Grand Scenic

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Grand Scenic

Post by Baggis »

Blev varse att Renault numera har 5 års garanti + dessutom 20000 i rabatt på deras miljöbilar! Så blev lite sugen på en Grand Scenic med flexifuel-motor. Är det nån här som har nån liknade och har erfarenheter att delge? Tänker mig att om det är 5 års garanti så är man rätt så "trygg" ifall det strular under så lång tid att det sen är dags att byta :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Grand Scenic

Post by Baggis »

Inte många tydligen som har nått att säga om nya Renault:ar, hehe!

Bilfirman hade inga för testning så fick träffa en som hade köpt sin tidigare i sommar. Fick som hastigast se och sitta lite i den. Tyckte den var bekväm att sitta i och rätt snygg. Men de två sätena längst bak är bara för pygméer, mindre rum än jag hade väntat mig, även om jag visste att det inte är nån "buss".

Så blev egentligen inte så mycket klokare vad jag ska tro om det hela :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Bruno
Posts: 2
Joined: 27 Dec 2010, 17:24
Location: Sverige

Re: Grand Scenic

Post by Bruno »

I somras hyrde vi en 7 sitsig Grand Scenic på semestern i Frankrike.
Tog mig ett par minuter att förstå hur jag skulle få igång den!
Men efter ett par timmar så tyckte vi alla bättre och bättre om bilen.
Eftersom vi var olika många som åkte i bilen så fick den verkligen bekänna färg;
Fem vuxna + 2 barn fick faktiskt bra plats.
Vi gillade faktiskt bilen så mycket att jag faktiskt beställde en för några veckor sedan.
Så efter att ha kört BMW, VW och FORD är jag nu tillbaks som Renault ägare.
Min första bil var nämligen en Renault 5 GTS. Knallgul med svarta stripes.
Den nya är utrustad med 1,4 turbo motorn, kurvljus, navigator etc.
Tycker man får mycket bil för pengarna; den är ju inte längre än en Volvo V50 men så ofattbart mycket större inuti. + 5 års nybilsgaranti.
Så det är lite märkligt att man inte ser fler på vägarna.
Bruno
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Hej,

Har aldrig ägt en Renault men överväger att köpa en nu. Därför dessa frågor till er nu! Vi har idag en relativt ny SAAB 9-5 Biopower som vi är mycket nöjd med, men när två barn snart blir tre överväger jag att köpa en Scenic. Har fått en bra offert på en ny Grand Scénic III 1,9 dCi Dyn med 5 års garanti och fri service i 3 år. Ordinarie pris 269.262:-, mitt pris 229.600:-.

Vad kan ni säga om bilen:

Är motorn bra, tyst, pålitlig, bränslesnål?
Hur är andrahandsvärdet på dessa bilar?
Grejar den tre bilbarnstolar?
Är Renaults kvalitet bättre nu?
Något annat jag bör tänka på?

Ge mig kommentarer!

Tack på förhand!
/Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Grand Scenic

Post by Baggis »

Min huvudkommentar som etanolvurmare är att du alltså överväger att bli ännu en i raden som skippar etanol till förmån för diesel?

De andra sakerna kan jag inte kommentera då jag inte vet nått om dem. Har dock själv spekulerat på en Grand Scenic(E85) i höstas och bara som hastigast sett den i verkligheten. Fick inte köra den, bara provsitta lite. Bekväma säten fram/mitten, men pyttesmå längst bak. I mitt tycke snygg design också. Med 5 års garanti borde man sova lite lugnare ifall tidigare årsmodellers "typfel" skulle finnas kvar(elektroniken verkar varit lite darrig så att säga)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Hej, en SAAB 9-5 Biopower är en fantastisk bil för föraren. När vi nu måste använda bilen ofta men lite åt gången (dagliga turer till dagis, skola m.m.) så kommer dock spriten i tanken att försvinna snabbare än en snaps på julbordet. Den offert/erbjudande som jag fått nu gäller bara dieselbilar vad jag vet. Var faktiskt mest sugen på den lilla bensinmotorn men med tanke på hk/förbrukning/skatt så verkar 1.9 dci vara en på pappret trevlig motor. Vill dock höra vad ni övriga tycker om den.

/Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Grand Scenic

Post by Tony »

dkn1212 wrote:Hej, en SAAB 9-5 Biopower är en fantastisk bil för föraren. När vi nu måste använda bilen ofta men lite åt gången (dagliga turer till dagis, skola m.m.) så kommer dock spriten i tanken att försvinna snabbare än en snaps på julbordet. Den offert/erbjudande som jag fått nu gäller bara dieselbilar vad jag vet. Var faktiskt mest sugen på den lilla bensinmotorn men med tanke på hk/förbrukning/skatt så verkar 1.9 dci vara en på pappret trevlig motor. Vill dock höra vad ni övriga tycker om den.

/Daniel
Har en laguna med 1,9dci, har dock inte kört den på senare tid, min har 120hk 270Nm orginal dock ändrat på nu,eftersom den var lite tråkig över 2500.kanske är fixat på senare tid, annars funkar den bra.
motorn skall fasas ut till en lika stark 1,6l motor den borde komma snart ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Grand Scenic

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Grand Scenic

Post by Baggis »

dkn1212 wrote:Hej, en SAAB 9-5 Biopower är en fantastisk bil för föraren. När vi nu måste använda bilen ofta men lite åt gången (dagliga turer till dagis, skola m.m.) så kommer dock spriten i tanken att försvinna snabbare än en snaps på julbordet. Den offert/erbjudande som jag fått nu gäller bara dieselbilar vad jag vet. Var faktiskt mest sugen på den lilla bensinmotorn men med tanke på hk/förbrukning/skatt så verkar 1.9 dci vara en på pappret trevlig motor. Vill dock höra vad ni övriga tycker om den.

/Daniel
När jag kikade på den så gällde 20000 kr i miljöbilsrabatt, fast bara på E85-motorn har jag för mig. Det skäl du nämner verkar vara huvudskälet till att diesel föredras av de flesta, man behöver inte tanka så ofta, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Jag tror att motorn i Scenic har 130 hk. / Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Grand Scenic

Post by Stymie »

I nya Grand Scenic finns många motoralternativ

Enklast är att titta här
http://www.renault.se/sv/Personbilar/Gr ... ation.aspx

Motoralternativ
1.4 TCe 131 hk
1.5 dCi 110 hk
1.5 dCi EDC 110 hk
1.6 eco2 Flex Fuel (Miljöbil) 110 hk
1.9 dCi 131 hk
2.0 dCi 150 hk

Sen ska man komma ihåg att en svagare diesel upplevs som en starkare bensinare genom sitt större vridmoment.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Grand Scenic

Post by Baggis »

Stymie wrote:Sen ska man komma ihåg att en svagare diesel upplevs som en starkare bensinare genom sitt större vridmoment.
Utom väl på tomgång och riktigt låga varv där moderna dieslar ofta är väldigt klena. Annat var det med den gamla MB 190D jag hade. Gick knappt att få motorstopp ens om man sprättade kopplingen utan gas med 3:ans växel, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Ok, men har ni några erfarenheter av bilen/motorn som jag frågade om? /Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Grand Scenic

Post by Tony »

Baggis wrote:
Stymie wrote:Sen ska man komma ihåg att en svagare diesel upplevs som en starkare bensinare genom sitt större vridmoment.
Utom väl på tomgång och riktigt låga varv där moderna dieslar ofta är väldigt klena. Annat var det med den gamla MB 190D jag hade. Gick knappt att få motorstopp ens om man sprättade kopplingen utan gas med 3:ans växel, hehe!
moderna dieslar har så lågt kompressionsförhållande att dom behöver laddtryck för att prestera,dessutom är dom väldigt högt växlade eftersom dom är så pass starka lite högre upp,jag har 190 Nm vid 1500 och 310Nm vid 2000 tycker det räcker
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Grand Scenic

Post by dkn1212 »

Är 1.5 dci (med eller utan automat) att föredra framför 1.9 dci?
Finns det ingen på det här Renault-forumet som äger en ny Grand Scenic? Bara det att man behöver ställa frågan gör att man blir högst tveksamt till att köpa bilen...

/Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
Post Reply