DP0, el problem, växlingsproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pjopixbo
Firstname: Peter
Surname: Johansson

DP0, el problem, växlingsproblem

Post by pjopixbo »

Hej, Jag har en årsmodell 2000, scenic 1,6l med DP0 låda som ger mig stort huvudbry. för några år sedan började växlingarna krångla lite. det började försiktigt med att lådan tände D3 eller W läge för att direkt återgå till normal läge. Det som därefter inträffade var att den börjar växla med hugg och ryck och lite slumpmässigt. Lämnade in bilen till Renault sopm direkt sade: byt låda. dock felsökte de; inga felkoder satt, olja bränd (påstod de), samt att det kunde vara läge att byta svänghjulet. vi bestämde att inget göra och ställde bilen i några år. Byte i somras växellådan till en testad begagnad låda. exakt samma problem kvarstår, motorn fungerar klockrent, startar på 2sekunder och går jämt utan misständningar etc. Har därefter bytt, bromsljuskontakt, batteri. vidare har jag rotat runt i bilen och gått över samtliga jordpunkter som finns (polerat upp och kopparpastat) utan skillnad. Just nu är jag inne på att det trots allt är ett elektriskt fel som finns runt bromskretsen. De symptom som indikerar detta är: startar bilen och låter den stå på tomgång utan att röra bromspedalen, efter 30-90 sekunder börjar elektromagneten som frisläpper växelväljaren att dra-släppa-dra-släppa utan att brompedalen är nertrampad. Jag kan med andra ord flytta växelväljaren som jag vill utan att trampa ner bromspedalen. Vidare slocknar indikeringen i instrumentet som visar vilket växelläge som är valt. Trampar jag ner bromspedalen beter sig elektromagneten som den ska.
Kör jag bilen växlar den hårt och lite slumpmässigt. Har vidare gått över samtliga relän som finns "lätt"tillgängliga och samtliga säkringar med kontaktrengöring/5-56, för att ta bort ev oxid etc. Har någon haft ett liknande problem och löst det? eller finns det någon som kan guida mig i rätt tiktning var felet kan sitta. Jag har dessutom letat efter elritningar för att kunna felsöka djupare.
med andra ord: HJÄP :x :x
Peter Johansson
Mölnlycke
0709-996174
peter@pixbo112.se
Volvo V70 Sport, XC-90, Renault Scenic
GW 1800, Street triple, Dragstar 650
Post Reply