Bilstereo till R19 TXE?

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ulleryd
Posts: 2
Joined: 07 Jan 2004, 22:50

Bilstereo till R19 TXE?

Post by Ulleryd »

Hejsan jag tänkte bygga ut ljudet i en renault 19 årmodell 90 en txe. Men högtalar gallren sitter fast i bak allså enda sättet verkar vara att borra ngn som har tips? Sen undara jag jag tänkte sätta in 3 hötalare bak i hathyllan och 2 nya fram i dörrarna och 2 diskater fram vid rutan. och en stor baslåda ibak. Tror ni att man behöver slusteg o delningsfilter med eller klarar min clarion cd av det på 4*50 watt

Mvh Krille
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

allt går,men du kan glömma att driva allt med cd´n 4*50 är inga realistiska watt inte i en bilstereo,du kan driva diskanter och dörrhögtalare,men inte så mycket mer..tex om stereon har en 10 amp säkring 12v*10A=120w då har vi 100% verkningsgrad,om vi tex har 50% verkningsgrad(vet inte hur stor den kan vara men den är inte 100%) .Då har vi 60W delat på 4 kanaler ,då har vi bara 15 vatt,nu brukar dom "Riktiga" RMS watten vara lite högre än så 25w kanske eller något sånt,om man skall driva 7 st högtalare och en subb låda med 4*25watt kan du kanske fundera hur det låter,katt sk*t...
arto
Posts: 48
Joined: 25 Nov 2003, 21:09
Location: Sweden

Post by arto »

gallrerna i bak ska inte behövas borra borras bort. sitter antagligen med clips eller med någe skruv dolt bakom nån liten plast bit... dra lite försiktigt och känn efter... det kan även vara så att du måste ta bort dörrsidan/inredning för att komma åt högtalarna.

och som sagt, JA, du behöver slutsteg mm...
Post Reply