Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Moderator: Forumpolisen
Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Man vill ju posta någon bild då och då på saker man gör på den. Så jag tänkte att jag lägger väl upp en "projekt" tråd.
Bilen införskaffades för att ta sig mellan A och B men A ligger jäkligt taskigt till när det gäller framkomlighet.
Superbrant backe och snäva kurvor ställer till det, så det måste finnas 4x4 på bilen.
Denna såg jag som enda lösningen när man är miljöskadad =D
Det som är gjort är:
Konveterat alla lampor till xenon i front
18" Volvo fälgar
Sony MEX-BT blåtandsstereo istället för original. Dock ingen ratt funktion
Lite andra små mods kommer säkert läggas till, då kommer även bilder och info på detta.
Stödlager börjar låta lite illa så kardan måste snart bytas
När jag köpte den 2010
Monterat X-ljus och 18" =)
Resultatet =D dock var en ballast till dimljusen paj ska fixa detta !
Bilen införskaffades för att ta sig mellan A och B men A ligger jäkligt taskigt till när det gäller framkomlighet.
Superbrant backe och snäva kurvor ställer till det, så det måste finnas 4x4 på bilen.
Denna såg jag som enda lösningen när man är miljöskadad =D
Det som är gjort är:
Konveterat alla lampor till xenon i front
18" Volvo fälgar
Sony MEX-BT blåtandsstereo istället för original. Dock ingen ratt funktion
Lite andra små mods kommer säkert läggas till, då kommer även bilder och info på detta.
Stödlager börjar låta lite illa så kardan måste snart bytas
När jag köpte den 2010
Monterat X-ljus och 18" =)
Resultatet =D dock var en ballast till dimljusen paj ska fixa detta !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Renault Scenic Rx4 -00 Brukskärran
I grön med den gröna plasten Klart snyggast min favvo vad gäller RX4'n
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Ja den växer..var väldigt skeptisk i början, men nu tycker ja om den
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Så de har samma bultcirkel etc som Volvo?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
ja dom 5bultade är det fram till att dom började med nissanmönster måste vara laguna III meg III vad jag vet. men 5x108 är volvo..Baggis wrote:Så de har samma bultcirkel etc som Volvo?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Ja det är samma, dock skiljde ET, så jag fick spacea ut dom 5mm fram och 12mm bak då dom tog i bakvagnen =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Jahapp..då var det dax för mig med. Skuret kardanlager när man rullade iväg till köpcentrumet.
kollade under så inte lagerhållaren hade släppt från bilen. Sen körde jag ändå i 10km/h hem med kardanen snurrandes i kardanhållaren.
Kom hem och rev bort kardanen och kör nu framhjulsdrivet i väntan på lager. Köpte två st inkl frakt för 83pund =D Samma som till 21:an.
Och Oj !! va svårt det var att sära på den omöjliga renault kardanen. Sätt den i spänn värm som fan och ge på ett par smällar så släppte allt =)
Nu ska jag bara tillbaka med allt.
kollade under så inte lagerhållaren hade släppt från bilen. Sen körde jag ändå i 10km/h hem med kardanen snurrandes i kardanhållaren.
Kom hem och rev bort kardanen och kör nu framhjulsdrivet i väntan på lager. Köpte två st inkl frakt för 83pund =D Samma som till 21:an.
Och Oj !! va svårt det var att sära på den omöjliga renault kardanen. Sätt den i spänn värm som fan och ge på ett par smällar så släppte allt =)
Nu ska jag bara tillbaka med allt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Kardanspecialisten Robin
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Det var märkligt! Jag letade igenom typ hela Internet när jag hade det problemet och ingenstans hittade jag någon som hade lyckats dela på axeln och så kommer du och fixar det "omöjliga" så där simpelt! Du borde få Nobelpris i kardanaxelogi eller nått!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Haha jaa..det som många gör fel tror jag är att dom inte lägger den i spänn. Då sitter den nog ganska hårt.
Jag rekomenderar att dra fast den i skruvstäd och i andra änden ha en "talja" spännband eller liknande för att hela tiden hålla spänn på grejjerna.
