Tändspole - förklara för mig!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Tändspole - förklara för mig!

Post by tiso »

Kan inte särskilt mycket (egentligen inget alls) om motorer, men är lite nyfiken på en förklaring på detta med tändspole (-ar). Har i detta forum sett att vissa Renaultmodeller har problem med tändspolarna och har hört att det är (var?) ett vanligt problem på Peugeot. Har kört ett storta antal olika bilmärken sedan mitten av 70-talet och aldrig haft några tändspoleproblem - varför är det problem i vissa av dagens bilar? Är det relaterat till något specifikt franskt sätt att bygga motorer? Är det dålig kvalitet på spolarna jsut i franska bilar?

Jag trodde att det normalt finns en tändspole som fördelar ström till alla tändsstift, men börjar misstänka att det finns andra lösningar, typ att tändspolarna sitter direkt på tändsstiften - är det detta som är problemet? Kan någon förklara?
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Just precis, i många av dagens motorer(inte bara Renault) så sitter det något som kallas för pennspolar.
Det är som en dosa (tändspole) som sitter på tändhatten som matas med en lågspännings impuls, vilket gör att man kan styra ut gnista bara till det stiftet som ska ha gnista.
Sen slipper man ju en massa grejjer oxå tex tändkablar.
Vad gällande problem så har det väl varit lite sviktande kvalitet både på spolar av fabr SAGEM och DENSO. Hoppas detta har givit dig lite svar på dina funderingar! MVH/Robban:)
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

det är dessa spolar som peugeot har problem med,
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Tack, då tror jag att jag förstår. Och Peugeot har tydligen på vissa årsmodeller använt spolar av sämre kvalitet förstår jag då. En annan slutledning jag drar är att med denna teknik så måste jag byta lika många tändspolar/pennspolar som det finns tändsstift om det blir något tändingsstrul som man misstänker beror på dessa. Är dessa spolar dyra? Och är det något man lätt byter själv ungefär som att byta tändsstift (för det senare är något jag klarar av [:)] )?
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Spolarna sitter med ett kontaktstycke och en M6 skruv, så det är busenkelt att demontera dessa.
Om man har en bil som går dåligt och man misstänker att det är spolarna så är det nästan enklast att ta bort spolar och stift och kolla på stiften om det är något av dom som ser blött eller annorlunda ut, då är det antagligen den spolen som har lagt av.
Oftast så brukar motorelektronik lampan tändas oxå pga misständning/felaktig avgasrening. Spolarna är ganska dyra så det räcker ju bra att byta den det är fel på.
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Spolarna sitter med ett kontaktstycke och en M6 skruv, så det är busenkelt att demontera dessa.
Om man har en bil som går dåligt och man misstänker att det är spolarna så är det nästan enklast att ta bort spolar och stift och kolla på stiften om det är något av dom som ser blött eller annorlunda ut, då är det antagligen den spolen som har lagt av.
Oftast så brukar motorelektronik lampan tändas oxå pga misständning/felaktig avgasrening. Spolarna är ganska dyra så det räcker ju bra att byta den det är fel på.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tackar, det låter ju som om t o m jag skulle klara det... [^]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

läste i nya bilsport i köpguiden på golf4, inte för att jag skall köpa någon,men det stog om problem med tändspolar på golfarna åxå.....så det är inte bara franska bilar,skulle inte förvåna mig om det är tyska tändspolar....
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />läste i nya bilsport i köpguiden på golf4, inte för att jag skall köpa någon,men det stog om problem med tändspolar på golfarna åxå.....så det är inte bara franska bilar,skulle inte förvåna mig om det är tyska tändspolar....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Troligt är väl att dom heter Nippon-Denso[8D]?!!!??eller var det Bosch dom hette[:D]
klas.karlsson
Posts: 3
Joined: 22 Jul 2005, 21:59
Location: Sweden

Post by klas.karlsson »

Gammal tråd men väl värd att lyftas.
Speciellt tack till cotech !

Hade precis symptomen som beskrivs om tändspole problem: ryckig gång, samt avgasvärdeslampan tänds efter en stund. Bilen är en Scenic RX4, 16v 2.0, -00.

Skruvade loss två av spolarna idag - och den andra hade en ruggigt rostig skruv. Sen när jag lyfte upp det så RANN det vatten ur hylsan :S

Snacka om fukt !

REngjorde själva spolen, samt sprayade m elektronikrengöring. Nere vid stiftet är det värre - men jag tog en mejsel som jag virade en trasa om och dabbade upp så mkt vatten jag kunde.

Tillbaka m alltihop och provstartade - voila ! :)
Spinner som en katt på tomgång !

/K
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tiso</i>
<br />Är det relaterat till något specifikt franskt sätt att bygga motorer? Är det dålig kvalitet på spolarna jsut i franska bilar?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nej, det är inte relaterat till något specifikt fransk sätt att bygga motorer. Nej, det är generellt inte dålig kvalitet på tändspolarna i franska bilar.

Det är vissa serier av tändspolar av vissa fabrikat (jag minns inte vilka nu) som har visat sig hålla dålig kvalitet och dessa tändspolar har främst använts av Renault, PSA gruppen samt VAG koncernen. Audi och Volkswagen har haft stora problem med tändspolar (bla så kom Audi TT på sista plats i en nyligen genomförd brittisk kvalitetsundersökning) och de biltillverkare som har drabbats av detta har åtgärdat problemen kostnadsfritt för bilägaren. Det har varit problem vid tillverkningen och det går inte att enkelt se på en tändspole om den är bra eller inte, utan det märker man när den varit i ett tag och ger upp för tidigt. Troligen är det någon form av svag lödning eller dålig legering av metallen i kontaktstycket för spolen.
Ingemar.k
Posts: 31
Joined: 14 Dec 2005, 11:40
Location: vallentuna

Post by Ingemar.k »

Hej jag vet från säkra källor att det snålades in med pengar när dom tog in anbud på tändspolar. Det har skett en ändring i produktionen sen -05.
NU fungerar dom bättre. Ingen tröst men lite data. :P
Senic-00
Posts: 1
Joined: 29 Apr 2006, 19:51

Tack för tipsen

Post by Senic-00 »

Läste alla goda råd på denna sida sedan min Senic börjat halta vid gaspådrag....
Kändes faktiskt precis som sk*t i bensinen.
Tog mod till mig och skruvade isär eländet.

Lossade 6-mm Torx-skruvarna och drog med mildt våld upp tändspolarna.
Fick bända lite med en skruvmejsel.
Lät skruven följa med upp, när jag lyfte upp dem.

Då jag jobbar med elektronik, kunde jag inte låta bli att mäta upp spolarna.
De äldsta som bilen levererades med var av typ Denso made i Japan.
Mätte mellen flatstiften ( där kontakten sitter normalt ) 0,6 - 0,7 Ohm.
Mellan något av flatstiften och spiralen i botten på spolen ca: 7 kOhm.

2 st var nyare och bytta på verkstad tidigare... Typ SAEGEM
Värde mellan flatstift 0,6-0,7 Ohm
Mellan något av flatstiften och spiralen i botten på spolen ca: 10 kOhm.

Skickade kvinnan i mitt liv att inhandla 2 st nya, medan jag började göra rent runt stiften.
Det visade sig var en massa olja i 1 hål och fukt och vatten i ett annat.

Stiftet visade sig vara löst i oljehålet. Lyckades dra stiftet med hjälp av 1 st
17mm långhylsa (75cm lång) samt två korta hylsförlängare (12cm långa)
som jag skaravade, den ena efter den andra. Drog åt - Yes..

Hällde T-sprit i samtliga hål och blåste ur med tryckluft.. monterade ihop skiten och si... när hustrun levererade 2 st nya OBS! SAEGEM eländet redan på fötter ( eller hjul kanske ).
Gick som ett spjut.

Monterade i alla fall in de nya spolarna - för säkerhets skull...

Slutsats: Taskig konstruktion där lite olja eller fukt kan ta sig in där det borde vara torrt och rent. Dock enkelt att fixa om man bara vågar...
Och nu har man 2 gamla Denso i reserv..
Dom nya SAEGEM med 10 kOhm - spole borde rent teoretiskt ge en bättre gnista.
(Spolen har fler varv.)
Inget är omöjligt
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Om de har bytt ut spolarna till annat fabrikat så har de monterat fel. K4M och K4J har Sagem och F4P,F4R har Denso. Då är det inte konstigt att ohmtalet inte stämmer eftersom de är anpassade till olika motorer. Men det har nog mindre betydelse nu när alla är samma.
roding
Posts: 11
Joined: 05 May 2006, 18:17
Location: Örnsköldsvik

tändspole problem ??

Post by roding »

hej jag har nått liknade fel på min 01:as renault megane kolla mitt inlägg http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?p=31481
Ingemar.k
Posts: 31
Joined: 14 Dec 2005, 11:40
Location: vallentuna

Post by Ingemar.k »

Ja Tändspolarna har en väldigt dålig packning. Det sitter en tunn oring runt tändspolen och den har en förmåga att tåla värme dåligt. den blir skör och sen så spricker den och då rinner det ner vatten och smuts i tändstifts hålet.
Har man också lite otur att spill lite olja när man fyller på eller byter oljan i motorn så kan man ge sig fan på att den rinner ner i tändstifts hålet.
Man märeker det bäst när det är lite fuktigt ute då brukar det krypa ner fukt.
Mitt tips är att ni tar upp spolen och gör rent sen så ska ni sätta i lite kontaktfett i tändstiftutaget och i själva kontakt stycket, (låsa på kontakten till tändspolen) smörj även in oringen med lite fett.. 8)
Post Reply