Startproblem Renault Scenic -99 ...ibland...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Startproblem Renault Scenic -99 ...ibland...

Post by Mackan69 »

Hejsan
Jag har en Renault Scenic -99 1.6l som dj-vlas med
att inte starta ibland. Det händer när man kört omkring ett tag med några korta stopp och när man startar om bilen en
tredje eller fjärde gång så lyser den röda varningslampan för temperatur och inget händer mer än lamporna tänds och det klickar till.
Startmotorn gör inget försök...
Om man då väntar ett tag tills motorn kallnat brukar den hoppa igång. Problemet dök upp för en dryg månad sedan
då det hände ett antal gånger (på semesteresan givetvis).
Efter det har bilen gått bra en månad och startat direkt även om motorn varit ordenligt varm.
Fattar inte detta, enda samband jag kan se
är att jag tankat på lågprismackar som typ Jet när bilen krånglat. Har sista månaden tankat på en Shellmack och då har bilen gått klockrent. I Fredags blev jag dock tvungen att tanka på en annan mack varpå bilen blev ståendes i timmar med lysande templampa innan den motvilligt startade.
Vad kan det vara för fel? Någon som har nån ide´?
Justera tändningen?
Bilen är dessutom bra mycket piggare när jag tankar
blyfri 96 än 95.
Jag tycker det verkar märkligt att det skulle vara så stor
skillnad beroende på var och vad man tankar men det kanske det är?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Din bil gillar nog helt enkelt inte Jet-bränsle!

Allvarligt talat borde ju inte bensinkvaliten vara avgörande för om startmotorn ska gå eller inte.. låter mer som ett elfel som genom slump slår till på lågprismacken. Det är nog inte så mycket elektronik involverad i startmotorkretsen, gissar att tändningslåset matar solenoiden på startmotorn direkt precis som förr i tiden. Möjligen med ett relä på vägen. Borde gå lätt att kolla hur långt spänningen kommer med en voltmeter..?
När du väl kör så kommer knackningssensorn att upptäcka skillnader i bensinkvalitet och ställa tändningen därefter
I manualen till min Volvo påstås det att bilen visserligen är gjord för bf 95 men drar mindre bränsle om man tankar blyfri 98
Vore jag inte så snål skulle jag prova tanka dyrare bränsle för att se om det totalt ger en besparing...
Jag tycker mig märka skillnader även på bf 95 mellan olika mackar. I öst-sverige lär det vara 20% metanol smyginblandad i bensinen
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

ps Du har väl inte fel på batteriet.. har själv varit med om att det blivit "glapp" i batteriet; det ser ut att finnas spänning men när man försöker dra startmotorn slocknar allting. En stund senare kan det gå att starta normalt.
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Post by Mackan69 »

Ok
Tack för tipsen.
Jag har dock beställt tid på verkstaden nu för att kolla upp det,
passar på att byta kamremmen samtidigt, det är dags nu.
För övrigt ska man ju kunna tanka överallt tycker man men
faktum kvarstår: bilen går dåligt på Jets blyfria 95, blir slö
och tjuvstannar. Har ju kanske inte med startproblemen att göra
men man tror ju det när det är så stor skillnad beroende på var man tankar.
Dessutom går ju bilen klockrent emellanåt.

Vore intressant at veta om det är fler än jag som har dåliga erfarenheter av att tanka hos Jet.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Det är ingen skilnad mellan Jet eller Preems bensin, Jet bensinen kan komma fron preem raffet eller någon annan rafenaderi. Har man otur och tankar det sista som fins i tanken så kan det hända att man får vatten med i bensinen.Vad jag förstår så är ocktantalet ett värde på självtändningen, vad högre ocktantal högre tryck tål bensinen utan att självtända. Därför behöver bilar med hög kompristion hög ocktantal.
Rätta mig om jag har fel
HD
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Precis, men om det nu är vatten i bensinen kan man tanka i sådär 10 liter E85 så löser det upp vattnet. Kan vara säkrast att byta bensinfilter efteråt om det tar med sig skräp också!
Jag tror att det är skillnad mellan olika bensinfabrikat, främst genom att de blandar i olika tillsatser. Jag har inget belägg för detta, men eftersom så många märker skillnad mellan olika fabrikat så kan det ju ligga något i det!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Såvitt jag har förstått fungerar det så här: Bensin är ingen kemisk förening utan en salig blandning av de kolväten som råkade komma ut ur raffinaderiet.. sen försöker man kvalitetsbestämma blandningen genom att uppge oktantalet. Det finns ett par olika metoder att bestämma oktantalet (alltså knackningståligheten) men de ger aningen olika resultat, alltså finns ingen mätmetod som exakt talar om hur bensinen beter sig i en viss motor. Oktantal kan man justera genom att bland i "oktanbooster" t.ex. metanol. Sen finns andra krav som ångtryck, vattenhalt osv som också ska mötas.
Ingen ide att bli förvånad alltså om bilen beter sig annorlunda med bensin från olika mackar eller t.o.m. samma mack men olika tillverkningsbatcher...
Jag tror skillnaden märks mycket mer på moderna bilar med knackningssensor eftersom de justerar sig precis till knackningssgränsen. Ju högre faktiskt oktantal, ju bättre går de.
/ erik "messerschmitt"
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej på er
Vet ej hur knackningssensorer funkar men orsakar inte knackning av tidig tändning. Om man tankade bensin med för låg ocktantal började motorn knacka, med risk att ventilerna brände detta kunde avhjälpas med att ändra tändningen "senare" Bilen blev visserligen slöare men knackningen uphör.
[:I]
HD
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jepp, det är det bilarna gör automagiskt numera. Knackningssensorn är i princip en mikrofon inskruvad i motorblocket. När den hör det karakteristiska knackningsljudet så sänks tändningen tills knackningen upphör. På turbomotorer begränsas laddtrycket också... Dålig bensin = lägre tändning = slöare och högre bensinförbrukning
Bra bensin ger å andra sidan prestanda som en gammal bil med fast tändning inte kunde utnyttja
Knackning är f.ö. en detonation som uppstår när tryckvågen, som går fram mycket snabbare än flamfronten, antänder gasblandningen i cylindern. Egentligen vill man ha en snabb förbränning men knackningen leder till metallutmattning och slår helt enkelt sönder motorn på sikt.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Förbrändning och förbrändning
optimala tändning skall ske när kolven år i topp inte före eller efter. totala förbränningen har ju med luft och bränslemängden att göra?
HD
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Nja, eftersom tändningen inte klarar att antända all bensin/luft samtidigt utan det tar några mikrosekunder så måste man normalt ha tändningen att börja strax innan kolven når toppen. Ju bättre virvlar i cylinder desto snabbare förbränning kan man säga och därmed kan man senarelägga tändningen så att den kommer närmre det teoretiskt optimala som du skriver FUNGYEE.
Post Reply