Donk i karossen?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Donk i karossen?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Misstänker att mina bakre stötdämpare är slut?

Vid passage vid järnvägsövergång så dunkar det till i hela karossen och bilen upplevs gå nära markplan?

Ljusbilden är okey med hänsyn till vad jag misstänkte.

De övre fästbultar vid mina två stötdämpare går de att lossa från undersidan?

Nu menar jag att de inte sitter inne i bilen väl gömda under någon inredning?

Tack.

Med vänlig hälsning:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Donk i karossen?

Post by Tony »

Lalo59 wrote:Hejsan.


Ljusbilden är okey med hänsyn till vad jag misstänkte.


Tack.

Med vänlig hälsning:LG
? Fattar inte vad du menar, stötdämpare har inget med bilens höjd att göra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Donk i karossen?

Post by MartinB »

Jag antar att det gäller bilen i din signatur..?

När kommer det klonkande ljudet; på väg upp på vägbulan/järnvägsövergången, eller på väg ner?
Hur känns det när det klonkar? Ingenting alls, eller som att ryggraden trycks ihop?
Om du gungar bilen bak, hur uppför den sig? Slutar gunga efter ungefär en gång upp+ner, eller gungar den som en skottskadad båt?
Är det olika på höger/vänster?

[EDIT]
Förresten, om det bara är ljud och inte stötar, har du kontrollerat avgasrörets upphängning så att det inte är det som slår emot?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Donk i karossen?

Post by Lalo59 »

Hejsan.
MartinB wrote:Jag antar att det gäller bilen i din signatur..?

Jo det stämmer!

När kommer det klonkande ljudet; på väg upp på vägbulan/järnvägsövergången, eller på väg ner?

När jag passerar en järnvägsövergång så låter det vid passage i hela chassit eller karossen.
Tycker och upplever att hela bilen ligger i nedersta djupläge med hänsyn till vad stötdämparna äro förbrukade/utmattade???.

Hur känns det när det klonkar? Ingenting alls, eller som att ryggraden trycks ihop?

Som jag skrev att när man passerar gropar eller ojämnheter i vägbanan så låter och känns det i hela bilen.

Om du gungar bilen bak, hur uppför den sig? Slutar gunga efter ungefär en gång upp+ner, eller gungar den som en skottskadad båt?

Bilen gungar som en båt.

Är det olika på höger/vänster?

Nej både sidorna beter sig som du skrev.

Tillägg : När jag nu ikväll bytte till vinterdäck och höjde jag hela kittet och bytte däcken.
Efteråt tog jag en tur så betedde sig dämparna annorlunda och inte så dramatiskt eller illavarslande?

Kan de ha befunnit sig i sitt nedersta läge? Med tanke på att dämparna har jobbat sedan 2003?
Har de förbrukats?

[EDIT]
Förresten, om det bara är ljud och inte stötar, har du kontrollerat avgasrörets upphängning så att det inte är det som slår emot?
Jodå jag har kollat!
Inga tendenser till att det skulle ligga och skava mot något nej!.

PS- Vilket märke ska jag välja att investera i som dämpare?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Donk i karossen?

Post by rewrew »

Det låter som torsionsstavarna i bakaxeln gått av
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Donk i karossen?

Post by Robin »

Är det en Laguna 2 så är det oftast bussningar i bakvagn som är slut. Vanligt fel på dessa rackare.

Ska inte vara en hel vetskap att byta och inte för mig att dom var så dyra heller. Farsan bytte nämligen dessa för ett tag sen. Googlade då problemet och det drällde av Laguna med Klonk i bakvagn.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Donk i karossen?

Post by Tony »

Robin wrote:Är det en Laguna 2 så är det oftast bussningar i bakvagn som är slut. Vanligt fel på dessa rackare.

Ska inte vara en hel vetskap att byta och inte för mig att dom var så dyra heller. Farsan bytte nämligen dessa för ett tag sen. Googlade då problemet och det drällde av Laguna med Klonk i bakvagn.
Renault Megane Kombi 1.6 16 V 2002
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Donk i karossen?

Post by Robin »

Ahh, börjar bli halvblind ja :)

Frågan är om det är en 1 eller 2a

Kan var en av toristionsstavarna som gett sig. Då hänger den lite på avgassystemet.

Annars enkelt, bara kolla bussningarna på avgassystemet som dom är hel.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply