motorstyrenhet laguna 2002

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
epostiljon
Posts: 18
Joined: 22 Apr 2013, 17:01
Location: Uppsala

motorstyrenhet laguna 2002

Post by epostiljon »

HJÄLP!

Finns det någon förståsigpåare som har svaret på följande.

Efter motorbyte går den "nya" motorn bara på 3 cylindrar. Ettans spridare får ingen ström. Testad med OBD och mäter jag på spridarkontakten så finns där mycket riktigt 0 ström. Kabeln signal testad från kontaktstycket tillbaka till Styrenheten och signal finns hela vägen så inget kabelbrott.
Frågan:
Kan jag stoppa i en motorstyrenhet från en annan bil av samma årsmodell, eller är det något i boxen som låser dem till ursprungsbilen?

Djäklig tacksam för svar.

VH
Renault Laguna
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by Starbright »

Du kan inte ta en styrenhet från en annan bil pga att den blir gift med just den bilen iom med startspärrskonfigureringen.

Funkade insprutaren före motorbytet?
Har du provat belasta kablarna till insprutaren?
Att ringa en kabel är inte ett 100% säkert test för att se om kabeln är hel, kabeln kan vara oxiderad och det märker du bara om du belastar kabeln med exempelvis en lampa.

självklart kanske det är så att styrenheten verkligen har gått sönder och den inte vil skicka ngn signal till den insprutaren men man vill ju inte byta en styrenhet innan man är helt säker på att det är den som felar.
Johnny Söderström
epostiljon
Posts: 18
Joined: 22 Apr 2013, 17:01
Location: Uppsala

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by epostiljon »

Starbright wrote:Du kan inte ta en styrenhet från en annan bil pga att den blir gift med just den bilen iom med startspärrskonfigureringen.

Funkade insprutaren före motorbytet?
Har du provat belasta kablarna till insprutaren?
Att ringa en kabel är inte ett 100% säkert test för att se om kabeln är hel, kabeln kan vara oxiderad och det märker du bara om du belastar kabeln med exempelvis en lampa.

självklart kanske det är så att styrenheten verkligen har gått sönder och den inte vil skicka ngn signal till den insprutaren men man vill ju inte byta en styrenhet innan man är helt säker på att det är den som felar.

Tack för svaret!

Lång historia kort. Motorn rasade 15mil efter kamremmsbyte pga att jag aldrig bytte drivremmen. Den flänsade upp sig längdledes och lyckades hitta in till kamremsdrevet. Scvuitt sa det och så var den motorn slut.

Ny motor isatt, samma elstam och hela fiddevippen kvar sen förut. Allt funkar på bilen...ja förutom detta frustrerande lilla helvete då.

Skumt är dock följande. Kabeln som går till ettans spridare (alltså den som e död) ser inte ut som de andra. Inte heller kontakten. Kontakten är brun till färgen medans de andra är svarta. Kabeln är en grå lite tjockare historia med 3 ledare inuti?. Den går inne i stammen hela vägen upp till kontaktstycket mot styrenheten. Ser alltså inte ut som om en vanlig hemma meckare bytt ut den. Snarare ett jobb av proffs i så fall som tagit sig tid att fläta in den i stammen hela vägen??

Styrenheten har jag öppnat och stängde lika kvickt. Där är allt förseglat med något gulvit liknande vax
Renault Laguna
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by Starbright »

öhh ok.. Du är helt säker på att den kontakten inte sitter fel?

Har du tillgång till kopplingsschema, så du vet vilka kablar som går till vad i styrenheten?
Johnny Söderström
epostiljon
Posts: 18
Joined: 22 Apr 2013, 17:01
Location: Uppsala

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by epostiljon »

Jopp, den sitter där den ska sitta. Nej tyvärr har jag inte kommit över något elschema..
Fast de brukar väl finnas i Haynes böckerna har jag för mig?
Renault Laguna
epostiljon
Posts: 18
Joined: 22 Apr 2013, 17:01
Location: Uppsala

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by epostiljon »

Problem solved!

Fel kontakt på fel plats :-)

Synd jag inte kom i kontakt med dig tidigare Starbright, då hade jag spart 1500 :-)

Tack o bock
Renault Laguna
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by Tony »

epostiljon wrote:Problem solved!

Fel kontakt på fel plats :-)

Synd jag inte kom i kontakt med dig tidigare Starbright, då hade jag spart 1500 :-)

Tack o bock
Det hade du kunnat göra ändå.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
epostiljon
Posts: 18
Joined: 22 Apr 2013, 17:01
Location: Uppsala

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by epostiljon »

Jo nog vet jag det allt. Fast till mitt försvar blev jag lurad. Kabelstammen som matar spridarna innehåller 4 kablar. Den i änden sitter som en smäck på ettans spridare. Fast den det skulle vara kom från en annan stam nerifrån...lite för mycket rödtjut i ingenjörerna den dagen kanske :-)
Renault Laguna
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by john »

Namn på inläggen är helt ok med 8)
John Ignell Enviken
epostiljon
Posts: 18
Joined: 22 Apr 2013, 17:01
Location: Uppsala

Re: motorstyrenhet laguna 2002

Post by epostiljon »

Oups, trodde jag lyckades med det oxå..men icke, ska skärpa mig :-)
Renault Laguna
Post Reply