Tuta och helljus trasigt fungerar ej

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peterclio
Posts: 1
Joined: 16 Jan 2023, 16:37
Firstname: Peter
Surname: Sjöberg

Tuta och helljus trasigt fungerar ej

Post by Peterclio »

Hej, jag har en clio 0.9 TCe -16. Jag fick vänster fram hjulnav bytt hos en skummis. Efter arbetet så funkade inte ABS. Mekken erkände sitt misstag och bjöd på att byta sensorn. När jag fick notan så visa det sig att han även böt hjullager utan att berätta.
Jag berättar det för att förhoppningsvis ge nån ledtråd på vad orsaken kan vara.
Efteråt så märkte jag att tutan inte fungerade och heller inte helljuset, däremot funkar ljustutan och alla säkringar är hela.
Har någon en idé på vad det kan vara innan jag faktiskt tar den till auktoriserad verkstad, undviker gärna det pga ekonomiska skäl men ibland får man ju bita ihop.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tuta och helljus trasigt fungerar ej

Post by Stymie »

Kan vara en tråd mellan spakarna som gått sönder eller spaken själv. Tutan, tryck på lite olika platser på ratten för att se om det hjälper. Kan vara rattrullen eller kablaget runt omkring. Är du händig kan du säkert lösa problemet på egen hand, börja i så fall med att plocka bort plasten runt rattstången och snäpp loss kablaget och ring igenom alla kablage.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply