Motorhaveri ? Clio II 1,6i -01

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mollan
Posts: 6
Joined: 11 Aug 2011, 07:56
Location: Borås

Motorhaveri ? Clio II 1,6i -01

Post by mollan »

Nu har jag haft bilen på verkstad och som tidigare misstänkt, 1 st trasig tändspole samt 4 st ganska dåliga stift.
Efter byte till en fungerande beg tändspole samt 4 st nya stift så går bilen lite bättre men inte bra.
Verkstan gjorde ett komptest och det visade sig att det var väldigt dålig kompression på cylinder 3.

Cylinder 1: 13,5 bar
Cylinder 2: 13,2 bar
Cylinder 3: 8,5 bar
Cylinder 4: 13,5 bar

Verkstadens slutsats var att någon/några ventiler pajjat på cylinder 3 och ungefärlig kostnad för att fixa detta hamnar någonstans runt 8 - 10 000 riksdaler :(

Är det nån som varit med om nåt liknande ?
Låter det som ett rimligt pris ?
Är det mycket svårt att skruva med själv ? Jag har inte tummen mitt i handen men är inte någon bilmekaniker iallafall
Förmodar att man måste plana toppen innan man sätter tillbaka den, stämmer det ?

Är det möjligt att det är nåt annat fel som är lättare att fixa, Ide någon ?

Kan man komma åt tex kamaxeln för att se om någon ventil inte går som den ska utan att ta loss hela toppen ?

Finns det beskrivning för sådana här jobb i Haynes reparationsbok ?

Bilen kostade mig ca 17000 för ett år sedan och har till nu gått mycket bra så frågan är, repa eller skrota ?

//Mollan
Heine sjöqvist sternving
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Motorhaveri ? Clio II 1,6i -01

Post by Bengt »

Vad du fått svar på är väl Ventiler läker ...Eller kolvringar dåliga . Någon eller flera ventiler kanske behöver bytas . Allt kolvingar på den Cylindern . Kunnig kille som kan hjälpa dig är väl bäst . Sätta ett pris blir lite miss visande nu. Inte helt säkert du behöver plana topp , kan vara bra .

Så här tänker jag Ventil..kan vara en- två som behöver bytas . Om inte kolvringar bytas på alla kolvar då ändå topp är borta , Inte dyrare än bara byta på 1 Cylinder. Och pris på Ringar ca 1500:- .Vad ventil kostar gör jag bara ett cirka 250st , kanske . Sen har vi Ny topp-packning för att montera ihop den.

Lycka till .
Post Reply