Demontera främre ljuddämpare (katalysatorn), Megane -00.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RobJak
Posts: 16
Joined: 26 Apr 2009, 22:45
Location: Tumba

Demontera främre ljuddämpare (katalysatorn), Megane -00.

Post by RobJak »

Hej,
Främre delen til ljuddämparen med katalysatorn, har gått av vid muffen mot grenröret. Försökte ta bort flänsen mot grenröret igår, men gick bet på muttrarna ( 3 st som håller flänsen. Är en pinnbult med Torx fäste, samt en klen 10 mm mutter som rostat så varken 10 mm eller 9 mm hylsa funkar. JAg har provat alla mina vanliga knep, men går bet (svårt att komma åt ordentligt också). Nån som har nån ide och kan komma med lite moraliskt stöd? Mekonomen säljer hela delen för 5000 pix, kan man svetsa på en ny fläns och köra vidare med gamla kat, eller är det bättre att satsa på nytt, den är ju ändå 10 år gammal. Tacksam för tips och råd.
Robert Jakobsson
User avatar
Donner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2011, 20:33
Location: Landskrona

Re: Demontera främre ljuddämpare (katalysatorn), Megane -00.

Post by Donner »

Hej, dom muttrarna kan sitta hårt. Har du testat med en sexkantshylsa? Annars kanske du får leta upp en hylsa i tum istället för mm.
Värme brukar funka, gassvets alltså. Jag brukar dränka dom muttrarna med 5-56 rostlösning innan jag ger mig på att lossa dom.

Får du tag i en fläns så svetsa på den. Annars kanske skroten har beg grejor.
Joakim Donnerbrink
RobJak
Posts: 16
Joined: 26 Apr 2009, 22:45
Location: Tumba

Re: Demontera främre ljuddämpare (katalysatorn), Megane -00.

Post by RobJak »

Tack för tipset. Jag har dränkt dom i 5-56, det är en bra ide att försöka hitta en lämplig hylsa som man kan slå dit. Det i kombination med värme kan funka.
Jag ska göra ett nytt försök, jag började labba med en skarvmuff från BT, men det blir nog ingen långvarig hållbarhet på det.
Robert Jakobsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Demontera främre ljuddämpare (katalysatorn), Megane -00.

Post by Dennis »

Är det inte flexslangen som gått av? Nya rep.slangar i olika dimensioner finns att köpa från bla. Bosal i de flesta biltilbehörsbutiker.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
RobJak
Posts: 16
Joined: 26 Apr 2009, 22:45
Location: Tumba

Re: Demontera främre ljuddämpare (katalysatorn), Megane -00.

Post by RobJak »

Det stämmer att det är den främre flexslangen som gått av. En bit av innerdelen ca 7 cm sitter kvar, och det är möjligt att det går att få på en skarvmuff där, frågan är om det håller. Muttrarna är hopplösa att få bort. Är det mycket jobb att ta bort grenröret? Helst skulle jag vilja ha bort flänsen och byta hela främre delen.
Robert Jakobsson
Post Reply