blandade frågor om megane 02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cbratticus
Posts: 18
Joined: 28 Nov 2009, 00:28
Location: skara

blandade frågor om megane 02

Post by cbratticus »

hej

har en megane kombi 02a som krånglar lite.

Abs lampan har lyst och slocknat under en längre tid och idag rev jag isär framhjulen för att titta hur det ser ut. ena drivknutsbälgen hade lossnat och skvätt ner hela abs kransen med smörja. jag har rengjort kransen och tänkte att det skulle vara felet, men icke. skulle behöva ta loss sensorn men skruvjäveln som den sitter i är i uselt skick så det var inte det lättaste, är det nån special skruv eller vanlig torx? vart brukar kontakterna till sensorerna sitta? ser att dom försvinner in i hjulhuset men sen ser jag dom inte mer ?

finns det nåt utag på dessa bilar som man kan plugga in nått diagnosverktyg och få fram vilken sensor som jävlas ? eller kan man mäta ström på sensorerna ? har ett obdII liggandes funkar det ?

tack!
Jimmy L skara
cbratticus
Posts: 18
Joined: 28 Nov 2009, 00:28
Location: skara

Re: blandade frågor om megane 02

Post by cbratticus »

ingen som vet om det går plugga in obd II på dessa bilar? om det finns nåt uttag ?
Jimmy L skara
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: blandade frågor om megane 02

Post by Tony »

cbratticus wrote:ingen som vet om det går plugga in obd II på dessa bilar? om det finns nåt uttag ?
Finns säkert ett sånt,finns på min laguna II -02 under askkoppen sitter mitt, funkade fint att trimma via det iaf 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
cbratticus
Posts: 18
Joined: 28 Nov 2009, 00:28
Location: skara

Re: blandade frågor om megane 02

Post by cbratticus »

ok, hittade inget där på min... :(
Jimmy L skara
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: blandade frågor om megane 02

Post by Joakim16v »

Jag har för mig att obdII-uttag ska vara åtkomliga från förarplatsen och ska finnas i mer eller mindre alla bilar sedan 97, så leta under lite olika luckor och fack, kanske i närheten av säkringslådan?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
cbratticus
Posts: 18
Joined: 28 Nov 2009, 00:28
Location: skara

Re: blandade frågor om megane 02

Post by cbratticus »

det sitter ett uttag vid säkringarna men det står "renault clinch" eller nåt liknande på det ? det är mycket mindre än obdII uttaget. men som du säger så är det väl lagstadgat att dessa uttag ska finnas så nån jävla stans måste det juh sitta.
Jimmy L skara
Post Reply