Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Tony »

jag skulle väntat på 1,6dci 130 om jag skulle köpa ny megane 0,36 landsväg 0,4 blandat, drar etanolbilen 2ggr mer för att vara snäll och diesel 20kr litern då får inte etanolen kosta mer än 10kr och det kostar redan mer än så.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by oakhammer »

När jag köpte min etanol snurra, så var det 9000:- extra i rabatt på den. Skillnaden var då 29000:- mellan etanol och diesel motor. Det lär man inte köra in under bilens livstid.
Visst ett högre andrahandsvärde. Men knappasat mer än 10k på en 6-7år gammal bil.
Så tänkte jag iallafall. Rent och skärt ekonomiskt, hade lätt tagit diesel om inte motorerna var så jäkla dyra tillval.
Pär Ekhamre
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Tony »

oakhammer wrote:När jag köpte min etanol snurra, så var det 9000:- extra i rabatt på den. Skillnaden var då 29000:- mellan etanol och diesel motor. Det lär man inte köra in under bilens livstid.
Visst ett högre andrahandsvärde. Men knappasat mer än 10k på en 6-7år gammal bil.
Så tänkte jag iallafall. Rent och skärt ekonomiskt, hade lätt tagit diesel om inte motorerna var så jäkla dyra tillval.
Om vi säger att etanolbilen drar 2ggr mer än diesel bilen i dagsläget kostar diesel knapp 15kr och etanol typ 10,50

om vi säger 14,8 och 10,30 förbrukning 0,45 och 0,9

Diesel 0,45 x14,8 = 6,66
Etanol 0,9 X 10,3= 9,27 skillnad 2,61
för att köra in 29000kr behövs runt 11000 mil kanske låter långt, och använder man inte bilen är det säkert inte värt det, kör man däremot en hel del, så går det snabbt ihop jag kör väl runt 3500mil om året, kör du bara 1500mil kommer du ändå upp till 11000mil på 7år och går jämt ut med etanolbilen jämfört prisskillnaden och då har jag inte tagit med om det skulle vara ett annat andrahandsvärde.

Priserna på bränsle diffar ganska mycket i sverige så uträkningen får tas med en nypa salt. http://www.bensinpriser.se/sveriges-billigaste
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by oakhammer »

Om vi säger att etanolbilen drar 2ggr mer än diesel bilen i dagsläget kostar diesel knapp 15kr och etanol typ 10,50

om vi säger 14,8 och 10,30 förbrukning 0,45 och 0,9

Diesel 0,45 x14,8 = 6,66
Etanol 0,9 X 10,3= 9,27 skillnad 2,61
för att köra in 29000kr behövs runt 11000 mil kanske låter långt, och använder man inte bilen är det säkert inte värt det, kör man däremot en hel del, så går det snabbt ihop jag kör väl runt 3500mil om året, kör du bara 1500mil kommer du ändå upp till 11000mil på 7år och går jämt ut med etanolbilen jämfört prisskillnaden och då har jag inte tagit med om det skulle vara ett annat andrahandsvärde.

Priserna på bränsle diffar ganska mycket i sverige så uträkningen får tas med en nypa salt. http://www.bensinpriser.se/sveriges-billigaste
Stämmer bra Tony, jag ligger dock på runt en 1000 mil per år, då jag föredrar att cykla. Så för mig är det ok.( 600 med min så far...)
Men med dina 3500mil per år, skulle jag aldrig tveka på diesel. Bara att slippa tanka efter 50 mil skulle ju vara värt det.
Pär Ekhamre
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Tony »

oakhammer wrote:
Om vi säger att etanolbilen drar 2ggr mer än diesel bilen i dagsläget kostar diesel knapp 15kr och etanol typ 10,50

om vi säger 14,8 och 10,30 förbrukning 0,45 och 0,9

Diesel 0,45 x14,8 = 6,66
Etanol 0,9 X 10,3= 9,27 skillnad 2,61
för att köra in 29000kr behövs runt 11000 mil kanske låter långt, och använder man inte bilen är det säkert inte värt det, kör man däremot en hel del, så går det snabbt ihop jag kör väl runt 3500mil om året, kör du bara 1500mil kommer du ändå upp till 11000mil på 7år och går jämt ut med etanolbilen jämfört prisskillnaden och då har jag inte tagit med om det skulle vara ett annat andrahandsvärde.

