Nolla felkod - med borttagning batteri

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
goranlundqvist
Posts: 8
Joined: 18 Jul 2011, 16:23
Location: Teckomatorp

Nolla felkod - med borttagning batteri

Post by goranlundqvist »

Hej,

Har en Renault Megane 2008 ecofuel och var på besiktningen idag och där går de visst in och läser felkoder i dator...

Där låg en felkod kvar sen i höstas angående att där varit feltändning på en/flera cylindrar. Visst, den hackade lite i höstas ibland, men efter gått över till bensin har det inte hackat alls på flera månader.

Hur som helst så måste detta visst vara nollat vid ombesiktningen, då såklart en spindelled har glapp som måste fixas.

Då kommer jag till frågan. En kompis till mig som i mina ögon har hållt på mycket med bilar säger att det är bara att koppla bort batteriet 1-2 min, så nollas alla felkoder, stämmer detta? för besiktningen erbjöd att de kan nolla det på ombesiktningen för 200kr eller fick man köra till en verkstad som kan göra detta och då betala dem...

Men som sakt, räcker det att koppla bort batteriet?
Göran Lundqvist
BRN
Posts: 58
Joined: 31 Jan 2005, 10:46
Location: Motala

Re: Nolla felkod - med borttagning batteri

Post by BRN »

Hej Göran, vet inte om det är korrekt, men läste nånstans att datorn tappar minnet om man kopplar ur batteriet på dessa så man inte kan starta sedan.
Vet inte om det är helt korrekt, för det skrevs av en Renaulthatare, men det vore ju tråkigt om det skulle stämma så man får dra den till verkstan...
Björn Nilsson - Motala
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Nolla felkod - med borttagning batteri

Post by Starbright »

Tveksam om felkoden försvinner ur styrenheten av att koppla bort batteriet.
Jag har dock bytt ett antal batterier på olika Renaulter, inkl din modell, och har inte behövt "lära om" styrenheten eller dyligt efter ett byte.
Radiokod och klockan samt fönsterhissarna kan man behöva programera men inget annat skall behövas.
Evt kanske vissa styrenheter lagrar felkod om för låg spänning, men det hindrar inte bilen från att fungera normalt.

Du får nog åka till ngn med utrustning som kan nollställa felkoder, eller evt verkstaden som byter din länkarm på bilen.
Johnny Söderström
goranlundqvist
Posts: 8
Joined: 18 Jul 2011, 16:23
Location: Teckomatorp

Re: Nolla felkod - med borttagning batteri

Post by goranlundqvist »

Lite uppdatering

Ringde och klagade hos Bildeve och tyckte det var förjävligt att det var glapp på spindelleden på en sån ny bil. Efter en dag så ringde de tillbaka och de bytade det gratis till oss som lite goodwill och då även nollar de felkoden.

Var flyt att man ringde, då jag inte själv tänkte på det utan en på jobb som rekomenderade att testa det. Kan ju inte få mer än ett nej.

//Göran
Göran Lundqvist
Post Reply