Jag har sedan tidigare en risig R16TL R1156 -77 som troligen aldrig skulle kunna bli annat än en vardagsbil. Därför var det intressant att leta efter ett finare objekt. Så småningom dök ett tillfälle upp. En R16 R1150 från 1967 som inte gått mer än 3700 mil. Den har under tiden stått i varmgarage (bortsett de sista 3-4 månaderna). Den har till och med skyddsplasten från leveransen kvar på insidan av förardörren. Priset kändes överdrivet högt, men gjorde mig i alla fall nyfiken. En resa till Göteborg och affären var klar efter någon timme. Bilen är i fint skick med några få skönhetsfläckar.
Nu behöver jag arbeta med att se till att tändning och bromsar blir fixade. Bilen rullade ca 1000 mil sitt första år, därefter har den rullat väldigt lite varje år. Som ni förstår behövs en del service.
Originalklädsel i fint skick, bara ett litet hack i toppen av baksätets ryggstöd PA093153 by Stymie, on Flickr
Kommer att köpa in plast/gummitätningarna vid dörrknapparna av Benoit Diringer, som arrangerar den stora franska R16 träffen, på eBay: http://www.ebay.com/itm/Pour-RENAULT-17 ... 3cbcda36c1
___ Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tack! Nu ska bilen få sig en rejäl översyn med ny kylarvätska, motorolja, tändinställning etc. Igår fick den ett godnattäcke.
Tyvärr har förre ägaren laddat batteriet med cellerna öppna och huven stängd. Det har gjort att undersidan av motorhuven inte är i toppskick. Ska fundera lite på vad man kan göra åt det.
___ Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kylarvätska bytt, dörrknappsgummin monterade. Mycket rengöring återstår under huven och på sparklådor, underredsbehandlingen gjord för länge sedan har spillt över. Tändningen inte åtgärdad än. Ska även montera en strömbrytare vid batteripolen.
___ Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
otroligt va fin den är!
Pappa fick höra om denna på göteborgsträffen i sisjön och blev otroligt intresserad! Pappa vänder sig emot Janne i 2 minuter och den dåvarande ägaren till bilen såg ut att gå och titta runt på alla utställda finbilar men innan vi märlte något så såg vi honom cykla över horisonten!!
Hoppas nu att allt går bra med bilen... har huven börjat rosta eller hur ser det ut?! ta gärna en bild!!
all lycka!!!!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Antar att du bara kommet att köra sommar. då tycker jag du kan skippa inneskärmarna. Var istället noga när du tvättar så du spolar under skärmarna, speciellt längstfram och upp samt längst bak på skärmen är det rent där så rostar det inte
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Tack för tipset. I Uppsalaområdet så är det tydligen Upplands Bilfärg (http://www.bilfärg.nu) som gäller. De blandar i ordning baserat på bilens färgkod. En 4dl sprayflaska kostar 249 kr. Är det brådis så fixar de blandningen på någon timme.
___ Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Glöm inte berätta årsmodellen! Jag jobbar på MECA och kollade min MOTIP-
färgkatalog. 377 finns tydligen som gul från 95-årsmodell.
Jag har själv 430-ljusblå som från 79 är mörkblå!
Vi dubbelkollade alla detaljer såsom bilmodell, färgkod, färgnamn samt årsmodell innan beställning av färgen. Om jag minns rätt fanns denna kulör (377) under åren 65-74 och användes på flera modeller, bl a R4.