Hur utrustar ni en Megane III ?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Tony »

frågan är om det är lönt att köra på diesel, med priset som är på det och kommer bli än värre låter det som, då efterfrågan på diesel är stor.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by john »

Bra där då har du en bra bil ett tag framöver,vi ska vid tillfälle få låna en megan touring gt fredag-söndag utav en försäljare vi känner och han har den själv som tjänstebil,han tyckte att vi skulle känna på den i några dagar o köra på lite olika underlag för att bilda egna upfattningar om den.
Det som är positivt med Renaults dieslar är att dom har underhållsfritt partikelfilter för sina bilar.
Annars så riskerar man att få byta det vid ca 15,16 tusen mil för dyra pengar.
John Ignell Enviken
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

nu är allt påskrivet. blev 194000:- totalt med stänkskydd fram/bak och regavgift.

Fyndade 16" alu med nokia v-däck för 7400:- på nätet.

Hade 200k som gräns och landade på 200800. Grymt bra..eller hur?

Nu blir det till att vänta 3månader bara :(
Last edited by oakhammer on 24 Feb 2011, 17:02, edited 1 time in total.
Pär Ekhamre
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Idag kom mina vinterdäck iallafall.
16" alu med Nokian Hakkapelitta WR G2. Egentligen vinterdäck för Continentalen, men jag är så nöjd med mina WR att jag köpte dom igen.
Kan rekommendera dom om ni söker dubbfria vinterdäck.
Grymt tysta och stabila, men ganska hala på ren is. Men funkar utmärkt i svealand.
Pär Ekhamre
poh
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2010, 13:50
Location: Stockholm

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by poh »

Hämtade ut min 1,5 dCi ST med dubbelkopplingslåda precis innan jul och kan som du konstatera att man får mycket för pengarna, tickade i alla tillvalsboxar som fanns utom just navigatorn. Dels är jag seriöst tveksam till nyttan som sådan, sedan måste den stora skärmen vara igång för att stereon ska funka. Lunka fram på motorväg i mörker med den igång sabbar mörkerseendet rejält.

Panomarataket är trevligt, men det sänker verkligen takhöjden i baksätet! Och höjer ljudnivån i kupén. Och ger ett rejält kallras så att fläkten får gå på max. Detta minskar iofs en del när solskydden dras för, men ändå...

Xenonljusen är värda varje öre och skinnklädsen lyfter faktiskt bilen inuti trots att det är en mellanprisbil.

Än så länge har den bara gått en 500 mil, men det känns fortfarande som ett bra val.

//po
PO Hedman
________________
Megane ST 1,5 dCi EDC Dynamique -11
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Panorama är ju för läckert att vara utan. Kör inte så mycket att jag kommer störa mig på ljud och kallras. Mest mil blir det på sommaren.

Valde inte skinn, då jag inte gillar att det är så kallt på vintern och varmt på sommaren. Men det är en smak sak. Snyggt är det ju iallafall.

Tog inte stora navigatorn, utan den lilla. den behöver väl inte vara på för att kunna använda stereon? Tyckte att för 5000:- var den prisvärd och jag slipper oroa mig för stöld.
Körde en V60 med 7" display som var igång hela tiden och led inte så mycket av det. Hoppas inte man sitter med ett lysrör i ansiktet :)

Jag hoppas jag blir lika nöjd som du med bilen, även fast jag kör manuellt med etanol.

Det där med baksätet var inte kul att höra, hoppas man kan sitta där ändå...är 185cm lång.
Pär Ekhamre
gurra82
Posts: 2
Joined: 05 Mar 2011, 14:40
Location: VÄXJÖ

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by gurra82 »

oakhammer wrote:Skall i dagarna beställa en ny bil. En Megane III sport tourer.

En ecoflex 1,6 dynamique som blir 29000:- billigare med alla rabatter.

Men fegar lite med utrustningen:

Tänkte mig:
Navi tomtom 5200:-
Bi-xenon 6500:-
Radiosat 3D 5000:-
17" Schuss 2000:-
Metalllic 5500:-
Ease-paket 10000:-
Panoramapkt 8000:-

229000-29000= 200100:-

Vad tror ni om den?

