Automatchoke på Solex 32 PIBT.

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jnik
Posts: 4
Joined: 02 Jun 2004, 15:29

Automatchoke på Solex 32 PIBT.

Post by jnik »

Hej!

Har nyligen blivit ägare till en Floride -62. Tyvärr är det problem med automatchoken på förgasaren (en Solex 32 PIBT), den står på hela tiden. I nuläget har jag tagit bort bimetallfjädern men detta känns inte som en bra lösning i förlängningen. Går det att få tag i en fungerande bimetallfjäder eller skall man satsa på en lösning med manuell choke (säkrare men tråkigt då det inte är original)? Jag antar att jag inte är den första som har haft detta problem och vore tacksam för tips.

Mvh,

Jonas
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Jag hade ett liknande problem, "men tvärtom" den släppte choken för fort innan motorn blivit varm med tjyvstopp som följd. Är dock inte säker på att jag har likadan förgasare som din, jag bytte i alla fall ut chokehuset, så nu funkar den hyggligt.

Mats
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Redan på 60-talet fanns det ombyggnadssatser till manuell chok... detta var helt enkelt ingen bra konstruktion...
jnik
Posts: 4
Joined: 02 Jun 2004, 15:29

Post by jnik »

Det låter väldigt intressant med manuell choke. Är det någon som vet var man kan få tag i en sådan sats?

Jonas
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Pröva Autofrance i Helsingborg, brukar fixa allt!
Tips: samma ombyggnadsgrejor fanns till VW 12-1300 som också hade Solex med elchock! (tänk vad en felstavning kan vara kul...)
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Tanken med automatisk choke var nog god, men det fungerade inte alltid så bra i praktiken. Speciellt vintertid tenderade många av de bilar som hade automatisk choke att få för mager blandning om choken inte fungerade tillfredställande...
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Jag har för mej att Misab sålde ombyggnadssatser från auto choke till manuell choke. Du får kolla med dom - om företaget fortfarande finns kvar?.
jnik
Posts: 4
Joined: 02 Jun 2004, 15:29

Post by jnik »

Hej!

Misab finns kvar (www.misab.se) och jag har precis pratat med dem. De säljer en konverteringssats som funkar med min Solex-förgasare. Tack för alla bra tips!

Jonas
Post Reply