Köpa R4

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Goisgan
Posts: 1
Joined: 27 Jul 2022, 00:23
Firstname: Wolfgang
Surname: Salhoff

Köpa R4

Post by Goisgan »

Hej,

Har velat ha en Renault 4 (R16 också en favorit) sedan jag var tonåring och börjar nu vid 47 års ålder känna att det verkligen börjar bli dags. Har skruvat lite på modernare bilar (ffa Saab, bytt koppling, topplockspackning, bromsar o dyl) men är jättedålig när det kommer till rostlagning. Tänker mig årsmodell 1968 - sjuttiotalare.

Målet är att köpa en bil som inte innebär svetsning för det kan jag inte. (Eller så får jag väl lära mig...) Bilen ska bevaras/återställas till original så lång det går, skulle kalla mig "purist".

Har någon tips kring vart jag särskilt bör titta när jag undersöker potentiella objekt för att undvika de största rostfällorna? Och hur är det med skärmar o dyl - lätt att byta?

Skriv gärna era tankar, tips, länktips till andra onlineresurser...
Tack på förhand!
goisgan
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Köpa R4

Post by Stymie »

Har du Facebook, gå med i gruppen Renault 4 i Sverige. Där finns kompetens och råd. Som på alla med torsionsfjädring så är bakvagnsinfästningen viktigast. R4 har väl en del rost dold mellan bakskärm och kaross. I övrigt lätta att meka med.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply