Location: Göteborg

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by sylvain_swe »

Tjena Dennis !
Lite tår i ögat att se min gamla kärra fungera igen... Sjuk roligt !!
Stämmer väll, dammasken bytades några år sedan.
Kan tänka mig att motorkuddarna är slitna/sjunkna och tillåter lite för mycket sidorörelse (speciellt när man har kul på isen !! ;oD ) då kan drivaxlarna poppa ut... Kan du kolla åxå dem 2st under växellådan, dem kan separera ibland.
Kolla upp kylväska nivån, brukar läcka lite men tror inte att det är kylaren (den är i bra skick).
Sen har du säkert fått roligt med centrallås motorerna och elhissar, tyvärr...
Vill du har fjärrkontrolen kan du koppla IR-mottagaren i taket eller en larm.
Registrering papperna skickades i fredags, nu är bilen din !
Hälsningar,
Sylvain
Sylvain Sauvage
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by Dennis »

Ja tack originalfjärren vore bra att få :) Gummikuddarna verkar ok men jag vet att de brukar separera i vulkningen. Jag måste däremot byta tankbanden bums båda är av och tanken hänger bara i slangarna :shock:
Du ska få dig en åktur och kanske till o med köra din gamla pärla när vi träffas på Göteborgsträffen sedan i vår, det ska bli roligt :D
Ja tack än en gång! Jag hade aldrig släppt iväg en så'n fin bil och nu dröjjer det nog länge tills den är till salu :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renå,renå, en så'n en' kan få' 21T -92 Dennis

Post by mange »

Ser skoj ut... skall fixa lite med sturväxeln med doffen sen skall även jag ut och åka is :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply