Renault racing

Rally, Formula Renault, ClioCup, ClioTrophy, Dakar och andra Renaultrelaterade cuper och serier. OBS!
Ej F1.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Renault racing

Post by r5racing »

Tjena

Jag tävlade med en Renault 5 i Renault Junior Cup 2009 och blev helt såld på denna lilla bil:)
Körde en Renault clio i samma klass förra året tyvärr blev det bara 3 tävlingar men men....
Jag såg några gamla trådar om den här klassen och våra tider är snabbareän vad dom var då:)
Jag körde 1,09 tider runt Kinnekulle ring med r5an och åkte 1,06 tider med clion men banrekordet för clio ligger på låga 1,05 tider vilket är väldigt bra för en sådan bil:)
Klassen är väldigt bra insteg till racingen eftersom man får börja det år man fyller 15 tror jag att det var eller om dom sänkt till 14?
I år kör jag en Mazda mx-5 på bana men jag kan lova att jag hittar ut på banan med en r5a snart igen och eftersom jag snart blir 17 och är helt såld på r5an så har planen blivit att bygga en vass race bil av den:)

// Jimmy "r5racing"
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault racing

Post by mange »

Är ju riktigt bra av en så motorsvag bil att prestera sådana tider. Om jag hade hur mycket tid som hellst hade jag byggt en banracer av en 5 alpine (turbo eller vanlig) med de trixs som man har på CUP bilarna. tror det kan bli en riktigt skoj bil för en skaplig peng :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault racing

Post by Tony »

mange wrote:Är ju riktigt bra av en så motorsvag bil att prestera sådana tider. Om jag hade hur mycket tid som hellst hade jag byggt en banracer av en 5 alpine (turbo eller vanlig) med de trixs som man har på CUP bilarna. tror det kan bli en riktigt skoj bil för en skaplig peng :D
fan du har ju redan en 5GTT bara att börja med den :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault racing

Post by r5racing »

Tjena

Jodå det finns en hel del tricks det är synd att det inte är någon som vill rejsa med dom (förutom) jag i renault Junior Cup för dom har kapacitet att hänga med ialla fall övre delen av mitt fältet:)

Jag har oxå planer på att göra comeback med en lite trimmad r5 med ordentlig väghållning och liten vikt:)

Mamma sa nej till den idén men pappa var nästan med på den:)
Jag tycker att det är synd att gamla r5 Junior bilar har gått till folkrace för när jag körde i Junior Cup med min gamla R5a så hade det blivit egen klass i klassen om vi hade blivit 3 eller fler som startade:)

Vet inte om det finns några grejer till väghållningen kvar att få tag på...
Dom flesta har väl sålt det dom hade:)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault racing

Post by Tony »

r5racing wrote:Tjena

Jodå det finns en hel del tricks det är synd att det inte är någon som vill rejsa med dom (förutom) jag i renault Junior Cup för dom har kapacitet att hänga med ialla fall övre delen av mitt fältet:)

Jag har oxå planer på att göra comeback med en lite trimmad r5 med ordentlig väghållning och liten vikt:)

Mamma sa nej till den idén men pappa var nästan med på den:)
Jag tycker att det är synd att gamla r5 Junior bilar har gått till folkrace för när jag körde i Junior Cup med min gamla R5a så hade det blivit egen klass i klassen om vi hade blivit 3 eller fler som startade:)

Vet inte om det finns några grejer till väghållningen kvar att få tag på...
Dom flesta har väl sålt det dom hade:)
Dom började väl med snik clio i den cupen?? Dom går säkert bra om man justerar dom, skulle vara kul att testa en.
Själv så har man ju snöat in på den "nya" 5an, en sån lättad (GTE så klart), med clio 16v motor och coilovers, det dammar av det mesta på bana trots relativt lite effekt. fördelen mot dom gamla är att dom finns fortfarande kvar och väghållning finns det köpa lite överallt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault racing

Post by r5racing »

Clion började som en "snik verision" men har blivit ganska utvecklad, dom flesta kör på öhlins dämpare (det gjorde även jag) och dessa har massor av inställningsmöjligheter vilket gör det lite svårare för oss ungdomar som rejsar med bilarna om man inte vet exackt hur man vill ha bilen eller hur den beter sig på banan:).

Jodå en lättad r5 drar det mesta:)
Men som jag skrev i första tråden så är jag helt såld på den gamla karossen;) det finns allt lite väghållningsprylar till dom har jag sett, men karosserna är inte dom bästa fast jag hade faktiskt 2 karosser som var helt ok:)
Köpte 3 bilar för 11000 och sålde dom för 10000:)
Fick även tag på en helt ny drivaxel, det var tydligen svårt att få fram så jag hade tur:)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault racing

Post by Tony »

r5racing wrote:Clion började som en "snik verision" men har blivit ganska utvecklad, dom flesta kör på öhlins dämpare (det gjorde även jag) och dessa har massor av inställningsmöjligheter vilket gör det lite svårare för oss ungdomar som rejsar med bilarna om man inte vet exackt hur man vill ha bilen eller hur den beter sig på banan:).

Jodå en lättad r5 drar det mesta:)
Men som jag skrev i första tråden så är jag helt såld på den gamla karossen;) det finns allt lite väghållningsprylar till dom har jag sett, men karosserna är inte dom bästa fast jag hade faktiskt 2 karosser som var helt ok:)
Köpte 3 bilar för 11000 och sålde dom för 10000:)
Fick även tag på en helt ny drivaxel, det var tydligen svårt att få fram så jag hade tur:)
är väl energy motorn i clion ?? visst väghållingen gör det ju bättre,men när man blir äldre vill man ha lite motor åxå. jag har 28 lägen på mina dämpare, men jag har inte provat att ändra på dom ,körde på tillverkarens rekomenderade och det har funkat bra, nu går den ju inte på bana så mycket utan mest på vägen, men just nu väntar den på ny motor, man tröttnar ju på lite effekt så nu blir det turbo och 250-300hk i 800-900kg
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault racing

Post by mange »

Tony wrote:
mange wrote:Är ju riktigt bra av en så motorsvag bil att prestera sådana tider. Om jag hade hur mycket tid som hellst hade jag byggt en banracer av en 5 alpine (turbo eller vanlig) med de trixs som man har på CUP bilarna. tror det kan bli en riktigt skoj bil för en skaplig peng :D
fan du har ju redan en 5GTT bara att börja med den :)
Mycket vill ha mer :D så en turbo av första modellen skulle inte sitta fel 8) men inser att den tiden (och pengarna) finns inte :(
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault racing

Post by Tony »

mange wrote:
Tony wrote:
mange wrote:Är ju riktigt bra av en så motorsvag bil att prestera sådana tider. Om jag hade hur mycket tid som hellst hade jag byggt en banracer av en 5 alpine (turbo eller vanlig) med de trixs som man har på CUP bilarna. tror det kan bli en riktigt skoj bil för en skaplig peng :D
fan du har ju redan en 5GTT bara att börja med den :)
Mycket vill ha mer :D så en turbo av första modellen skulle inte sitta fel 8) men inser att den tiden (och pengarna) finns inte :(
Nej inte när man skaffat hus i fjollträsk :wink:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault racing

Post by Dennis »

Tiden verkar tyvärr vara bristvara även för husägare i Både Nabben och Kaggetorp också :(
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault racing

Post by Tony »

Dennis wrote:Tiden verkar tyvärr vara bristvara även för husägare i Både Nabben och Kaggetorp också :(
:lol: ja iaf för bilar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault racing

Post by mange »

Precis!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault racing

Post by r5racing »

Jodå det satt engery motorn i clion det körs med 1,4 liters "r/t" bilar 4 dörrars.
Pappa kollade upp med han som köpte våra om vi fick köpa tillbaka dom...
När dom köpte mina r5or så skulle dom ha dom till aktivitetsdag på Kinnekulle, men de som hände var att dom ställde dom i en lada istället, så när pappa frågade så fick vi typ köpa reservbilarana men den kompletta skulle dom använda....

Men har kanske lite andra bilar på G om det behövs:)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
airfoxten
Posts: 1
Joined: 01 Jun 2021, 10:00
Firstname: cartlon
Surname: flores
Contact:

Re: Renault racing

Post by airfoxten »

det finns många knep, det är synd att ingen vill resa med dem (förutom) mig i renault Junior Cup eftersom de har kapacitet att hålla jämna steg med åtminstone den övre delen av mitt fält :)
dervisvid
Posts: 1
Joined: 08 Apr 2022, 13:12
Firstname: Jose
Surname: Sally
Contact:

Re: Renault racing

Post by dervisvid »

Jag har 28 lägen på mina dämpare, men jag har inte provat att byta dem, körde på tillverkarens rekommenderade och det har fungerat bra
Post Reply