Priserna på bränsle diffar ganska mycket i sverige så uträkningen får tas med en nypa salt. http://www.bensinpriser.se/sveriges-billigaste
Stämmer bra Tony, jag ligger dock på runt en 1000 mil per år, då jag föredrar att cykla. Så för mig är det ok.( 600 med min så far...)
Men med dina 3500mil per år, skulle jag aldrig tveka på diesel. Bara att slippa tanka efter 50 mil skulle ju vara värt det.
Förstår att man inte väljer en diesel då, har ju 7mil till jobbet så cykel går bort :lol:
Hörde att renault skulle sparka ut 1,6 sugisen och stoppa i 1,4 t motorn, sån med E85 hade varit bra, sugis med E85 går bort om man inte bygger för det, men då går den inte på Bensin.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by oakhammer »

E85 billigare än bensin
- spara tusenlappar

Annons:
FAKTA
Merkostnad bensin-E85 1 500 mil

Audi A4 Avant: 1 303 kr

Ford Focus: 1 221 kr

Renault Mégane: 1 074 kr

Skoda Octavia: 2 246 kr

Volkswagen Passat Variant: 1 695 kr

Volvo V60: 1 620 kr
.Bensin- och dieselpriserna är högre än någonsin, och nu lönar det sig att tanka E85. Med etanol i tanken sparar man just nu en krona per mil, visar en uträkning Tjänstebilsfakta gjort.

Normalbilisten, som kör omkring 1500 mil per år kan spara tusenlappar på att tanka E85 - just nu omkring en krona billigare per mil jämfört med bensin.

Bränslekostnaden för de allra snålast miljöbilsdieslarna (under 4,5 l/100 km) är fortfarande lägre än etanolbilarna. Men marginalen krymper snabbt med dagens prisutveckling.



En dieselbil som förbrukar 6,0 l/100 km får en kostnad på 13 752 kronor vid 1 500 mil med dagens pris på 15,28 kronor per liter. Då ska oftast också ett högre inköpspris och högre årlig skatt vägas in i kalkylen.

– Det är uppenbart att de nya, snålare etanolbilarna med dagens priser på fossila bränslen går mot en ny vår, åtminstone i Sverige, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilsföretaget Ynnor AB.

.
Pär Ekhamre
Olle D
Posts: 5
Joined: 20 May 2012, 18:48
Location: Uppsala

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Olle D »

Jaha, då är det en till som ställt sig till Mégane Sports Tourer skaran. För mig blev den en lätt begagnad 110 hästars diesel med automat. Har tidigare mest kört BMW och var lite tveksam inför att hoppa över till franskt. Efter ett par veckor så är jag dock mycket nöjd, bilen går tyst och fint och den sex växlade automaten känns smidig. Jag jämförde rätt mycket med t.ex. Kia Ceed och Hyundai I30, men jag tycket de kändes väl plastiga och burkiga (dock generös utrustningsnivå och bra garantier). Renaulten kändes mycket bättre ihopskruvad och gedigen. Jag hoppas att intrycken består och att det blir många sköna mil framöver....

Mvh
Olle D
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

:D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
sallowpath
Posts: 2
Joined: 30 Oct 2012, 10:51
Location: Nynäshamn

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by sallowpath »

Hej på er

Då man gjort sin plikt som konsument för att motverka lågkonjunkturen och gått och köpt ny bil...... 8) Höstkampanjen på nya Meganer fångade intresset så nu har vi en 1,5 dci S&S kombi -12, med om-mappade dieseln och manuell låda.

