Renault 5, halvljus funkar inte!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Masonit
Posts: 3
Joined: 03 May 2004, 13:45

Renault 5, halvljus funkar inte!

Post by Masonit »

Jag har en Renault 5, 87:a :) När jag slår på tändningen så lyser alla instrumentlampor å allt funkar som vanligt, blinker mm. Men strålkastarna fram å bak lyser inte alls. Men om jag ställer om till halv och helljus läge så funkar allt som det ska. Alla säkringar är hela. Vad kan vara fel? Det är ett jobbigt problem för det är lätt att glömma ställa om till normalläge å då töms batteriet.

Jag ska besikta bilen snart. Kommer bilen gå igenom en besiktning med detta problem. Allting funkar ju, bara man kommer ihåg att ställa om till halv å helljus läge. Det är ju det läge som gör att man kan "låsa fast" i helljusläge.

\Masonit
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

de e alltså halvljus automatiken som gett upp oftast på så gamla bilar så e de inget dom klagar på
Masonit
Posts: 3
Joined: 03 May 2004, 13:45

Post by Masonit »

Ja det är halvljus automatiken som inte funkar. Jag måste ställa om till halvljus/helljus läge för att fram och bakljus ska lysa.

\Masonit
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Det är troligtvis ett relä som brunnit upp. Sitter under handsfacket på passagerarsidan. Vanligt fel på femman. Sök här på forumet, finns nån tråd om detta, då problemet varit uppe tidigare :)

mvh
Joel
Masonit
Posts: 3
Joined: 03 May 2004, 13:45

Post by Masonit »

Har sökt men hittar ingen som har samma problem med en Renault 5. Hittade en med en Laguna med samma problem. E ju samma princip då förmodar jag.

Jag e riktigt rutten på el. Har förstått att relä å säkringar inte e samma sak. :o] På passagerar sidan sitter ju alla säkringar. Sitter reläerna där oxå? Var isåfall?

\Masonit
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Masonit</i>
<br />Har sökt men hittar ingen som har samma problem med en Renault 5. Hittade en med en Laguna med samma problem. E ju samma princip då förmodar jag.

Jag e riktigt rutten på el. Har förstått att relä å säkringar inte e samma sak. :o] På passagerar sidan sitter ju alla säkringar. Sitter reläerna där oxå? Var isåfall?

\Masonit
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ta lös reläna och sök efter brända kontakter Samt kolla om reläna är hela och funkar .
Post Reply