esp/asr system fault

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rollega
Posts: 3
Joined: 16 Oct 2011, 20:05
Location: Norrköping

esp/asr system fault

Post by rollega »

Hej, jag har en Megan II 2005:a och har fått det här felmeddelandet "esp/asr system fault" och servicelampan och ESP triangeln lyser. Motorlampan lyser oxå, men den slocknar ibland. :cry: Det började med att bilen gick lite hackigt i går kväll. Det går att köra med den men den hackar väldigt mycket på låga varv, och på tomgång "gungar" hela bilen.
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Roland Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: esp/asr system fault

Post by Tony »

rollega wrote:Hej, jag har en Megan II 2005:a och har fått det här felmeddelandet "esp/asr system fault" och servicelampan och ESP triangeln lyser. Motorlampan lyser oxå, men den slocknar ibland. :cry: Det började med att bilen gick lite hackigt i går kväll. Det går att köra med den men den hackar väldigt mycket på låga varv, och på tomgång "gungar" hela bilen.
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Tändspole
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
rollega
Posts: 3
Joined: 16 Oct 2011, 20:05
Location: Norrköping

Re: esp/asr system fault

Post by rollega »

Aha, tändspolen. Ja, låter troligt när du säger det. Har precis lämnat in den så vi får se vad dom säger.
Roland Andersson
rollega
Posts: 3
Joined: 16 Oct 2011, 20:05
Location: Norrköping

Re: esp/asr system fault

Post by rollega »

Visst var det tändspolen. Nästa gång byter jag nog själv... 1795 kr... varav tändspole 950 kr.
Roland Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: esp/asr system fault

Post by Tony »

rollega wrote:Visst var det tändspolen. Nästa gång byter jag nog själv... 1795 kr... varav tändspole 950 kr.
sitter väl 4st i den, går att skaffa 4st för typ hälften vad volvo vill ha för en;skönt att det löste sig iaf
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: esp/asr system fault

Post by Starbright »

Vill bara lägga in min syn på detta och OBS!.... Jag påstår inte att ngn av er har klagat eller så men läser man mellan raderna så tycker ni att det var rätt dyrt för en så enkel sak.
1. Elektroniska komponenter brukar alltid kosta ganska mycket pengar varav vissa kostar mer än andra. Tändspolen nu ifråga kostade 950 kr. Man kan få tag på billigare tändspolar från t.ex Ebay, ( har själv kollat, 4 st för 34 pund) ja det är sant men dem tändspolarna är av den gamla typen och inte den uppdaterade med betydligt bättre kvalitet och bättre fuktskydd. på den kostnaden tillkommer frakt och framför allt väntetid. 2 dagar till 1 vecka kan man få räkna med. På "volvo" så kan du med 99% säkerhet få den utbytt samma dag.

2. Arbetskostnad 1795-950=845 kr.
845 kr kan ju tänkas vara en del pengar bara för att ta bort motorkåpan( om bilen har sådan) skruva ur en skruv och byta ut trasiga delen. Men därtill (borde iaf) inkoppling av datorn för att få fram en felkod, analysera vad som är fel. (åtgärda felet) och sedan radera bort felkoden. Återställa adaptioner etc, för att bilen ska gå som den är tänkt.

3. Arbetskostnaden beror på den operationen som görs på bilen. Jag vet nu med erfarenhet att inkoppling av dator samt byte av trasig tändspole är 30+30 perioder
vilket betyder lite över en halvtimme (36 min för att vara exakt) det är vad Renault själva har tänkt att detta skall ta. Sedan är det ju möjligt att det går lite fortare än så. Ideen med detta är ju att kunden alltid vet vad det kommer kosta i slutändan.
De flesta auktoriserade verkstäder tar mellan 1000-2000 kr timmen (varierar ber på plats i landet). Det kan man ju tycka är horibelt.. kalle på hörnet fixar för bara 300 kr timmen. Ja det e sannt. men med största sannorlikhet har inte han tillgång till alla specialverktyg som skall användas, tillgång till teknisk support, tillgång till all teknisk information om bilen etc. Han behöver nog inte köpa in en massa dyr utrustning och inte heller hålla sig uppdaterad med alla nya bilar, nya tekniska system etc. Sådant kostar auktoriserade verkstäder massor av pengar och för att det skall funka så måste ju dem pengarna komma ngnstans ifrån.
lämnar man in bilen på en auktoriserad verkstad så betalar man för den spetskompetens som finns där.

Du åkte med din bil till verkstaden. Varningslampor lyste och bilen gick inte bra. 30 min senare har felet hittats och åtgärdats och du kunde åka därifrån i en fungerande bil. för detta betalade du 1795 kr. Visst det är en kostnad som kan ge besvär i ekonomin. Men i mitt tycke är det prisvärt. Du slapp sitta och vänta på en reservdel som tar ett par dagar på sig att komma, som dessutom lika gärna kunde gå sönder efter 1 år igen. Nu har du garanti på det jobbet som blivit utfört och en uppdaterad komponent som skall hålla betydligt bättre. Din bil har blivit reparerad av en proffesionell yrkesman.

Visst kan du byta tändspole själv aboslut.. är nog bland det enklaste man kan göra. Men det där lilla extra har inte blivit utfört.

Till sist vill jag be om ursäkt över den långa texten, men hoppas iaf att du/ni fått en liten tankeställare iaf och som jag skrev tidigare, detta är min syn på detta så kom gärna med synpunkter.. :)
Johnny Söderström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: esp/asr system fault

Post by Tony »

Förstår din synpunkt på saken, själv köper jag hellre 12st tändspolar än 1st och byter när det behövs, är volvo spolen verkligen 12ggr bättre håller den i 12år och den billiga bara 1år..
Att saker kostar är förståligt i vissa sammanhang, men timpengen hos den autoriserade verkstan med glasentre, är ju löjligt hög i jämförelse med vad det kostar att få något fixat av någon annan hantverkare , det är väl det man irriterar sig på.
Vet att datorer och program kan vara löjligt dyra att ha, är man sen företag så verkar det vara ännu dyrare, på jobbet tex där kostar varje dator 1000kr /månad kanske finns 500st+ iaf gamla p4burkar med XP där service och program och sånt ingår, helt horribelt i mina öron som privatperson. jag själv vill ha 2st dataskärmar klonade det som behövs är 2st 19" skärmar 2 st vga splitter och 2st vesa fästen + kablarna uttag finns väldigt nära så 1meter kabel till både ström och skärm räcker.
Kostnad för kalaset ?? håll i er 80000kr :shock: :shock: :lol: installation är halva kostnaden 40000kr

Så jag förstår att det är dyrt att åka till verkstan med datorer och spetskunskap, men många gånger har iaf inte jag fått något för den kunskapen, beror säkert på att jag kan för mycket själv. får hem erbjudande på kamremsbyte på lagunan kamremsbytet är specat, vill jag ha en ny aggregatrem så kostar det runt 700kr extra :shock: och tycker jag att jag skall byta vattenpumpen så kostar det extra. kanske var typ 1200-1400kr till. står ingenstans att du måste /bör byta vattenpumpen för den drivs av kamremen och kommer med stor sannorlikhet börja läcka efter du bytt kamrem, skulle så hända får ju verkstan betalt för ett kamremsbyte till. och ta över700kr för en aggrem som dom redan tagit bort, nu snackar vi materielkostnaden, det är 100% dyrare än vad en som säljer reservdelar tar.
När min laguna larmade för insprutningsfel på vägen hem från en auktoriserad verkstad ,(köpte den på volvo deras verkstad fixade en spindelled på besiktningsanmärkning och bromsarna låg på då åxå)
Nu fick en annan volvo verkstad fixa det som stockholmarna förstört, dom hade glömt bort att dra något så jag tappade en bult i framvagnen på väghem och servooljan började även läcka ut, inte pga bulten som gjorde att bilen gungade till varje gång man svängde.
Insprutningsfelet fixade verkstan hemma först efter 3besöket när jag talat om för dom att intercoolern svällt upp ( hade dom aldrig hört ) trots sida upp och ner på internet som talade om att detta hände på dom första modellerna.
Ny programvara löste problemet, sen var det bromsarna bak, dom fick anmärkning på anliggning, tar man isär dom då ?? nej dom gick metall mot metall 400mil efter köp, fick slå bort klossarna med slägga på ena sidan.
Kanske därför jag inte tycker 1000-2000kr/ timme är prisvärt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: esp/asr system fault

Post by Starbright »

Hjälp vilket skräckexempel du drar upp! Inte konstigt att din tro till Verkstäder inte är den bästa. Att "glömma" drå åt en/flera bultar i en framvagn är ju förenat med livsfara, varför inte bara ta en extrakoll av allt innan man kör ut bilen och framför allt.. TA EN PROVKÖRNING!! detta gör jag ALLTID efter i stort sett alla reparationer som gjorts på en bil, allt för att verifiera att allt står rätt till och känna mig trygg att återlämna bilen till kunden.

kamremsbyte nu förtiden är paketbaserade och med ett fast pris. Lite olika ber på modell och motor.. varav V6:an är dyraste (ofc)
Tyvärr har renault valt att inte ha med vattenpumpen i det paketet, men däremot så ingår kamrem med spännare och rullar. Drivrem med spännare och rullar samt jobb för detta. Vattenpumpen skall alltid bytas vid kamremsbyte om den involveras i Kamremstransmisionen. Kunden skall alltid bli medelad detta vid beställning. Sedan är det upp till kunden om han/hon vill byta.
Johnny Söderström
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: esp/asr system fault

Post by Lalo59 »

Starbright wrote:Hjälp vilket skräckexempel du drar upp! Inte konstigt att din tro till Verkstäder inte är den bästa. Att "glömma" drå åt en/flera bultar i en framvagn är ju förenat med livsfara, varför inte bara ta en extrakoll av allt innan man kör ut bilen och framför allt.. TA EN PROVKÖRNING!! detta gör jag ALLTID efter i stort sett alla reparationer som gjorts på en bil, allt för att verifiera att allt står rätt till och känna mig trygg att återlämna bilen till kunden.

kamremsbyte nu förtiden är paketbaserade och med ett fast pris. Lite olika ber på modell och motor.. varav V6:an är dyraste (ofc)
Tyvärr har renault valt att inte ha med vattenpumpen i det paketet, men däremot så ingår kamrem med spännare och rullar. Drivrem med spännare och rullar samt jobb för detta. Vattenpumpen skall alltid bytas vid kamremsbyte om den involveras i Kamremstransmisionen. Kunden skall alltid bli medelad detta vid beställning. Sedan är det upp till kunden om han/hon vill byta.
Hejsan.

Håller med dig.

Jag är oftast närvarande när min mekaniker utför jobbet åt mig.

Jag brukar köpa de komponenter jag behöver via en kontakt i Sverige och Ebay bildelar.

På det viset så blir det en lägre kostnad för mig.

Och mellanskillnaden kan jag satsa på annat som bilen behöver........

Mvh:LG
Post Reply