Är Xenon värt sitt pris? (lampor är dyra, men min megane II käkade H7or)

Behöver man Navi (billig som bara den)

17" valde jag bara för att sport 16" är så djävla fula.....

Panorama är ju fräsht och att tona rutorna i efterhand är ju inte gratis.
Vi köpte en 1,5 dci megane touring dynamique, vit, bi-xenon, xenon extraljus, panoramaglaslucka, tonade rutor, motorvärmare med kupeuttag och vinterdäck hakka på alufälg. Pris efter avdragen miljöbilsrabatt och lite prutning till blev priset 203500 kr

Bi- xenon är absolut värt priset, de är kanon på megane, väldigt bra halvljus, de är mycket bättre än xenon ljuset på min V70 som är av 2010 årsmodell
Gustav Sten
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Trevligt, då känns xenon som ett bra val. Tvekade länge.
Såg att du satsade på dieseln. Verkar trevlig, men jag behöver infällbara backspeglar till mitt trånga garage. Och för att hålla budget, så blev det etanol istället.
Tappar mer andrahandsvärde tyvärr, men den blir billig i drift iallafall.
Pär Ekhamre
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Baggis »

oakhammer wrote:så blev det etanol istället..
:D :D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
gurra82
Posts: 2
Joined: 05 Mar 2011, 14:40
Location: VÄXJÖ

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by gurra82 »

oakhammer wrote:Trevligt, då känns xenon som ett bra val. Tvekade länge.
Såg att du satsade på dieseln. Verkar trevlig, men jag behöver infällbara backspeglar till mitt trånga garage. Och för att hålla budget, så blev det etanol istället.
Tappar mer andrahandsvärde tyvärr, men den blir billig i drift iallafall.
Ja vi är mycket nöjda, kan erkänna att vi tvekade länge för att köpa en ny megane, men kan bara säga att vi är mycket nöjda med våran megane, hunnit köra 70 mil, jag har inte rört V70 på en vecka nu, så det är nog ett gott betyg. Det dryga med att köpa meganen var att bara för att man valde lite udda tillval (panoramasoltaket och bi- xenon) så blev leveranstiden ett stort skämt. Hela 17 veckor, visst utav de 17 veckorna så stod bilen 2,5 vecka på Liljas bil i växjö. Liljas bil i Växjö är ett skämt på att leverera nya bilar. Tog ca 3 veckor från det att V70 landade hos ÅF förra året tills det att jag fick den. Men som sagt, bilen är vi mycket nöjda med
Gustav Sten
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Min inkommer v22 om allt går bra. 14veckor blev det, men jag räknar iskallt med att få den strax innan semestern......
Köpte min på Skobes i Flen.
Pär Ekhamre
poh
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2010, 13:50
Location: Stockholm

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by poh »

oakhammer wrote: Tog inte stora navigatorn, utan den lilla. den behöver väl inte vara på för att kunna använda stereon? Tyckte att för 5000:- var den prisvärd och jag slipper oroa mig för stöld.
Körde en V60 med 7" display som var igång hela tiden och led inte så mycket av det. Hoppas inte man sitter med ett lysrör i ansiktet :)

Det där med baksätet var inte kul att höra, hoppas man kan sitta där ändå...är 185cm lång.
Så vitt jag förstår så gäller det TomTom-navigatorn. Å andra sidan är det bara att skruva ned reostaten... :-)

Du får nog köra tonårsstuk och hasa ned lite, jag är 175 och tar i taket i baksätet med panorama. Fast å andra sidan, varför ska jag sitta där?

//po
PO Hedman
________________
Megane ST 1,5 dCi EDC Dynamique -11
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Antar att pappa får köra då.... ;)

Jag som brukar sitta och sova i baksätet. Så skönt att bara vakna när man är framme.
Pär Ekhamre
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Nu är det nära. Bilen finns i sverige. I GBG så jag antar att den kom med båt.
Nu skall den bara göras iordning och skickas till min säljare.

Ev 10/6 trodde han. Man bara längtar av glädje......
Pär Ekhamre
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by john »

Vi ska upp på fredag till Uppsala och få låna en megane gt under 3dagar för att känna på bilen och fundera om vi ska byta in vår megane dynamique,sporttouring 08a i år eller nästa år,
John Ignell Enviken
Post Reply