Kangoo K9K-714 "Non starter"

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kliffordsson
Posts: 3
Joined: 07 Jan 2021, 09:27
Firstname: Pelle
Surname: Kliffordsson
Location: Hofors

Kangoo K9K-714 "Non starter"

Post by Kliffordsson »

Hej!
Har en Kangoo från 2008 med K9K-714 motor.
Börjar bli lite frustrerad nu för jag lyckas inte få den att starta. Det verkar som den blockerar aktiveringen av spridarna. Får felkod P0045 "Turbo/Supercharger Boost control A Circuit open" och lampan för fel i insprutningssystemet lyser (glödningslampan) men det finns ju ingen elektroniskt styrd solenoid eller liknande som styr trycket i denna turbo.
Enligt displayen i bilen är startspärren inte aktiverad (röda, runda dioden slocknar). Har bytt "rulla runt knappen" under huven, kamaxelpositionsgivaren, vevaxelgivaren samt hela kabelhärvan (då det hade brunnit i säkringarna på den gamla och den såg lite "vissen" ut).
Har testat att rycka ur sensorer och givare en efter en och får felkoder direkt på respektive givare/sensor, så även på spridare och glödstift. Spridarna "svarar" när jag testar dem via diagnosverktyget (Delphi). Trycket i railen ligger på cirka 377 Bar vid startförsök, så diesel och tryck finns.

Huvudcylindern till kopplingen är trasig, så bilen saknar möjlighet att koppla ur, men inte kan väl det göra att bilen spärrar start?

Finns det någon här som har skruvat K9K och kan ge ett tips på vägen?
Post Reply