Konstig funktion på Acc i Megane

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hobbe
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2010, 13:58
Location: Stockholm

Konstig funktion på Acc i Megane

Post by Hobbe »

Hej Alla!

Har precis blivit medlem i er eller ska jag kanske säga vår klubb. Har dock tjuvläst lite här förut och det verkar vara ett trevligt forum.

Ska skriva en presentation av mig senare i lämpligt avdelning.

Nu till mitt problem.

Har en Renault megane 2,0 -05. Acc har fungerat utmärkt till för ett år sedan då jag fick ett stenskott genom intercoolern. Byte intercooler och fyllde gas (på firma). Detta fungerade då bra tills i sommras då det inte blåste någon kyla. Tänkte att de/firman har har fyllt snålt eller att det läcker lite någonstans.

Efter lite exprimenterande har det dock vissat sig att luften är rejält kall och ac funktionen fungerar bra om man kör den manuellt med knapparna + och -.

Detta hjälper mig visserligen att hålla huvudet och resten av min lekamen sval men jag vill ju egentligen att allt ska fungera som det är tänkt och gjorde förut. Dvs man trycker in lämpligt gradantal och sedan sköter bilen resten och ser till att förvald temperatur existerar i kupen.

Summan av kardemumman. Min Acc har blivit en Ac! Är det någon som har en lösning eller tips att titta på så uppskattas detta.

Mvh
Hobbe
Erik Bergquist
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Konstig funktion på Acc i Megane

Post by matjo690 »

Låter ju som ett givafel någonstans, dvs felaktig uppgift från något håll. Visar utetempmätaren rätt? Annars är det nog tyvärr diagnos som gäller misstänker jag. Men kanske någon annan har ett bra tips om de varit med som samma sak...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Hobbe
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2010, 13:58
Location: Stockholm

Re: Konstig funktion på Acc i Megane

Post by Hobbe »

Utetemperaturmätaren visar rätt gradantal, ivarjefall på displayen i bilen. Om den skickar rätt till styrsystemet det vet jag ju tyvärr inte.
Erik Bergquist
Post Reply