Vilket relä? Fläkt slutat fungera. Trafic

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Fläskläpp
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2014, 20:26
Location: Göteborg

Vilket relä? Fläkt slutat fungera. Trafic

Post by Fläskläpp »

Hallå där.

Finns det någon här som vet vilket relä som styr fläktmotorn?

Lite info om problemet. Har automatisk klimakontroll. Köpte bilen i November. Märkte att fläkten inte fungerade. Tog isär motorn, kopplade ström direkt mot polerna. Fläkten snurrar.

Fick tips om fläktmotstånd. Tänkte jag kollar alla säkringar och kollade ner i reläboxen som sitter under expansionskärlet och knackade lite på reläerna och vips så fungerade det, tills idag. Nu e fläkten död igen. Gjorde ett tappert försök med att knacka på reläerna idag men ingenting hände. Nu vet jag inte om det var knackningen som löste problemet sist, men det var det jag antog då.

Men nu hjälpte det inte. Men jag vet egentligen inte vilket av reläerna som går till fläktmotorn och tänkte om ni kanske vet? Har googlat men hittar inget svar. När jag googlar på bilder tycker jag inte att någon av bilderna liknar min box.

Tips mottages gärna. Mvh


Bifogar bild. Image
Lars Brunsberg
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Vilket relä? Fläkt slutat fungera. Trafic

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Så här spontant så vore det enklaste för dig om du kontaktade en skrotfirma som kan tänkas ha din årsmodel som begagnad bil på skroten.

Med lite info så kan du plocka alla relän på en exakt relä säkringslåda.

Då förhopningsvis har du löst din uppgift?

Lycka till.

:LG
Fläskläpp wrote:Hallå där.

Finns det någon här som vet vilket relä som styr fläktmotorn?

Lite info om problemet. Har automatisk klimakontroll. Köpte bilen i November. Märkte att fläkten inte fungerade. Tog isär motorn, kopplade ström direkt mot polerna. Fläkten snurrar.

Fick tips om fläktmotstånd. Tänkte jag kollar alla säkringar och kollade ner i reläboxen som sitter under expansionskärlet och knackade lite på reläerna och vips så fungerade det, tills idag. Nu e fläkten död igen. Gjorde ett tappert försök med att knacka på reläerna idag men ingenting hände. Nu vet jag inte om det var knackningen som löste problemet sist, men det var det jag antog då.

Men nu hjälpte det inte. Men jag vet egentligen inte vilket av reläerna som går till fläktmotorn och tänkte om ni kanske vet? Har googlat men hittar inget svar. När jag googlar på bilder tycker jag inte att någon av bilderna liknar min box.

Tips mottages gärna. Mvh


Bifogar bild. Image
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply