Renault Megane Classic 00 låskista samt baklucka problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Renault Megane Classic 00 låskista samt baklucka problem

Post by bihslk »

Hej

Det är så att min far har en Megane Classic 99 uttagen 00

Problemet för honom var att han ej kunde öppna höger bakdörr längre då även barnspärr satt
i så var det ännu större problem. Med lite hjälp av Youtube så fick jag upp barnspärren och kan nu öppna inifrån men ej utifrån. Bilen låser alla dörrar och låser upp men höger bak går
ej att öppna. Dock låter det som att c-motorn kämpar på just den dörren när den ska låsa
upp.

Vad är felet på den vad är det som går sönder vanligtvis på dessa bilar.


Fel nummer två är att bakluckan fått problem samtidigt.
När man låser bilen så vill bakluckan ej låsas då låser vi manuellt. Men låser man
upp bilen så låser han även upp bakluckan.

Så jag utesluter brännda clås motorer utan snarlikt något mekaniskt som är av eller behöver smörjas.

Någon som haft liknande symptom? Tack på förhand
Samil Kuzelj
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megane Classic 00 låskista samt baklucka problem

Post by Stymie »

Bakluckan: Antagligen avbrott i kablage vid genomföring mellan lucka och kaross.

Dörr: Kanske trög mekanism? Prova att smörja med siliconspray,

PS. Det som förvånar mig mest är att tillverkarna envisas med att sätta låsmekanismen i luckan och inte i chassit. kanske enklast då skyltbelysning ändå ska dit? DS.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Renault Megane Classic 00 låskista samt baklucka problem

Post by bihslk »

Baklucka kabelbrott? Ok men då kanske den inte borde låsa upp heller bakluckan om det är kabelbrott eller? Den låser inte bakluckan med clås men låser upp utan problem.

Ska ta bort allt från bakdörren imorgon och kolla hur det ser ut inuti om något är av eller om det behöver smörjas.
Samil Kuzelj
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megane Classic 00 låskista samt baklucka problem

Post by Stymie »

Brukar vara tre trådar till centrallåset, jord, låsning samt upplåsning. Lossa kontakten och mät om du har någon spänning fram vid låsning resp upplåsning.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Renault Megane Classic 00 låskista samt baklucka problem

Post by bihslk »

ok ska kika på det. Kanske behöver smörjas dålig kontakt. Kikar imorrn. Tack för tips
Samil Kuzelj
Post Reply