Då ger dom efter rätt lätt när man lägger värme på dem. Ni såg ju 21:a kardanen. Den var ju inte speciellt svår att ta isär. Värma och ge på några smällar, sen bytte man och satte dit ett 3:e parts rx4 lager (som i sig var identiskt) Enda skillnaden var att man samtidigt spänner upp "segerringen" som inte går att ta bort.
Man kanske ska köpa på sig ett gäng rx4:er =D
Jag rekomenderar att dra fast den i skruvstäd och i andra änden ha en "talja" spännband eller liknande för att hela tiden hålla spänn på grejjerna.
Då ger dom efter rätt lätt när man lägger värme på dem. Ni såg ju 21:a kardanen. Den var ju inte speciellt svår att ta isär. Värma och ge på några smällar, sen bytte man och satte dit ett 3:e parts rx4 lager (som i sig var identiskt) Enda skillnaden var att man samtidigt spänner upp "segerringen" som inte går att ta bort.
Man kanske ska köpa på sig ett gäng rx4:er =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Jahapp...
Jag får se mig slagen. Ena lagret gick att byta men det andra är faktiskt monterat och svetsat på plats.
Det finns en axel som heter trekka som båda ska gå att dela. Min gick dock bara att dela den ena sidan på.
Så nu till det tragiska. Nån som hittat en axel billigare än 5900:- på nätet ?
Jag får se mig slagen. Ena lagret gick att byta men det andra är faktiskt monterat och svetsat på plats.
Det finns en axel som heter trekka som båda ska gå att dela. Min gick dock bara att dela den ena sidan på.
Så nu till det tragiska. Nån som hittat en axel billigare än 5900:- på nätet ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Så du hade alltså inte lös bägge lagren tidigare? Så fattade jag det, hehe! Tråkigt för dig att det visade sig lika omöjligt som folk sa när jag höll på och grejade med det hela! 5900 kr, är det Dave Mac i UK du menar?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Jag kollade trekka axeln som är likadan som min men går tydligen att dela på båda ändarna. Jag hade då delat den på ena sidan och skulle ge mig ikast med den andra änden när jag hade kapat bort gamla lagret så såg man svetsen dom har gjort
Jo jag har spånat lite på den axeln. Är det den som gäller ?
Jo jag har spånat lite på den axeln. Är det den som gäller ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Jo, Trekka har delbar axel den.
Jag köpte Dave Mac-axeln, delbar är den och fettnipplar finns också, vilket är bra. Tyvärr så höll inte lagren längre än c:a 2000 mil och 1,5 år! Jag fick iofs nya utan kostnad, men bytet fick jag stå för själv och pga vinter och avsaknad av garage så blev det på verkstad det gjordes. Efter bytet låter det fortfarande "under golvet", dock klart mindre, men mer än det borde göra tycker jag. Originallagren höll som jämförelse c:a 10 år och 17000 mil. De nya lagren jag fick hade en lite "plåtbit" som ska sättas på axeln framför lagercentrum som skydd mot smuts/salt/etc, så kanske funkar bättre.
Jag köpte Dave Mac-axeln, delbar är den och fettnipplar finns också, vilket är bra. Tyvärr så höll inte lagren längre än c:a 2000 mil och 1,5 år! Jag fick iofs nya utan kostnad, men bytet fick jag stå för själv och pga vinter och avsaknad av garage så blev det på verkstad det gjordes. Efter bytet låter det fortfarande "under golvet", dock klart mindre, men mer än det borde göra tycker jag. Originallagren höll som jämförelse c:a 10 år och 17000 mil. De nya lagren jag fick hade en lite "plåtbit" som ska sättas på axeln framför lagercentrum som skydd mot smuts/salt/etc, så kanske funkar bättre.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Renault Scenic Rx4 -00- Robin Brukskärran
Aha...sjukt bra grejjer
Man kanske kan skydda dom lite bättre innan man monterar axeln. Det blir nog en sån då. Jag har även två lager liggandes. Man kanske ska behålla dessa då
Man kanske kan skydda dom lite bättre innan man monterar axeln. Det blir nog en sån då. Jag har även två lager liggandes. Man kanske ska behålla dessa då
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: