Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Taskolle
Posts: 7
Joined: 05 Mar 2010, 16:08
Location: Nybro

Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Post by Taskolle »

Som rubriken lyder så har jag lite strul med min acc. Det är ju 2 zons acc. Märkte det idag då det var hyffsat varmt ute. Det är på förarsidan som det blåser full värme oavsett om jag ställer ner temperaturen på 16 grader. På passargerarsidan funkar det som det ska.

Kan det vara något spjäll som kärvar alternativt någon spjällmotor som gått sönder?

Mycket tacksam för svar.

Mvh Fredrik
Fredrik Pettersson Nybro
adrian
Posts: 8
Joined: 30 Jun 2010, 00:25
Location: HBG

Re: Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Post by adrian »

har samma problem men hos mig blåser det kallt istället, oavset om jag ställer det i 26 grader. har inte hört att nån fixat detta problem än, inte på egen hand iaf. verkar som det är spjällmotorn,men hur i h.... kommer man åt den...får du nån tips,,,v.g. och hör av dig...mvh Adrian/HBG
adrian
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Post by matjo690 »

Hej, jag har haft detta fel och löst det, vet dock inte säkert hur! Börja först med en norsk reset. Fungerar inte det så hittar ni spjällmotorn på följande sätt: Ta bort plastkåpan tilll höger om gaspedalen - sitter med plastclips i ena änden bara och skall sedan skjutas framåt vill jag minnas... Därefter ses en stor stålbalk som går snett nerifrån och upp, denna sitter med två bultar uppe och nere, ganska krångligt att komma åt men det går. Därefter blottas två spjällmotorer, en till värmemixen och en till luftflödesväxlaren (som bestämmer vart luften skall komma ut). Det
är den nedre av dessa motorer som med största sannolikhet är den "krånglande".

Efter att ha gjort ovanstående utan resutlat gjorde jag så här:
Tog lös spjällmotorn och provade att spjället gick lätt för hand vilket det gjorde.
Mätte upp om jag hade ström i kablaget till motorn vilket jag hade.
Kontrollerade kontaktstycket - allt väl här.
Tog isär motorn - här såg allt bra ut, inga funna fel.
Provkörde spjällmotorn med en batteriladdare - ua
Satte tillbaka spjällmotorn i ursprunglig position och kopplade in kontaktstycket - nu fungerade den plötsligt. När man slår på tändningen kör motorn åt hö resp vä för att "hitta ändlägena". Därefter justerar den in sig efter rådande förhållanden.

Jag har alltså ingen aning om vad det var som gjorde att den plötsligt började att fungera men detta är ca 3 månader sedan nu och allt är fortfarande som det ska...

Man kan innan demontering också testa om motorn rör sig genom att sätta på tändningen och stänga av fläkten, vänta ett tag tills övriga motorer justerat in sig och pysslat färdigt. Välj därefter luftflöde enbart mot fötter (annars går flödesinställningen med automatik och "stör ljudupplevelsen"). Om man nu vrider på tempinställningen på höger resp vänster sida kan man höra om värmemotorerna arbetar eller inte. Min var helt tyst på vänster sida.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Post by Tony »

kan vara dåligt med gas åxå vad jag läst här,när tempen skiljer
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Post by matjo690 »

Tony wrote:kan vara dåligt med gas åxå vad jag läst här,när tempen skiljer
Sant, men inte när temperaturen är helt statisk oavsett max eller min-läge på tempvreden.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
adrian
Posts: 8
Joined: 30 Jun 2010, 00:25
Location: HBG

Re: Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Post by adrian »

stor tack till matjo 690
gjorde som du skrev, så blev det fixat...äntligen har jag värme i min laguna.
jag öppnade den där lilla spjällmotorn och plockade bort alla kugghjul (4 st.) och kopplade kontaken tillbaka, så in med nyckelkortet, pang, motorn börja snurra direkt. sen resten försår du själv, omvänt hela vägen och allting funkar nu...jag fick med mig några bilder från en tysk lagunaforum, som detaljerad visar hur det ser ut, inne vid spjällmotorerna, det hjälpte mig med..visste i förväg tack vare tipset och bilderna...allt klart och tack än en gång
adrian
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Post by matjo690 »

Kul att det fungerade för dig också!! Vi sparade nog en rejäl verkstadsslant där...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
adrian
Posts: 8
Joined: 30 Jun 2010, 00:25
Location: HBG

Re: Acc strul Laguna 2.2 DCI 2003

Post by adrian »

absolut...undrar vad Bildeve hade hittat på, säkert en lång lista som hade tagit en 1/2 timme att läsa igenom :wink: tack till alla medverkande i denna forum
adrian
Post Reply