Har alltid kört svarta Saab turbo tidigare i mitt liv (3st :D ) men på förekommen anledning är det ju slut med det. Skall bli spännande att pröva franskt. Har inte hunnit åka så många mil än, men hittills känns det bra. Utrymmesmässigt är inte klivet ner från 9-5 kombi så stort som man skulle kunna tro, barnvagnen gick in på längden, och allt det där..

Skall bli spännande att se vad bränsleeffektiviteten kommer bli i verkliga livet. 0,35 känns som att Renault måste ha fusktrampat lite på pedalerna på EU-cykeln för att åstadkomma, men kommer man under en halvliter över hela året är jag glad.

Tar gärna emot lite erfarenheter från Er andra med nya dieselmappningen som hunnit köra lite mer, så man vet vad man bör vänta sig :D
Björn Ivarsson, Megane III, 1,5 dci S&S -12
Anna1984
Posts: 45
Joined: 09 Feb 2013, 20:27
Location: Stockholm

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Anna1984 »

sallowpath wrote:Hej på er

Då man gjort sin plikt som konsument för att motverka lågkonjunkturen och gått och köpt ny bil...... 8) Höstkampanjen på nya Meganer fångade intresset så nu har vi en 1,5 dci S&S kombi -12, med om-mappade dieseln och manuell låda.

Har alltid kört svarta Saab turbo tidigare i mitt liv (3st :D ) men på förekommen anledning är det ju slut med det. Skall bli spännande att pröva franskt. Har inte hunnit åka så många mil än, men hittills känns det bra. Utrymmesmässigt är inte klivet ner från 9-5 kombi så stort som man skulle kunna tro, barnvagnen gick in på längden, och allt det där..

Skall bli spännande att se vad bränsleeffektiviteten kommer bli i verkliga livet. 0,35 känns som att Renault måste ha fusktrampat lite på pedalerna på EU-cykeln för att åstadkomma, men kommer man under en halvliter över hela året är jag glad.

Tar gärna emot lite erfarenheter från Er andra med nya dieselmappningen som hunnit köra lite mer, så man vet vad man bör vänta sig :D
Vad innebär att du om-mappat dieseln? Får du ut mer effekt eller blir den mer bränslesnål? Vart gjorde du det och vad kostade det?
Anna T
Renault Megane Sport tourer 1,5 dci Bose edition, 2011
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Joakim16v »

Anna1984 wrote: Vad innebär att du om-mappat dieseln? Får du ut mer effekt eller blir den mer bränslesnål? Vart gjorde du det och vad kostade det?
Vardagsbenämningen är nog att bilen är chiptrimmad eller liknande. Man byter ut programvaran som styr motorn för att få den mer optimerad. Normalt blir bilen både kraftigare och bränslesnålare.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Tony »

Men i detta fallet tror jag det menas med en uppdatering från renault, jämfört med tidigare version.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by john »

Har en Megane sport tourer GT 180hkr bensinare som nu rullar ca 1600mil sen
maj 2012 och inte haft några problem,den går tyst både på sommardäck 18"original och 16"dubbade vinterdäck.
Känns inget i rumpan fast man ibland åker 50 mil i sträck på långkörning
bra kvalitet tyst bekväm mkt nöjd 8)
John Ignell Enviken
sallowpath
Posts: 2
Joined: 30 Oct 2012, 10:51
Location: Nynäshamn

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by sallowpath »

Tony wrote:Men i detta fallet tror jag det menas med en uppdatering från renault, jämfört med tidigare version.
Precis. Har nu kört ett halvår med bilen, inga problem så långt, klart nöjd. På långfärd 45 mil inga problem komma under 0,45 med hela familjen + packning i bilen, motorväg halva sträckan, riktigt bra. Går att köra den ännu snålare men då blir det tråkigt tempo.

Ljudet i stereon är det enda som inte håller måttet hittills, mycket bil för pengarna helt klart.
Björn Ivarsson, Megane III, 1,5 dci S&S -12
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by john »

går o fixa med en aktiv bas om du vill ha lite mer dunk i ljudet.
John Ignell Enviken
Post Reply