Dauphine Gordini för rally

Rally, Formula Renault, ClioCup, ClioTrophy, Dakar och andra Renaultrelaterade cuper och serier. OBS!
Ej F1.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bruserup
Posts: 1
Joined: 23 Jul 2011, 21:51
Location: Malmö

Dauphine Gordini för rally

Post by Bruserup »

Jag har planer på att färdigställa en från 63 för att kunna ställa upp i historic rally och behöver veta ALLT!!! Särskilt är jag intresserad av uppgifter kring hur jag ökar de 29 glada med dåtida teknik så jag kan FIA registrera. Andra viktiga områden är bromsar - växellåda - fälgar. Alla upplysningar och tillrop mottages med största tacksamhet. Finns det någon annan som håller på med samma sak?? "Bruserup" :racesmile: :racesmile:
Ingemar Bjerkborn
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine Gordini för rally

Post by mange »

Det du får göra är att ta ut FIA papprena på dauphine gordini -63 för att kolla vad som är klassat (svenska bilsportsförbundet kan få fram FIA papprena)

Gissar att inga 13" fälgar är klassade för dauphine så det är orginal 15" som gäller (smart är att använda R8-R10 fälgar då de är hållbarare och ser nästan likadana ut)

Värstingen -62, -63 hette, som du kanske vet, Dauphine 1093 den hade 55 hk på en sådan motor är det vassare kam, högeffektskolvar, extraktorgrenrör, annan förgasare, balanserad. men dessa saker är nog bara klassade till just 1093.

Men motorena svarar bra på bättre grenrör och förgasare men återigen frågan är vad som är klassat.

Till och börja med så kan man ju balansera och porta toppen samt vassare kam och lite fix med fördelarkurvor så får man en trevlig motor på kanske 50 hk

på 1093 -63 så är skivbromsar klassade men antagligen inte på en vanlig dauphine (däremot så är det orginal på -64 dauphine)

Växellåda... tror att det 1964 kom en hållbarare låda på dauphinerna den sitter sedan på 8 och 10 så om man får använda en sådan så är den att föredra. men med måttlig effekt så är det nog OK att åka standard låda

Finns en hel del att kolla upp men börja med att skaffa FIA papper samt kolla även om du kan klassa den som en -64 för då borde du få åka med skivbromsar

Som du kanse redan vet så blir det ingen dräpare .... men du kan nog ha riktigt skoj för en liten peng :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply