Motorolja
Moderator: Forumpolisen
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Motorolja
Det har ju varit på tal i tidigare trådar om vad man skall ha för motorolja till Renaultbilar och det beror ju lite på motor. om man har diesel med Dpf, bensinare med turbo eller bara vanlig ren sugmotor.
Renault rekomenderar Elf-oljor med rätt certifiering dvs RN0700/0710/0720
Även andra oljor med deras certifiering är ok.
Då till min fråga: Är DETTA en bra olja??
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... ife-36678/
Den har rätt certifiering så vore den ok att slänga i min 2,0T megane coupe 2009?
skall byta olja om 1000 mil
Är ju lite tveksam men vad tror/tycker ni andra?
MVH
Renault rekomenderar Elf-oljor med rätt certifiering dvs RN0700/0710/0720
Även andra oljor med deras certifiering är ok.
Då till min fråga: Är DETTA en bra olja??
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... ife-36678/
Den har rätt certifiering så vore den ok att slänga i min 2,0T megane coupe 2009?
skall byta olja om 1000 mil
Är ju lite tveksam men vad tror/tycker ni andra?
MVH
Johnny Söderström
Re: Motorolja
Hejsan.
Jag har alltid kört mina tidigare bilar med helsyntetisk motorolja vinter såsom sommar utan problem.
På vintern brukar jag vid typ - 15 till - 20 starta motorn och låta den gå några minuter på tomgång innan jag drar iväg ut i trafiken.
Oljefilter och olja byter jag vid max 1500 mil dvs årsförbrukningen av körda årsmil.
Mvh:LG
Jag har alltid kört mina tidigare bilar med helsyntetisk motorolja vinter såsom sommar utan problem.
På vintern brukar jag vid typ - 15 till - 20 starta motorn och låta den gå några minuter på tomgång innan jag drar iväg ut i trafiken.
Oljefilter och olja byter jag vid max 1500 mil dvs årsförbrukningen av körda årsmil.
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Jag tycker att om Biltema "vågar" sälja en olja med så många godkännanden så borde det rimligen vara en fullt duglig olja. Att Renault rekommenderar Elf kan jag tänka mig beror på att Elf också är franskt(tror jag iaf), hehe!
Jag har själv nyss köpt Shell Helix Ultra 5W-40 som har RN0700/0701 och tänker använda den i min RX4:a. Jag köpte två stycken 4-liters förpackningar för 299 kr/st på ICA Maxi.
Jag har själv nyss köpt Shell Helix Ultra 5W-40 som har RN0700/0701 och tänker använda den i min RX4:a. Jag köpte två stycken 4-liters förpackningar för 299 kr/st på ICA Maxi.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Skulle du våga hälla på olja från Statoil om det är rätt certifiering? Om svaret är ja, då törs du hälla på Biltemas olja. Den kommer nämnligen från Statoil!
// Göte J
// Göte J
Jag ägde en Laguna 2.0T 03.a och jag körde med biltemas olja. Jag serva den när den rullat 1000mil och den gick bra i motorn , synd att allt annat gick i sönder stup i kvarten.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013