Köpråd Megane 2003-2004

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mattias.s
Posts: 2
Joined: 09 May 2012, 23:06
Location: Orust

Köpråd Megane 2003-2004

Post by mattias.s »

Hej!

Jag går i tankarna på att köpa mig en Megane årsmodell runt -03-04.
Vad bör jag kolla extra noga på när jag ska kolla på bilen? Vilka motor alternativ finns det till dom? Vad bör vara bytt vid max 13k mil? Hur är det med motor och växellådan, några kända fel med dessa?

Jag har läst att många påstår att en Renault innebär elfel samt motorproblem. Men det verkar ju som att Ni som äger en Renault ändå är väldigt nöjda med bilarna :!:
Är det bara rykten att Renault är en sån problem bil? Jag menar ju det att alla begagnade bilar har ju sina brister.

Mvh Mattias
Mattias Stålblad
Roger N
Posts: 43
Joined: 26 Nov 2007, 21:03
Location: Skene

Re: Köpråd Megane 2003-2004

Post by Roger N »

Jag kan svara för min megane -2005 :a med dieselmotor

Den har sedan den var ny bytt
2 egrventiler ca 2800 kr /st
12 glödstift 4 uppsättningar
3 st styrenheter till insprutningen . pga av elkabel som glappar. så den brände boxarna kostnad ca 9500 med montering och programmering./st

Elhiss givare vänster bytt skrotens pris ca (dölj i fickan). men ett skitgöra att byta.

Men jag skall inte bara kasta sk*t på den heller fungerar ypperligt bra för övrigt men just elfel är dom elaka med . då är som dom själva på volvo /ren säger clion bättre.
Roger Nilsson
mattias.s
Posts: 2
Joined: 09 May 2012, 23:06
Location: Orust

Re: Köpråd Megane 2003-2004

Post by mattias.s »

Tack för svaret! Lät inte särskillt kul med alla dessa grejer du fått byta :shock: Är detta "vanliga" fel med just megane?
Så du säger att clion ska vara bättre med detta? utveckla gärna!
Mer synpunkter =)

Mvh Mattias
Mattias Stålblad
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Köpråd Megane 2003-2004

Post by Tony »

Har kört utan egr ventil i flera år dessutom kostar dom en spottstyver av det på ebay, glödstift går att köpa 4st för 270kr, och varför fixar man inte kabel istället för att byta styrboxar för över 9000kr/st ????
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Roger N
Posts: 43
Joined: 26 Nov 2007, 21:03
Location: Skene

Re: Köpråd Megane 2003-2004

Post by Roger N »

Tony wrote:Har kört utan egr ventil i flera år dessutom kostar dom en spottstyver av det på ebay, glödstift går att köpa 4st för 270kr, och varför fixar man inte kabel istället för att byta styrboxar för över 9000kr/st ????
Fråga mekanikern på volvo som inte "upptäckte" felet i första vändan . skall också påpeka att jag fått boxarna på garantin så det jag betalt är hyrbil då bilen varit på verkstad. Kabel är nu fixad så dags för trimbox igen .
Roger Nilsson
Post Reply