Justera halvljus Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Justera halvljus Laguna

Post by tiso »

Det verkar som om mitt halvljus bländar, eftersom jag får ta emot många "helljusblinkar" från mötande bilister när jag kör kvällstid. Kan jag relativt enkelt justera halvljuset och i så fall hur? Det gäller en Laguna -02 med sådana däringa Xenonlampor som standard....
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jag får oxå "blinkningar" med det är inget fel på mina Xenon iaf. Jag skulle inte pilla själv, kan vara fel på givaren vid bakaxeln. /Christer
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Ibland kan jag lite nostalgiskt sakna bilarna från förr i tiden där man t ex justerade halvljuset genom att skruva på en skruv under lyktan [:)] "Givare vid bakaxeln"??? Du menar alltså att mina halvljus fram styrs via en givare vid bakaxeln?? Det låter helt klart som att detta inte är något jag ska ge mig på i så fall!

Men samtidigt kan det inte stå rätt till när, på en sträcka av c:a 2 mil, ungefär var fjärde-femte bil irriterat blinkar åt mig. Jag tycker det känns lite "skämmigt"...[:I] Men det är nog bäst att åka in på verksta´n i alla fall - blir nog billigast i längden har jag en känsla av.....

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />Jag får oxå "blinkningar" med det är inget fel på mina Xenon iaf. Jag skulle inte pilla själv, kan vara fel på givaren vid bakaxeln. /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Hej.
Ställ dig med fronten mot en vägg och kolla hur halvljusen beter sig när du startar, dom ska nämligen göra en "självinitiering".

Strax efter att ljusen har tänds ska dom dippa ner, sen upp. För att sedan gå till normalläge igen.
Då kan du ju samtidigt kolla om hö och vä sida står lika i höjd, själva justeringen går till som vanligt med en ställskruv och ljusmätare.
Om något har gått sönder så måste en kalibrering göras med "Clipen" efter man bytt den trasiga komponenten. Ska göras enl vst handbok med full tank osv.
Lycka till!
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

"Självinitieringen" verkar göras som den ska enl. din beskrivning (gick direkt ut och provade). Däremot står höger halvljus betydligt högre än vänster, så min nästa fråga är: var finns ställskruven?


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Hej.
Ställ dig med fronten mot en vägg och kolla hur halvljusen beter sig när du startar, dom ska nämligen göra en "självinitiering".

Strax efter att ljusen har tänds ska dom dippa ner, sen upp. För att sedan gå till normalläge igen.
Då kan du ju samtidigt kolla om hö och vä sida står lika i höjd, själva justeringen går till som vanligt med en ställskruv och ljusmätare.
Om något har gått sönder så måste en kalibrering göras med "Clipen" efter man bytt den trasiga komponenten. Ska göras enl vst handbok med full tank osv.
Lycka till!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Ställskruven sitter på ljus-justeringsmotorn, vit 6mm sexkant har jag för mig.
Post Reply