Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Dagens rön är som nämnt i en annan tråd att i en av "tändsiftsbrunnarna" var det rejält skitigt/blött med nån rostig gegga som luktade avgaser/bensin/glykol.

Finns det möjlighet att vätska (olja/vatten) kan tränga ut från motorn och leta sig dit? Eller är det bara "utifrån-källor" som är möjliga? Det var helt torrt ovanpå/bredvid "brunnen" nämligen men alltså rejält fuktigt under tändspolens o-ring.

Alla fyra stiften var också påtagligt sotiga trots att de är bara dryga månaden gamla. Alltså som att den får lite väl mycket soppa. Hade inte väntat mig det, eller snarare inte på alla burkar, för om t.ex en spridare "läcker" så kan det som jag förstår det förklara misständningar då motorstyrningen isf drar ned bränslemängden så att de andra burkarna går för magert. Men då kan man ju tycka att det skulle varit t.ex bara en burk med sotigt stift, eller?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Robin »

Får för mig att på dessa så kan det läcka om man har en dålig ventilkåpspackning. Då tränger det ner i brunnarna. Dessa ska allti vara rengjorda. Brukar göra en motortvätt ca 1-2 ggr per år och då går jag även lös på dessa "hål"

Som sagt så har min dåvarande Scenic 2,0 och Megane 1,8 aldrig krånglat på spolarna när man underhåller brunnarna =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Efter många om och med så har jag fått RX4an på hjulen igen efter växellådebyte mm. Nu återstår dock grejen med att den gick knasigt innan jag började riva isär den.

Jag har ju bytt alla fyra "spridare" då de inte var i god form. Dock när jag startar den nu så går den inte riktigt bra nu heller. Kunde ju iofs tänkas bero på att det ligger kvar konstiga fuel-trimmar e.d så kollade på det och LTFT är rejält negativ. Tidigare när den gick bra var LTFT märkligt nog c:a +30. När den började gå sämre så sjönk den nedåt +5 och nu är den alltså nedåt -30. Får den stå och gå på tomgång en stund så sjunker den ännu mer > -40. STFT är dock mest hela tiden positiv i motsvarande grad så de tar nästa ut varandra. Man kan kanske tycka att då skulle den öka LTFT och minska STFT för att bägge skulle närma sig noll men den gör tvärtemot verkar det som.

Har en ny (övre) lambdasond som jag tänkte byta till men blir inte på det klara med hur jag kommer åt den och vad som måste lös? Den sitter ju under "luftburkarna" men syns inte när man tar lös luftfiltret så mera måste lös helt klart, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Starbright »

Nollställ bränsleadaptionen. Kör någon mil och kolla igen.
Precis som du säger skall LTFT vara 0 och STFT pendla mellan +/-5 %

Om LTFT ligger på -40 kommer styrenheten ( om felet är borta) att genom STFT försöka få Upp LTFT igen. Om STFT och LTFT tar ut varandra så är bilen bra igen, men då bilen har gått så illa så kommer den fortsatt gå illa iom för mycket bränsle sprutas in.

Nollställ och se hur bilen beter sig efter. Kör bilen några mil med varierande körning.

Har varit med om lika grej när tändstift och spolar varit dåliga på en Laguna v6:a.
Bilen gick riktigt illa men LTFT och STFT tog ut varandra, då provade jag nollställa adaptionen och mycket riktigt gick bilen som en klocka efteråt.

Spolar och tändstift var bytta, men trots det gick inte bilen bra och verkstaden som höll på kom inte på varför. 2 st spolar var döda och stiften ej bytta tidigare) Tyvärr gick ena katten sönder utav detta. ingen billig historia för kunden, men som sagt bilen gick som en klocka efteråt.

Lycka till!
Johnny Söderström
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Tackar Johnny! :D

Grejen är väl den om jag har fattat det rätt att det krävs "specialgrejer" för att nolla bränsleadaptionen? (Sånt ni har på Renault-verkstaden).

Noterade nyss att om jag kopplar ur MAP-givaren så blir STFT nära noll och LTFT:en blir mindre negativ. Kanske är normalt? Den ger trycket 100kPa med motorn avstängd och c:a 30kPa med motorn igång på tomgång.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Noterade också att STFT går ned till noll om jag gasar och sen släpper upp pedalen. Är väl ok då den stänger bränslet en stund. STFT börjar dock krypa uppåt igen och landar på +40-60 efter säg 5-10 sekunder.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Starbright »

Om LTFT ligger på -40 så är det normalt ja!

Ingen aning om man kommer åt bränsleadaptionsnollställning på andra diagnosläsare än clip.. Jag använder såklart bara clip när jag håller på.
Vågar säga att t.ex Auto-com kan göra det.

Låter skumt tycker jag. Bilen skall knappt ens gå med MAP-sensorn urkopplad.
exakt värde vet jag dock inte på rak arm.. måste kollas upp.
Johnny Söderström
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Renault-meken på min lokala verkstad är inte säker på att ens clip:en kan nolla dem men du brukar ju veta vad du talar om har jag sett så jag tror mer på dig, hehe.

En annan verkstad har en Autocom, så jag ska låta dem kika på om det går med den först.

Skummade igenom en del hemsidor om vad det ska vara för tryck i insuget och fick det till att 100 kPa är vettigt med motorn av när man är i havsnivå och att ett tryck på 30 kPa är vettigt när motorn går på tomgång.

Det lustiga är att den gick något jämnare utan MAP-givare men med typ 1000-1100 rpm tomgång istället för 750.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Starbright »

Bah och han skall vara Renaultmeck...
I clipen så väljer man kommando RZ005 vilket raderar inlärda värden.
Efter man gör en sådan nollställning så skall bilen köras på ett visst sätt.. så den lär in sig vilken som är cyl 1 etc.. detta för att misständningsdiagnosen skall fungera.
Man gör detta genom att på 2 och 3 ans växel köra upp i ett visst varvtal för att sedan motorbromsa ned till ca 1000 varv. Man gör detta några gånger.

OBS! RZ005 finns bara på Borneo 2 bilar, ( megane, scenic, laguna II etc) Dem tidigare har borneo 1 och där står bara texten.

Men det går absolut att nollställa adaptionen i clipen.

Som sagt om det går på autocom vet jag ej.. men borde inte vara helt omöjligt.
Johnny Söderström
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Starbright wrote:Bah och han skall vara Renaultmeck...
Haha!
Starbright wrote: Efter man gör en sådan nollställning så skall bilen köras på ett visst sätt.. så den lär in sig vilken som är cyl 1 etc.. detta för att misständningsdiagnosen skall fungera.
Man gör detta genom att på 2 och 3 ans växel köra upp i ett visst varvtal för att sedan motorbromsa ned till ca 1000 varv. Man gör detta några gånger.
OK! Vad är ett "visst varvtal" månntro?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Starbright »

jag minns inte 100% men ungefär 2:ans växel gasa upp till 3500 rpm låt sjunka ned till ca 1000.
3:ans växel gasa upp till ca 3500 varv och låt sedan sjunka till 1000.
Gör dett ett par ggr.
I clipen så står det när den lärt sig 1:ans cylpos.

Som sagt detta kanske inte är 100% rätt.. detta måste man läsa sig till om man inte gör samma procedur flera ggr i veckan.
Johnny Söderström
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Tackar! :D

Det gick att nolla Fuel-trimmarna med Autocom och efter det gjorde jag faktiskt ungefär som du skriver, upp till 3000-3500 varv och ned till 1000 på 2an och 3an ett antal ggr.

Medan den stod på tomgång innan "inlärningskörningen" så var LTFT 0%(som förväntat), dock var STFT cirkus +50%. När jag kom hem å kollade så var LTFT -22% och STFT pendlande mellan just under noll till +10%.

Den såg alltså det som vettigt att magra blandningen igen. Det fick mig att tänka på att ytterligare ett skäl till det kunde vara för lite luft och grejen är den att för länge sedan så har slangen mellan insugningsljuddämparen och luftintaget i grillen tejpats för den hade börjat spricka. Nu tog jag och kapade av änden mot grillen och kikade in mot den tejpade änden vid insugningsljuddämparen och fick då så att bitar av slangen hade åkt in mot mitten och täckte alltså för hålet ganska mycket. Jag tog då bort hela slangen för att se om det har inverkan på LTFT.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Ett något preliminärt resultat är att efter 3-4 mils körning så hade LTFT ökat från -22% till -7% och STFT ligger ändå och pendlar mellan lite under noll och bortåt +10. Den gick jämnare också, så peppar - peppar, den verkar ha fått för lite luft :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Idag besiktade jag den och avgasvärdena var i stort sett perfekta, noll på CO, 1,00 lambda och 2 på HC! Ny katt och nya "insprutare" verkar ha gjort susen! :D Kommer nu snart att övergå till E85 igen :wink:

Fanns inget annat heller att klaga på så förhoppningsvis är det bara att tuta å köra en tid nu, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Kom att tänka på en sak.. Det enda som är kvar som är lite mysko är det att den liksom surar till sig vid kallstart. Inte kan det ha nått att göra med ifall den inte vet vad som är 1ans cylinder?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply